söndag, januari 23, 2011

Kvinnor kan ligga platt och tänka föraktfullt samtidigt

Jag orkar inte blogga långt om det här just nu. Ni som har mig på Twitter eller Facebook vet redan vad månadens hangup är. Det är ett inlägg hos NoBoyToy. Inlägget är typexempel på kvinnlig igenkänningshumor om att män är kassa i sängen. Jag tycker sånt är rätt kväljningsframkallande normalt. Nu är tonen dessutom ovanligt spydig, det är uppenbart att man ska sympatisera med kvinnan och tycka att mannen är usel, och ingenstans ser man nån sorts kritik eller nyanserande av kvinnans beteende. Och till råga på allt är detta skrivet av en person som säger sig värna kvinnors sexbästa och bloggar gärna sexualupplysande och normkritiskt.

Jag tycker ni ska gå och läsa, och sedan läsa kommentarerna. Där blir till exempel jag (och Like a Bad Girl Should på köpet) ogiltigförklarad för att jag sålt telefonsex. NBT hävda att jag har låga krav på mina partners och inte bryr mig om kvinnors orgasm. Sidney (som NBT håller med) hävdar att jag ska lägga ned prestationerna med ingen hejd på mina orgasmer. Dessutom är jag ung och de är äldre.

Off you go! Jag ska skriva hemtenta!

26 kommentarer:

Clara sa...

Men... hur dum får man vara? Eller är hon inte ute efter att ha bra sex? Om inte, varför hjälper hon inte till att se till att sexet blir bra? Jag fattar inte.

Clara sa...

Men... hur dum får man vara? Eller är hon inte ute efter att ha bra sex? Om inte, varför hjälper hon inte till att se till att sexet blir bra? Jag fattar inte.

Tomas Antila sa...

jag blev väldigt förundrad när jag hittade kommentarerna. Jag såg inlägget du länkade till, och började sen läsa vidare i bloggen. Och noboytoy verkade ju vara vettig. Sen hittade jag kommentarerna. Jag förstår verkligen inte. Ägaren i bloggen undviker ju konsekvent dina frågor och fokuserar istället på att angripa dig som person, vilket ungefär är kritiken som samma levererar till antifeministerna. Givetvis har ni olika syn på t.ex. vad som är prostitution, men det hör inte till ämnet och jag vill veta vad boytoy tycker om kvinnosynen i skämtet. Att lägga hela skulden på mannen är ungefär lika konstruktivt som antifeministerna som gör tvärtom.

Jag tänkte kommentera inlägget, men jag tror inte jag orkar. Noboytoy verkar bara vara intresserad av att kissa in sitt revir och inte att diskutera saken.

Anonym sa...

När jag läser dina diskussioner med NBT o Susanna55 får jag inte bara total rage över att de inte kan hålla minsta tankemässiga stringens (till skillnad från flashback där iaf 90% av trådarna har en bättre logisk argumentationsföljd och mindre ad hominem än NBT's texter), utan tankarna för mig också till denna: http://kajsaekisekman.blogspot.com/2009/06/normen-ar-en-bluff-ur-bang-nr-407-hur.html där dessa självutnämnda normbrytare NBT och Susanna55 känns adressserade.

Där slog jag också något slags rekord i antal tecken/mening.

Tack för en bra blogg.

Charlotte W sa...

Tja, jag är också "lite äldre". Men skulle jag påpeka det för NBT skulle hon förmodligen anklaga mig för att försöka påskina att jag representerar äldre kvinnor i allmänhet. Och samtidigt förneka att det skulle vara något hon gör själv. För hennes logiska slutledningsförmåga är ju så fantastisk :=)

Anonym sa...

Är vi helt säkra på att NoBoyToy inte bara är ett väldigt skickligt troll?

Like A Bad Girl Should sa...

Har inte helt kommit över detta med att jag först blev kallad slampig och intresserad av att vara männens lilla slav, sedan allad en liten vän tös som vill behaga, sedan ogiltigförklarad och "prostitute by association" för att de tror att Tanja och jag känner varandra och mina åsikter är helt beroende på hennes fd jobb.

...och så undrar de varför jag tycker stämningen därinne är respektlös och förmedlar en hemsk männiso- och sex-syn?

Ola Berg sa...

Läser ni sedan Susanne55s blogg så blir det uppenbart att de faktiskt inte förstår vad de säger som folk blir så upprörda av.

De tror på allvar att det är deras feministiska perspektiv som provocerar. Ser inte förminskandet, personangreppen, och förlöjigandet de gör sig skyldiga till.

Eller att dr undviker att bemöta relevant kritik.

Släpp det. Det är ingen idé att ta den fajten. De gör bara bort sig själva.

Anonym sa...

Läs gärna mitt svar till dig hos NBT, (som jag skrev efter att du kommenterade mitt svar och skrev ett inlägg här) om varför jag tycker mig kunna säga något om dig som person (utan att för den sakens skull göra anspråk på att veta vem du är).Det kanske kan vara till nytta, vem vet?
/ Sidney

Anonym sa...

Saxat från Bitterfeminists blogg, under "Analsex", svar från "Siri".

"Men du Tanja. att kvinnor säger sig få orgasm av att ha en penis i bajan, det betyder ju, som vi har konstaterat inte att de flesta får det. De flesta kvinnor får orgasm genom klitorisstimulering. det är det vanligaste. Tack och lov för att vissa män faktiskt är intresserade av den kunskapen, för du gör tydligen allt för att backlasha i hundranitti knutar. Även om forskarna vet lite om orgasm ännu så länge, så mystifierar du ett kausalt sammanhang lite väl mycket. Frågan är ju varför.
Det Bitterfeminist försöker sätta fingret på som jag tolkar henne, är ju hur lite sexualitet i olika skildringar (porr bland annat) faktiskt skildrar detta självklara, där det borde spegla verkligheten. Däremot ser vi en massa penetrerande i skildringar av sexualiteten. För mig är det budskapet glasklart. Hur kvinnor får orgasm och vad de njuter av, det är inte intressant. De får lära sig njuta av det som är skönt för män. Lite hårddraget, men jo. Så är det.

Tanja Suhinina sa...

Anonym:
Jag har svarat till Siri. Där hon skrev det där. (http://bitterfeminist.wordpress.com/2011/01/09/analsex-debatten/#comment-230)

Tanja Suhinina sa...

Sidney:
Jag har läst. Jag tror att det blir svårt för dig att ta mig på allvar, oavsett hur kompetent och vettig jag är, eftersom jag ibland använder ord som du tycker signalerar omognad.

Anonym sa...

Ja, det är nog inte bara jag som tycker det, tyvärr. Ni riskerar framstå som en ungdomsgård om det ständigt ska fnissas kring könsexplicita uttryck och företeelser.
För mig är det inte heller ett tecken på verklig frigjorhet att kunna säga "fitta" stup i kvarten sådär helt utan "några som helst problem". Fräckheten kan ju dölja de största låsningarna. Men diskussionen om Tribadism var rätt intressant, och relevant det ska medges.
/Sidney

Tanja Suhinina sa...

För mig är det inte heller ett tecken på frigjordhet att kunna säga fitta. Det är bara normalt.

Kul att du tyckte det! Du får gärna läsa med i min blogg, om du tyckte gnidsexdiskussionen var intressant finns det sannolikt en hel del annat du uppskattar.

Anonym sa...

Ok, ja det börjar ju bli allt mer normaliserat, det kan man ju konstatera. I och för sig inte fel på uttrycket, men om du ursäktar, det känns lätt barnsligt och som ett sätt att provocera och visa alla just hur normalt man tycker det är.
Nu var det ju inte heller just fitta jag refererade till, utan jargongen som helhet. varför har du t.ex. placerat ett h efter kategorin "Knulla" (knullah) t.ex? Jag skulle inte få förtroende för en psykolog som betedde sig sådär märkligt, iaf, och slängde sig med massa könstermer på skoj, och som verkade skita fullständigt i vad omvärlden, och jag t.ex som patient reagerade och tyckte om detta.
Märk väl detta ÄR ingen sänkning. Menar inte att ta ned dig. Utan tycker faktiskt detta, tycker du brister i respekt. Kan ju vara bra för dig att höra, om du öht bemödar dig om vad någon annan tycker om det du gör. Vore tacksam om du inte avfärdade det som moralism. Det kanske är en form av moralism, visst. Men avfärda det inte, tack. Skall gå o lägga mig nu, så detta blir allt för mig nu.
/Sidney

Tanja Suhinina sa...

Sidney:
Alla mina kategorinamn har en historia. De står i första inlägget i bloggen.

Om du var min klient skulle jag givetvis kolla av med dig vilka ord du är bekväm med. Men visst är det intressant att ord kan ha så stor betydelse och uppfattas så olika? Jag känner mig exempelvis mer bekväm med att säga "knulla" när jag menar samlag, än när min psykolog kallar samma sak för "ha närhet".

Jag är väl medveten om att vissa klienter kanske inte vill jobba med mig. Men jag tror också att min bakgrund kan vara en merit. Jag har diskuterat det en del under min utbildning.

Stefan sa...

Ja, visst är det härskartekniker. Men ärligt talat, bloggare och krönikörer som berättar om "det här som hände mig förra veckan" och gör det stenhårt ensidigt och grälsjukt, med höjt pekfinger i texten och pappfigurer utställda för att fånga upp all relektion, men säljer in det som "raljant", som låter tonfallet bli det viktigaste argumentet och som för jämnan antyder att "män tänker bara med pitten" - det är ju inte direkt nytt. Det vanligaste receptet idag för att bli uppmärksammad och driva trafik till sin blogg eller krönikespalt, skulle jag säga - och sedan följer man upp det med att vara ytterst spydig och icke-stringent mot varje komentator som inte menar att man är den coolaste bruden i Vasastan. Eller coolaste killen, men det är oftast mera tillåtet för kvinnliga skribenter att skriva så, eftersom de på förhand uppfattas som underdogs och desutom söta.

Margret Atladottir? Natalia Kazmierska? Malin Siwe? Marie Söderqvist? Linda Skugge? Anna Laestadius Larsson? Katrin Zytomierska? Karolina Lassbo? - orkar inte lägga till fler tjejbloggare som gjort det till en del av varumärket med påhopp orienterade efter kön och klass, det finns hundratals. De klassmässiga tykenheterna är oftast riktade neråt, det här är en ras av klättrare som älskar Beyonces "Bils, Bills, Bills" och ser den som en låt om modellen eller nattklubbssångerskan som snart får den miljonär hon är värd: om du inte kan betala limousiner, galaklänningar och parfym åt mig så duntsa ur mitt liv, jag vill ha en man med pengar.

Eller en man i samma stil: Alex Schulman, för att visa att det inte är unken tjejbashing det här.Ingen av dem väjer för toksexistiska gliringar, inlägg som bygger på att om andra inte ser som sin uppgift att alltid behaga just mig så är det något fel på dem - och repliker av typen "Om du måste försöka stoppa andra tjejer från at vicka på ändan så försvinn", "jag har inte tid att vara din dagmamma, förstår du väl" eller (efter tre kritiska repliker i kommentarfältet i syfte att bena upp en lucka i bloggare X' argument:) "Du måste vara en arbetslös loser eftersom du hänger i just mitt fält". Bloggtrådar och krönikerande är helt enkelt en form med ganska låga trösklar för personpåhopp och låga möjligheter att driva stringenta invändningar mot en åsiktsmaskin eller posör som har bestämt sig för att inte lyssna på andra än de som säger "jafan vad du är bäst!".

Anonymus Maximus sa...

Orkade inte läsa allt på NBT, men det verkar vara ungefär samma svammel som man hittar hos kvinnohatare, fast tvärtom.

Fullständigt självförvållat.

NBT är allmänt bitter på män. Om en man kan välja mellan en kvinna som han vet betraktar honom som skit och en som inte gör det, väljer han den senare. Detta är inte konstigt, kvinnor fungerar likadant. Resultatet är att de enda män NBT får tag i är de som antingen inte uppfattar sociala koder eller uppfattar dessa men struntar i dem. Hur sådana män sedan är i sängen kan man läsa om på NBTs blogg, om man nu inte kan föreställa sig det själv.

Det är som män som raggar genom att beställa in en flaska champagne och ser vilka kvinnor som attraheras av denna uppvisning av ekonomiskt välstånd - för att sedan klaga på att "brudar bara är intresserade av pengar". Det kommer sig till stor del av urvalet.

Nog om NBT. Att ens argumentera mot henne får mig att känna mig smutsig.

Tanja, släpp detta. Inte för att "man inte ska låta mobbarna se att de vinner" eller något sådant, utan för att feminismen måste rikta in sig på samhällets mittfåra. Hur många feminister finns det som du i Sverige? Som inte bara har tänkt till själv, utan också en möjlighet och förmåga att nå ut? Tiotusen, kanske?

Hur många finns det som NBT? Säg tiotusen till.

Ni är båda vad man skulle kalla "extremister" i betydelsen att ni befinner er utanför den stora klumpen människor i samhället när man ser till era åsikter i just denna fråga. De flesta är t.ex. inte så sexliberala som du, och inte heller så sexfientliga som NBT.

Då har du cirka 9 miljoner kvar i detta vackra land.

Alltså, välj mellan:

1. Försök påverka NBT & Co.
- bittra, arga
- inte särskilt logiska
- en massa ad hominem
- är gudar på sin egen bloggar
- har en bakomliggande problematik
- total seger ger c:a 10000 pers

2. Försök påverka "Medelsvensson"
- ganska emotionellt centrerad. sur ibland, glad ibland
- oftast resonlig
- oftast artig
- sysslar inte med revirpinkande i feministiska frågor
- liten bakomliggande problematik
- total seger ger c:a 9 miljoner pers

Välj själv var du vill kämpa. Jag tar (2) och hoppar över (1). För övrigt samma resonemang som får mig att inte kommentera på Ström och Billings bloggar.

Tanja Suhinina sa...

Alla som tycker jag ska sluta:
Tack för omtanken, men... Can't you tell I'm having fun?

Anonymus Maximus sa...

Nej, jag har lärt mig att tolka uttryck som "rage" och "hangup" som att personen ifråga inte har roligt, eller i varje fall inte har så roligt som de borde.

Men kör hårt om du nu har kul. Det var inte meningen att avhålla dig från ett nöje.

Jakob sa...

Jag har följt dina försöka att resonera med NBT och hennes kumpan och min analys är följande:

NBT och Per Ström förtjänar varandra. Make it happen.

Anonymus Maximus sa...

NBT och Per Ström förtjänar varandra

Jag tänker foliehatta och påstå att de är en och samma person.

Om man nu ska ha paranoida vanföreställningar kan man ju ha sådana som roar en.

Tanja Suhinina sa...

NBT har sagt att hon är bannad på Ströms blogg. (med reservation för att jag minns fel)

B. sa...

Ojoj, det var ingen trevlig läsning alls. Varken inlägget eller kommentarerna. Visst får man ha förståelse för att alla kanske inte klarar av att prata om allt, pga genans eller vad orsaken nu kan vara, men jag tycker det borde ses som rimligt att man inte kräver av sin sexpartner att hen kan läsa ens tankar. NBT är kort sagt ingen jag skulle vilja hamna i bingen med. Det lär jag inte göra heller så det är väl ingens förlust.

Afrodisiak sa...

Jag är impad av att du pallar. Diskussioner i all ära men man ser ju hur lite det generarar. Någon pratade om fritidsgård och jag måste nog leka dagis och säga "den som sare han vare!"

Om en människa är så tvärsäker på sin egen förträfflighet att hen inte idds diskutera på ett konstruktivt sätt har hen med största sannolikhet fel, eller rätt av en slump.

Johan sa...

"Jag tänker foliehatta och påstå att de är en och samma person."

Tack för kvällens skratt! :)

//JJ