lördag, januari 08, 2011

More like guidelines

I en kommentardiskussion - som började med att jag motsagt att det inte finns någoting i kvinnors anatomi som skulle leda till orgasmer av analsex - blev jag ombedd att förklara varför kvinnor som onanerar främst smeker klitoris. Antar att tanken är att hade de kunnat få orgasm av penetrationssex så hade de penetrerat sig själva när de onanerar.

Jag tänker på en grej som Mattias S klokt skrev i sitt första inlägg i senaste utbrottet av bloggare som har för lite att göra och skriver om analsex och kvinnlig orgasm.
[Citat susanna55:]Vad är det som är så förbannat fascinerande med att knulla någon i röven? Att homosexuella gör det kan jag förstå, finns inte så mycket mer att välja på än det och oralt, men vi kvinnor har redan ett ställe avsett för ändamålet.
Men ultrasuck 2000!
Det finns inte så mycket mer att välja på? Jag kan komma på 100 andra saker att välja på.
Sen att kvinnor har ett ställe avsett för ändamålet, haha, det kan man säga varje gång en kvinna klagar på att pojkvännen inte vill ha förspel, eftermys eller nått.
"Ni kvinnor har ett ställe avsett för ändamålet, fttan. Ni kan inte förvänta er att mannen ägnar sig åt något annat."
Jag tänker såhär. Om det blir så att onanivanorna är kompass och karta till hur kvinnor vill ha sex, så blir det genast problematiskt bara man stoppar in en till människa. Kvinnor brukar onanera själva, varför ska de ha en partner över huvud taget?

Men okej, det där är kanske rätt skämtsamt. Men tänk om man började förhålla sig skeptisk till alla aktiviteter som kvinnor inte i regel ägnar sig åt när de onanerar. Varför hålla på att smeka kvinnan med händerna över brösten och magen, låren och skinkorna? Det är inte så att de flesta kvinnor gör det när de onanerar, och de flesta får verkligen inte orgasm av det. Varför hålla på och kyssa kvinnan överallt om hon inte gör det när hon smeker sig själv? Och om inte ens de vigaste kvinnorna normalt slickar sig själva, varför ska kvinnor bli slickade under partnersex?

Onani och partnersex är ofta ganska olika aktiviteter, med olika mål och olika sätt att vara på. Vid onani är orgasm ofta ett tydligt mål. Partnersex involverar faktiskt ofta fler mål än så. Exempelvis är partnersex ofta kopplad till känslor. Under sex med partner är man ofta ute efter mer nyanserad sexuell njutning än enbart orgasm. Man är benägen att ta mer tid på sig och ägna sig åt saker som känns bra fast de inte direkt leder till orgasm. Personer som under partnersex försöker komma så fort som möjligt, för att sedan somna är typiskt föremål för sexhumor. One minute man i partnersituation anses generellt vara en förolämpning, på egen hand kan man komma så fort man vill utan att det gör en "sämre" på sex.

Vid partnersex har man dessutom tillgång till sätt att bli stimulerad på som man inte har på egen hand. Man får en hel person att leka med, man får händer och mun och kön - ja, man får jättemånga kilo levande människa. Det är väl då inte konstigt att man njuter av saker med partner som man inte kan göra på egen hand? Visst, en dildo kan vibrera, men kan den stöta in och ut utan av egen kraft samtidigt som du känner en välbekant tyngd mot din kropp? Omvänt kan sexleksaker vara mer orgasmframkallande än partner - tänk på dem som kan komma med vibrator, men inte om partnern smeker dem. Vad man kommer av på egen hand behöver inte säga ett dyft om vad man njuter av i någons sällskap.

Agendan man har vid solosex skiljer sig generellt åt från vad man är ute efter när man har sex med partner. Sex med partner innebär dessutom att man har andra förutsättningar för stimulans än på egen hand. Tillsammans leder det till att det blir skevt att dra slutsatser om människors preferenser vid partnersex utifrån hur de onanerar.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Mattias S sa...

Om man tittar till anatomin hos en kvinna så skulle man ju nästan kunna tro att analen är lite svåråtkomlig jämfört med klitoris om man är själv...

Tanja Suhinina sa...

Om det är män som är byggda för att njuta av analpenetration, varför onanerar de flesta inte så?

Johanna Sjödin sa...

Jag representerar nog inte kvinnor som onanerar men jag skulle aldrig onanera utan dildo. Jag brukar säga att jag är dålig på att göra flera saker samtidigt, men onanera med dildo och ta mig själv på klitoris kan jag. Men jag onanerar sällan för jag får ALDRIG orgasm av det. Med riktig kuk är det enkelt att ordna och penetrerande sex utesluter inte klitorisberöring om man har någon fantasti.

politik sa...

feminizm ?

Charlotte W sa...

Apropå onanera med dildo så finns det ju dildosar som går åt båda hållen s a s, och jag skulle bli mycket förvånad om verkligen ingen kvinna i hela världen använder sig av sådan vid onani.

Anonym sa...

Jag blev så trött av en tidigare diskussion om orgasm på just nämnda blogg att jag höll mig helt utanför den här diskussionen. Tidigare försökte jag nämligen förklara just det här: jag gör många saker under sex för att de är sköna, inte för att jag nödvändigtvis får orgasm av dem. Jag får inte orgasm av att bli smiskad, ändå vill jag göra det. Jag får inte orgasm av att min pojkvän suger på mina bröstvårtor, ändå vill jag att han gör det, och så vidare. Och så det då att jag får kraftigare orgasmer om flera ställen stimuleras samtidigt. Men enligt denna bloggare ska man tydligen gå direkt på klitoris och strunta i allt annat? Nä, jag blir så less.

Anonym sa...

Det är fan svårt att tro sina ögon när man läser vissa människors logiska felslut och usla läsförståelse. Orkar i likhet med Peaches inte ge mig in i originaldiskussionen eftersom det tycks vara att tala för döva öron, men liksom high five eller nåt sånt! Jag sysslar inte med analsex men allt det här tjatet om vad jag tydligen gillar och inte gillar eftersom jag är kvinna får mig att längta efter doublepenetration och skullfucks.