tisdag, januari 25, 2011

How many armhävningar does it takes?


Det här är väldigt Kanye, väldigt hemskt och väldigt "jag kunde inte låta bli för det är ju så relevant"

Det här är helt klart ett fall av tanke jag tänkt förr, men inlägget utlöses av NoBoyToys "Tankar under sex".

Det jag stör mig på är inte att kvinnan tänker föraktfulla saker om mannen. Det jag stör mig på att det är uppenbart att vi ska hålla med kvinnan i att mannen är kass, men samtidigt ha total förståelse för kvinnan och inte tänka kritiskt om henne. Trots att både hon och mannen har sex enligt exakt samma (här skulle många säga "patriarkala") sexmanus. Vi ska ha full förståelse för att kvinnan varken försöker få sig själv eller mannen att komma. Vi ska tycka att mannen är ett svin och uselt ligg som inte fixar kvinnans orgasm och dessutom är fräck nog att fixa egen. De spelar precis samma spel, efter precis samma regler, och vi ska bua ut den som försöker göra det skönt för partnern och jobbar för att få sitt. I ain't down wit dat.

Minimikraven för standardsamlag för heteros är följande:
Kvinnan: sära på benen
Mannen: pumpa tills du sprutar
Det där är nog inte vad de flesta skulle kalla för bra sex, men vi måste leva med att det är det här som är golvnivån. Vi måste förhålla oss till att en kvinna som är kass i sängen är en "död fisk", medan mannen "bara juckar". Och vi måste förhålla oss både till att det innebär att mannens får orgasm, och till att det att mannen jobbar för sin orgasm.

Jag är välbekant med den humoristiska formuleringen "han gjorde armhävningar på mig i tio minuter". Det ska alltså beskriva en dålig manlig partner som inte alls var bra på sex. Och det kombineras ofta med kritik mot att han minsann kom, medan kvinnan inte gjorde det för han bara brydde sig om sig själv. Och det kombineras med att kvinnan gjorde typ ingenting under de tio minuterna.

Och då kan jag ju tycka om kvinnan som använder just liknelsen med att göra armhävningar tänkt på att mannen jobbade för att komma. Ja, han kom, men jävligt välförtjänt, kan man tycka.

Jag har skaffat mig oändlig empati med män när det kommer till aktivitetsnivå under sex sedan jag började försöka inte vara så jävla lat när jag har sex. Jag kan få orgasm av vaginal penetration, så på det sättet är jag jämförbar med männen. Och vet ni vad jag har att säga om att vara den som sköter huvuddelen av rörelsen i in-ut-sex? Det är skitjobbigt och inte lika skönt som att bli knullad.

"Rida är skönt för tjejen, hon kan bestämma tempot" heter det. Jag tror fett att det är killar som vill få lata sig som hittat på det. Det är skitjobbigt att rida. Jag blir supersvettig. Jag blir andfådd. Jag orkar sällan knulla min partner tills han kommer. (Och jag är ändå ung spänstig amatördansös.)

Okej att jag är tjej med sämre förutsättningar för fysisk aktivitet, och jag misstänker att det är något mer ansträngande att omsluta än att penetrera, och jag har nog lite oekonomisk ridteknik. Men det är faktiskt jobbigt att knulla för killar med, det har jag set på mina manliga partners. Sedan jag börjat satsa på att vara mer aktiv i sexet har jag fått oändlig respekt för hetromän som har standardsex. När jag har juckat en hel sexomgång känner jag att jag ska ha minst medalj, medan en snubbe förväntas göra minst så mycket.

En annan grej jag tycker tyder på att "rida är skönt för tjejer" är en konspirationslögn är att det är inte alls lika skönt att knulla som att bli knullad. Det (förtydligande: att det är skönare när nån annan gör jobbet) har jag faktiskt hört från killar också, så det är inte bara jag. Jag hinner inte riktigt känna in hur skönt sexet är om jag samtidigt ska studsa, svettas, andas och framkalla karaktäristiska "grannar ovanför are at it again"-ljud med sängen. Jag kommer, visst, men det är hög cutoff på hur skönt det ska vara för att jag ska hinna märka det. (fig 1)

Ribbornas placering något överdriven av pedagofiska skäl (fig 1)

Så jag har svårt att känna att tjejer som tar noll initiativ har någon som helst rätt att klaga på killar som bara pumpar, och sen har mage att få orgasm. Visar de här tjejerna något intresse för att föra armhävningar i tio minuter för att komma? Inte? Det har de all rätt till, men då ska de inte sura på att de som är beredda att jobba för orgasm får orgasm.

Och om du och mannen är fast i samma sexmanus är det mycket stenkastning i glashus att kalla honom för kasst ligg.

Jätteintressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

40 kommentarer:

Jeppsson sa...

Word!

Förresten har jag varit med om en kille som ganska tydligt hade "läst på" innan sex. Jag är lite udda på vissa sätt, så jag fick lite fint säga att det där blev inte riktigt bra för mej, även fast säkert dom flesta tjejer gillar det...

Ja hur som helst. Då kände jag samtidigt att f-n lite jobbigt att vara kille. Här är en kille som kanske först "bara juckade" under sex. Sen läst att tjejer inte gillar sånt. Ansträngt sej. Läst på. Försökt praktisera vad han läst på. Sen blev inte det heller riktigt bra. (Fast ja det blev ju bra TILL SLUT.)

Inte lätt att vara kille alla gånger.

Grovt Initiativ sa...

Älskar diagrammet! Dock tror jag det är väldigt olika (duh, det vet du förstås redan men 4 teh record liksom) hur man gillar rida - eller för den delen att va aktiv/passiv. Jag tycker exempelvis inte det är lika fysiskt skönt när nån annan jobbar, men gillar det på andra sätt. Ja och så finns det förstås hundra sätt att göra väl ovanpå.

Also - att ha fått orgasm är liksom inte så jävla värt alla gånger heller så för min del skulle jag knappast vara nöjd med armhävningar även om jag sket fullständigt i partnern.

Tanja Suhinina sa...

DHP:
Jag ligger hellre med kille som är lyhörd än kille som läst på. Liksom typ alla gånger.

GI:
Annan sak 4 the record. Jag tycker det är Så Talande™ att man alltid pratar om att rida är en ställning där tjejen kan röra sig. Det går ju liksom utmärkt att röra sig i rätt många ställningar, typ skeden, och från sidan framifrån, och missionären? Typ nästan alla?
Va, handlar inte sex om orgasmer?

Henric sa...

Apropå att som kvinna kunna röra sig i fler ställningar än ovanpå. Jag har minst en sexpartner där jag som regel är den tydligt mer aktiva trots att jag ofta ligger under.

Jo sa...

Jag har enormt mycket respekt för allt det jävla jobb som killar gör under sex. Ända sen jag upptäckte att jag var bi och jag och flickvännen köpte en strap-on.

Seriöst. Det är inte bara fysiskt krävande, det är krångligt också. Hur satan har man benen så att man får kraft nog? Vinkeln blir fel. Knäna glider på föga sexiga sätt. Om man gör fel sorts höftrörelser glider dildon ur. Det kräver enormt mycket koncentration för att det ska bli rätt.

Skulle jag dessutom vara koncentrerad på egen njutning och inte bara på hur trevligt det är för henne (so fucking worth it), skulle det aldrig funka.

Så, respekt till alla killar som fixar det. Hur fan lyckas de komma under såna omständigheter?

//Jo

Anonym sa...

Men snälla Tanja. Det är ingen som FÖRUTSÄTTER att du ska känna på ett speciellt sätt inför den där kvinnan. Du får känna precis vad du vill! DU uppfattar VAD DU VILL; utifrån DINA förutsättningar. Sluta projicera in något nojigt kletigt systerskap som du hela tiden har behov av att frigöra dig ifrån och markera emot, eller stå för dessa projektioner någon enda gång istället för att använda NBT för dessa ändamål.
Du skapar illusoriska halmgubbar som du sedan bygger din argumentation kring. Det är fegt.

Tanja Suhinina sa...

Anonym:
Av kommentarerna i inlägget blir avsändarens avsikt tydlig. Och det är avsändarens inställning jag tycker är problematisk, inte min.

Tanja Suhinina sa...

För övrigt tycker jag att du är anonym och otrevligt. Det är fegt och fult.

Mikael sa...

Japp. Det är jobbigt (i fysisk mening) att vara kille under sex, men å andra sidan tycker jag det är skitskoj. Är inget fan av att ridas.
Satt och funderade på om det går att jämföra ridande med juckande. Tycker ridande verkar asjobbigt medan juckande är rätt ofarligt. Eller så är man hemmablind.

Anonym sa...

Det är en rättighet att vara anonym. Debattera emot istället för att bygga fler halmgubbar. Min inställning är problematiskt, menar du. Well I´m sorry, men alla kan inte hålla med dig.

Tanja Suhinina sa...

Det är faktiskt ingen rättighet att vara anonym i min blogg. Men jag tillåter det ändå.

Jag tycker NBT:s inställning är problematisk. Jag tycker du är otrevlig. Och det som det här inlägget handlar om håller utmärkt utan NBT:s inlägg som grund.

Anonym sa...

Då har vi olika åsikter. synd att du inte bemöter i sak, utan upprätthåller dig vid att jag är otrevlig.

Tanja Suhinina sa...

Skulle du kunna kortfattat sammanfatta i vilken sak du vill att jag ska bemöta dig? Så det inte blir missförstånd.

B. sa...

Oerhört sympatiskt inlägg. Jag är, liksom Mikael, inget större fan av att vara passiv i sängen men samtidigt är det långt ifrån alltid den fysiska insatsen uppskattas för vad den är. Jobbig alltså. Kul graf också, men den är nog inte helt könsöverskridande. Utmattning kan hjälpa för att uppnå orgasm.

Anonym sa...

Jag tycker själv det är lagom skönt att bli riden, men det är den enda ställningen som någon tjej fått vaginal orgasm med mig med. Men fan vad man får kämpa ibland. Har lagt ner dem där 45-minutersessionerna, blir bara tradigt.

Lina sa...

Snälla Tanja, fortsätt "projicera in något nojigt kletigt systerskap", du är klok och vis och min personliga åsikt är att du är helt underbart vettig. Du öppnar ögonen på oss nojjiga, kletiga systrar.

Patrik sa...

Medan din poäng är mitt i prick och uppskattad så är det inte SÅ jobbigt. Framför allt är det ju fett värt det, nittionio gånger av hundra.

För att anknyta till Jos kommentar så verkar det däremot sjukt jobbigt att använda strap-on. När man använder medfödd utrustning finns det i alla fall en inbyggd motivator.

Anonym sa...

Tja, t.ex att du utgår ifrån att din tolkning av den NBT skriver är den riktiga. du verkar inte ens kunna ta in det faktum att det kan vara du som har missat vissa bitar.

Tanja Suhinina sa...

Jo:
Hej!
Misstänker att strapon är jobbigare än kroppsegen penis, såna ger ju mer feedback, liksom. (har ej testat själv, så jag vet inte) Men man får nog enormt med förståelse på varför grabbar envisas med att glida ur och andra dumheter.
Väldigt levande beskrivning, för övrigt. Känner så mycket igen mig i "var ska man få kraft ifrån"-problematiken.

B:
Tror det är olika från person till person mer än könsbundet. Jag hört killar tycka som jag och tjejer tycka tvärtom. Hoppas dt framkommer om att hela biten om rida-är-jobbit är mina erfarenheter, om än det kan tänkas att andra delar dem.

Patrik:
Värt är väl annan femma? Jag tycker det är värt, liksom.

För övrigt tycker jag att det är roligt att så många skriver om sina erfarenheter och uppfattningar! Själv tycker jag både om att röra mig och inte fast på olika sätt, och inte röra på sig är mindre ansträngande.

Tanja Suhinina sa...

Anonym:
Välj hemskt gärna användarnamn. Det är mycket folk som kommenterar.

Jag tycker att tolkningen att mannen är usel och kvinnan ska få förståelse är mycket rimlig utifrån kommentardiskussionen senare. Jag har dessutom frågat NBT om mer utveckling av vissa trådar, men hon har inte publicerat de kommentarerna och svarat på dem. Det har hon all rätt till, men det leder till att jag inte får svar och har fortfarand all anledning att hålla mig till bilden att hon tycker att mannen är usel och kvinnan ska förstås (hon ska inte behöva undervisa män, hon märker att det inte är nån idé att undervisa honom, etc).

Lo sa...

Jag gillade inte heller NTB:s inlägg av ungefär samma anledning som dig men samtidigt vill jag kommentera en del av de saker som du skrivit, jag tycker visst att man kan säga att en kille som "sköter sin egen orgasm och skiter i sin partner" är dålig i sängen, samtidigt som jag är medveten om att partnern är lika kass om denne inte heller gör något för att förbättra det hela osv.

Själv kan jag omöjligen få orgasm utan klitorisstimulans och inte bara det, jag tycker även att vaginalpenetration utan klitorisstimulans i ca 80% av fallen är nästan helt meningslöst då det helt enkelt oftast inte är speciellt skönt för mig, och visst kan man ju ta på sig själv och så men om jag ska göra det skulle jag ju lika väl kunna stanna hemma och fixat det hela helt själv om det är den enda sexuella stimulans jag får ut av det.

Och visst, om man inte säger hur man vill ha det eller gör så mycket själv för att göra sexet bättre då får man ju skylla sig själv osv. Men det blir svårare vid tex ett ONS med en kille man inte känner så väl när man kanske är lite full och märker att allt killen vill göra är att stoppa in den och man kanske är lite blyg och inte vågar fråga denna nya kille om han inte kan gå ner och slicka lite först, så man skiter i det hela och låter honom ha sitt lilla roliga.

Blev lite flummigt nu kanske.. men iaf, det är segt när man är en av de här tjejerna som inte njuter så mycket av "standardsexet" samtidigt som de flesta killar och en del tjejer tycker att standardsex (enligt den modellen du nämner i början) iaf är bättre än onani (vilket inte jag tycker).

Gregor sa...

Lo:
ONS med halvfull kile man inte känner är väl dålig sex per definition? ;-)

När det gäller klitorisstimulans under vanligt penetrationssamlag, så är min personliga erfarenhet att det finns otroligt många möjligheter — en uppsjö häftiga ställningar att upptäcka, som kan vara helt perfekta för ändamålet. Kroppen är fantastisk. Det är bara att hitta en nyfiken partner och börja experimentera och utforska. Att utgå från skeden är ett hett tips!

Anneli sa...

Visst kan man säga att någon som faktiskt uteslutande tänker på sin egen orgasm och inte på att göra det skönt för partnern är ett dåligt ligg, men det Tanja invände med hos NBT och nu här är väl att killen inte är ett dåligt ligg, han försöker faktiskt. Jag har haft ett par sjukt dåliga ligg som inte försökt.

Däremot har jag ingenting emot partners som faktiskt försöker, men inte lyckas få mig att komma ändå. Kanske är lite kvinnligt genus-varning på den där, fast jag känner grymt mycket tjejer som ofta inte kommer under sex, men tycker att det är skönt och värt ändå.

Strap-on känns som ett ganska bra sätt att bli varse om alla saker som är ovärda med standardsex. En dildo är ju stummare än en penis, så det blir ganska mycket "hon bara pumpar". Och så det Jo säger om svårmanövrerat.

Jakob sa...

Det kanske är som med lagad mat? Alltid bättre om nån annan stått i köket.

Jag tycker att längdskillnad mellan en själv och tjejen påverkar tekniken väldigt mycket. Det är ju liksom vissa vinklar som är mest optimala för att det ska bli riktigt skönt för båda och de var lite svårare att nå. Det var i stort sätt att lära om från början första gången med en kort tjej, men det gick det också! Till och med vanligt tråksex kräver lite teknik.

Anonym sa...

Tanja, jag är mycket imponerad av att du orkar. Själv blir jag bara helt galen av att försöka diskutera med någon som aldrig svarar på mina frågor, utan bara ställer fler frågor, vars svar hon sedan inte bryr sig särskilt mycket om.

Kudos till dig!

J sa...

"Själv kan jag omöjligen få orgasm utan klitorisstimulans och inte bara det, jag tycker även att vaginalpenetration utan klitorisstimulans i ca 80% av fallen är nästan helt meningslöst då det helt enkelt oftast inte är speciellt skönt för mig, och visst kan man ju ta på sig själv och så men om jag ska göra det skulle jag ju lika väl kunna stanna hemma och fixat det hela helt själv om det är den enda sexuella stimulans jag får ut av det."

Och där har vi någonting (klitorisstimulans i samband med pennetration, alltså) man gärna vill göra/ge/valfritt lämpligt verb men som ofta (beroende på situation, ställning et cetera, förstås) är hyggligt obekvämt efter de första minuterna -- det är ofta någon kroppsdel som börjar klaga över att man är i fel vinkel för att aktivt göra saker med den.

Själv tycker jag ofta (om än inte alltid) att heterosexuellt penetrationssex kan bli ganska tråkigt precis därför att det blir mer arbeta än ha roligt, och om man själv ändå inte skall njuta av det är det ofta roligare med tunga eller fingrar. Det är inte bara kvinnor som fejkar orgasm bara för att få slut på det. Eller tänker "men är det här inte över snart?".

Anonym sa...

Anneli: Så om en kille "försöker" är han automatiskt ett bra ligg, för dig? Även om han råkar göra illa dig på kuppen? Tycker det låter som ett svårartat försök till mansförminskning jag. Typ, stackars lilla Kalle, han försöker ju hetsa upp mig. Den sortens attityder ska man inte ha i sex. Här i kommentarsfältet flödar anklagelser om att NBT inte förstår att kommunikation är a och o, och att kvinnan har ansvar för det liksom mannen. Inte är det att ta ansvar för att få ett givamde sexliv och våga kommunicera, att ligga och vara göad och nöjd över att mannen i alla fall "försöker"?
det blir han knappast bättre av, och det främjar verkligen ingen öppen dialog. Så slöng i sten i glashus. Och framför allt, utgå inte ifrån att du vet hur mannen verkligen var. Du var inte där.
/Den mest anonyme av dem alla

Mattias S sa...

Alltså, det här med att vara aktiv eller passiv i sängen är väldigt intressant.
Jag kommer och tänka på lunchen efter en föreläsning i Sexualpolitikens konflikter för några år sedan där vi läst om just könsroller kring det där med att vara aktiv så var vi några stycken som pratade om det.
En tjej i gruppen pratade om att hon brukade ha sex med strap-on med sin pojkvän ibland.
Ett par tjejer ställde frågor kring det och jag sade att jag också har erfarenheter av sånt sex.
Men det var intressant hur tjejerna frågade henne om vad hennes pojkvän tyckte mer än dom frågade mig vad jag tyckte.
De frågade henne också vilket som var bäst. Och liksom, formuleringen var verkligen vilket som var bäst, inte vilket hon tyckte var bäst.
Det hon tyckte var bäst var att båda var aktiva, KiF-sex med båda aktiva liksom.
Ingen frågade mig vad jag gillade mest så jag svarar här istället. :)
Om båda ska vara aktiva sådär så tycker jag det bara blir pannkaka, då kan jag verkligen inte fokusera varken på att njuta själv, ta del av min partners njutning eller göra saker som min partner njuter av.
Beroende på olika partner tycker jag om olika saker mest, men att göra antingen det ena eller andra är det som gäller för mig.
Och den rent fysiska orgasmiska njutningen blir jävligt mycket bättre och mer värd om jag kan fokusera helt på den istället för massa andra saker.

Angående din poll, vill jag ha en orgasm så känns det mindre ansträngande att helt enkelt runka än att göra armhävningar.
Eller?

Lo sa...

Gregor:
"ONS med halvfull kille man inte känner är väl dålig sex per definition?"

Oftast är det väl inte så bra då ju både känsligheten och motoriken samt orken försämras under alkoholkonsumtion men om man träffar någon som faktiskt bryr sig om att försöka göra det skönt för den andre har det ju iaf potential att vara rätt trevligt enligt min erfarenhet, eller iaf inte helt meningslöst (förutsatt att man inte är helt borta givetvis).

Jag har dock inte problem med klitorisstimulansen under sexet jag har med min nuvarande partner, jag vet hur jag vill ha det och det vet även min partner.

Men jag tycker inte att en man som bara kör in och ut är så mycket bättre än en kvinna som bara ligger som en död fisk bara för att HAN minsann anstränger sig iaf för sin egen orgasm.
Och orsaken till detta är antagligen just det att jag inte får ut något av enbart Kuken-i-fittan-sex, hade jag faktiskt njutit av (enbart)vaginal penetration hade jag kanske sett det på ett annat sätt, det var därför jag skrev om hur jag fungerar.

Hade jag njutit och fått orgasm av vaginalpenetrering då hade jag ju kunnat njuta även av att ha sex där en man bara bryr sig om sig själv utan att själv behöva lyfta ett finger. I en sån situation kan jag förstå att man tycker att kvinnan är sämre i sängen än mannen, hon njuter medan han får jobba.

Anneli sa...

Anonym: Nu läser du mig lite väl illvilligt, tycker jag.

Nej, jag tycker inte att det är okej med partners som gör illa mig under sex. Självklart säger jag till om det gör ont eller inte känns bra. Nej, jag tycker inte att det är att försöka riktigt att peta på klitoris i två sekunder och sen rulla upp och köra kuken-i-fittan.

Jag har ofta svårt att få orgasm, särskilt med nya sexpartners. Det tar ett tag att bli så pass samspelta att det funkar. Jag är lite avundsjuk på både killar och tjejer som kommer bara sådär, snabbt och på en gång. För så funkar jag inte, inte ens med fast partner när vi är väldigt samkörda.

Alltså tycker jag att sex är skönt och givande även när det inte resulterar i att jag kommer. Och att det är helt klart värt det att min partner (oavsett kön) gör sitt bästa för att göra det skönt för mig. Det är ju mer som är skönt än själva orgasmen.

Och visst, sure, jag har tänkt "stackars" om partners. Men då bara i sammanhang när hen alltid kommit före mig och själv tyckt att det varit jobbigt och därför inte riktigt kunnat njuta av att komma (för det var för tidigt! sådär). Något nedlåtande "stackars dig som är dålig i sängen" har jag aldrig tänkt om en partner och hoppas verkligen att jag slipper i framtiden också. Det låter som både tråkigt sex och tråkig attityd.

Gregor sa...

Apropå aktiv/passiv:
Är inte 69:an ett bra exempel på något som är underbart i teorin — men hopplöst i praktiken?
Inte bara om man tänker sig att båda ska få fantastisk simultanorgasm, utan just för att njuta-ge njutning kräver sådan koncentration var för sig så att det, här håller jag med Mattias, "bara blir pannkaka".

(Fast som tantra-förspel är det säkert inte helt fel, slow sex är nog en underskattad genre.)

anonym i brallan sa...

Oj, men Anneli, jag menade inte att du skulle behöva ge mig en lång redogörelse för ditt eget sexliv. jag syftade på hur du uttryckte dig i kommentaren, om den specifika skildringen hos Nbt. Vilken jag menar visar på att det slängs en del sten i glashus härinne. Varför utgår du ifrån att mannen i exemplet "försöker" för att han rör vid klitoris? Och räcker det med att en man försöker för att det ska vara ett bra ligg generellt? Ska man verkligen nöja sig med det som tjej? Varför då då?
Jag tycker att man som tjej har rätt att markera ogillande, utan att pedagogiskt behöva förklara varför man inte blir tillfredställd hela tiden, om en man beter sig som en fumlig valp, eller bulldozer tillsammans med en. då är han varken lyhörd eller bra, utan mer fokuserad på att enligt egen måttstock göra bra ifrån sig. Jag skulle bli extremt besviken om det hände mig. Jag räknar med att en man är så pass öppen med mig att han inte stänger av och börjar fumla nervöst för att prestera, utan att han i så fall tar ansvar för sin egen nervositet, genom att inte göra mer än vad han vill eller förmår, går lite långsamt fram eller kanske talar om det, sätter ord på det. det är att ta ansvar och det är ju mannens om han är nervös och försöker fumla. Om det nu var så NBT menade...kan ju ha varit så att han var bufflig, hänsynslös och sket i tjejens njutning också. Att klitorissmekandet bara var en chimär, att han ser tjejen som en sak med knappar. Då ska han få markerat för sig att så gör man inte i sex. Det är det enda ansvaret vi tjejer har. Vi behöver inte ta på oss killens eventuella nervositet.
Skulle jag då tänka på att inte såra mannen känslor, så skulle min sexupplevelse helt och hållet försvinna. Allt fokus på honom liksom. Han går bort, helt enkelt. Om en man är FÖR nervös, är det hans eget ansvar att tala om det, tex. Att själv sätta sina gränser. Det är itne synd om en man för att han inte förstår hur man ska smeka en kvinna. Ge gärna respons på denna kommentar, så får jag höra hur jag tänker. Det är alltid lärorikt att få feed-back från andra.

Patrik sa...

Tror inte någon menar att sex automatiskt blir bra för att mannen försöker, utan bara att om han försöker kan man inte skylla att det är dåligt på honom. Säg till, berätta vad du vill, ge honom chansen att göra det som är bra för dig.

anonym i brallan sa...

Patrik. Just det ja. Men då utgår du just ifrån det att mannen vill. det är ju inte så säkert. Den beskrivningen som vi har som utgångspunkt i denna diksussion är ju nbt:s. Hon säger att den är, om jag inte missuppfattat, verklighetsbaserad. Alla här startar en diskussion utifrån att mannen försöker därför att han bryr sig om tjejen.Det vet vi ju inte, vilket jag just sade i min kommentar. Om nbt nu beskriver en verklighetsbaserad händelse, är det då hon eller du som har patent på hur det upplevdes?
Alla har ändå bestämt sig för den uppfattningen som du har. Då är ju caset closed. Men ponera att det är som jag framhöll i mina förra kommentar. vems är ansvaret då? Jag anser det vara en grov och dum förenkling att deet fortfarande ska ligga helt på tjejen att tala om för honom hur hon vill ha det. It takes two to tango. Killen kan också fråga henne hur hon vill ha det.

Patrik sa...

Om den historien är självupplevd så är det jag som missuppfattat, men hur som helst: visst, mannen kan och bör fråga antingen verbalt eller genom prövande rörelser etc. Men: om man inte är nöjd och inte säger något utan bara ligger still och gnäller inombords så kan man inte klaga.

Mattias S sa...

anonym i brallan:
Utgår alla ifrån att killen försöker?
Försöker få orgasm isåfall kanske.
Men han försöker ju göra någonting till skillnad från kvinnan i berättelsen som inte gör någonting.
Jag tycker alla utgår ifrån att båda är lika jävligt dåliga på att kommunicera med sin sexpartner.

anonym i brallan sa...

Ok, så göra någonting är alltså din defnition på bra ligg. Då kan jag kontra med att säga att det kan vara bra att vänta in rätt tillfälle. Man behöver inte vara tråkig för att man inte agerar i hundranittio som tjej. det är tillåtet att ligga och ta emot njutning. Såhär kan vi hålla på i all oändlighet. Du tolkar denna beskrivning si, jag tolkar den så. det är det jag försöker få er att se.

Anonymus Maximus sa...

Jag tänker inte ge mig in i att försöka definiera "bra sex" - sex är inte en checklista.

Jag tänker bara konstatera att, oavsett kön, om man finner att man inte tycker om sin sexpartner före, under eller efter sexet tillräckligt ofta för att det ska vara ett problem så är det något snett, och troligtvis ligger det sneda inte helt hos de partner man haft. Man är ju själv den enda gemensamma nämnaren.

Ylva – в кухне sa...

Ang. din omröstning: Att kunna göra många armävningar är fräckt, att kunna få orgasm av det är superhäftigt, och en jätterolig omväxling. Om jag fick orgasm av att göra armhävningar tillräckligt länge så skulle jag träna tills jag kunde göra armhävningar så länge. Wow alltså. Synd att det troligen aldrig kommer hända…

Tanja Suhinina sa...

Vad roligt att så många kommenterar! Jag orker inte riktigt bemöta var och en, men såhär.

Nej, givetvis kan det ha varit så att mannen var kass och bara använde klitorissmek för att stryka den från obligatoriumlistan och gå vidare. Men...

Mannen och kvinnan i skildringen följer samma manus. Det blir då väldigt mycket glaskross om man börjar kasta sten för att mannen inte tänker utanför lådan.

Mannen får aldrig chans att vara bra - det är fel på honom redan från början och han får ingen instruktion att tala om.

Oavsett mannens prestation kan vi väl vara överens om att kvinnan aldrig uttrycker egen vilja att ge honom njutning. Hon gillar inte heller att se honom njuta.

Alltså, bara en gång till. Om mannen är bra eller dålig ligg, om mannen vill göra det skönt för henne eller inte, det vet vi inte. Men vi vet att det enda initiativet kvinnan tar är att trycka upp bröstet i munnen på honom.