söndag, januari 09, 2011

Kåtnitiv dissonans


Jag har funderat lite på en grej jag vet för att jag är cool sexnörd och hur den kan vara kopplad till att kvinnor ser negativt på porr i större utsträckning än män.

Det finns någon sorts generell uppfattning om att män får stånd av vad som helst. Det är faktiskt inte rätt. Det är kvinnor som får stånd av vad som helst. Män är betydligt mer selektiva i vad de blir fysiskt upphetsade av, medan för kvinnor räcker det med att se två apor kopulera*. Kvinnor blir alltså fysiskt redo för sex så fort hjärnan rapporterar att sex pågår nånstans i närheten.

Det anses bero på att kvinnor ska skadas mindre vid ofrivilligt sex - har man inget val om att bli penetrerad är det i alla fall bra om det finns glid, så man inte blir skadad. Ironiskt nog ställer denna mekanism till med problem i ett modernt samhälle - var det verkligen våldtäkt, hon var ju våt?

Att det inte är någonting som folk generellt tänker på beror på att det är ganska lätt för kvinnor att missa att de är fysiskt upphetsade om de inte är psykiskt upphetsade. För män är den fysiska upphetsningen betydligt mer uppenbar. Att kvinnor blir upphetsade av fler stimuli än män märks alltså inte i någon större utsträckning, och än mindre eftersom kvinnlig upphetsning uppmärksammas betydligt mindre än manlig. Betydligt fler vet att män får stånd än vad som motsvarar det hos kvinnor, och då uppmärksammas det också mer.

Att kvinnor inte alltid märker att de får erektion och blir våta betyder inte att de aldrig märker det. I vissa situationer ökar sannolikheten att man märker förändringarna i underlivet - som till exempel när man tänker ta och onanera lite till porr. Man tittar på en film där aktörer gör grejer man tänder på och blir våt och kåt och det är trevligt och upphetsande. Problemet är att man även blir upphetsad om filmen visar sig innehålla saker man faktiskt inte tänder på. Plötsligt dyker det upp bilder man äcklas och blir avtänd av - men fittan säger någonting annat.

Jag har bra kontakt med mitt underliv och märker ofta om det får för sig att vara upphetsat. Det känns olustigt när det händer när jag blir påhoppad av sexskildringar jag inte vill se och inte tänder på. Inte nog med att jag blir äcklad och avtänd - jag blir dessutom upphetsad! Det känns kränkande. Inte kränkande som att jag dör, men kränkande som i gränsövertramp. Att någonting jag inte vill ha i mig kommer in i min kropp och får mig våt. Att porren trixar med min sexualitet.

Nu skulle någon kunna invända att jag kanske faktiskt blir upphetsad av det där, bara att jag inte vill erkänna det för mig själv av ideologiska skäl. Så är det inte. Det är skillnad på att (om än kanske motvilligt) faktiskt bli upphetsad och att känna att man får stånd, men this is it. Det finns noll upphetsning i huvudet och det fysiska håller inte i sig.

Jag har tänkt lite på om det kan vara en faktor i att en del kvinnor ogillar porr. För det kan vara en rätt obehaglig upplevelse, att tända till på någonting som man inte visste att man tänder på, någonting man äcklas av och inte vill ha med att göra. På det sättet tycker jag det är skönt att vara väldigt medveten om att min kropp kan tända på saker utan, så att säga, min medverkan. Jag behöver inte ha identitetskris över all äcklig porr jag ser på nätet. Men ändå är det obehagligt och känns som ett intrång.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

*Generaliserat och med uppskruvad kontrast, givetvis.

15 kommentarer:

BitterFeminist sa...

Ja, jag har tänkt på det där förut i hur kroppen, alltså könet, kan reagera men det medvetna säger "DO NOT WANT!". Jag har känt så själv. Det är jobbigt, som fan tycker jag.

Sen har jag varit med i några diskussioner om det här, och samtidigt fått några: men säg nu som det är, du/ni/tjejer tänder egentligen på porren som du/ni kritiserar! Mot mig.

Hampus Eckerman sa...

Det finns värre varianter på det där. Och då är vi tillbaka på klitorisstimuleringen. Det är inte helt ovanligt att våldtagna kvinnor ändå, mot sin vilja, blir upphetsade vid våldtäkten. Helt enkelt för att den stimulerar klitoris och antagligen som du säger (på det rent mentala planet) gör kroppen redo för penetration.

Det gör att en del kvinnor kan känna skamkänslor efter våldtäkt. Hur kunde man tycka om det?? Bli upphetsad. Men som du säger betyder det inte att man tyckte om det. Enbart att man blev sviken av sin egen kropp. Av dess biologiska funktioner. Fy sjutton!

M sa...

Intressant! Jag tycker din slutsats låter relevant.

Varje gång jag läser om den här typen av biologiska skillnader undrar jag hur det fungerar i en hormonbehandlad transkropp - i det här fallet en kropp med fitta och testosteron - är det specifikt typen av könsorgan som reagerar eller är det en hjärna som ställts in med hjälp av en viss typ av hormoner eller vad? (Alltså, jag kräver inte att du ska svara på de här frågorna, det är mer associationer).

Marie sa...

Men ååh.. det där förklarar ju en hel del...! Och jag som trott, precis som du skriver, att jag "egentligen" gillar det men bara inte vill erkänna det. Tack för att du förklarade och avmystifierade något som irriterat mig en del.

Henric sa...

Jag vet att jag själv under tidiga tonåren tände kroppsligt på ungefär precis allt som hade någonting med sex att göra, även av saker som jag äcklades ordentligt av. Detta avtog i allt väsentligt under slutet på tonåren då jag slutade att bry mig. Jag tror alltså att det mest har att göra med att jag inte längre har ett speciellt spänt förhållande till hur det skulle vara OM jag skulle dras till saker jag inte känner mig bekväm med. I mitt fall fungerade det nog ungefär som sådan där ologisk impotens man ibland drabbas av just på grund av oron för att inte få upp den. Skulle inte bli helt förvånad om det bara är så enkelt att kvinnor reagerar sexuellt kroppsligt trots att hjärnan vill något annat, bara av själva nervositeten för att så skulle kunna ske.

Elin I sa...

Det här inlägget gav mig en sån där "Va, är det alltså så för ALLA och inte bara för mig?"-upplevelse. Tack!

T-anna sa...

Absolut! Det därför jag blir så trött på alla undersökningar som kommer fram till t.ex. att 99% av alla kvinnor som säger sig inte gilla porr egentligen gör det, eller att folk är bisexuellare än de anger - men i allmänhet verkar folk inte kunna/vilja skilja på fysisk och psykologisk upphetsning.

Anonym sa...

Japp, det här har jag funderat på i bra många år redan, och försökte förklara för min pojkvän för ett tag sedan. Han förstod inte riktigt grejen. Om jag läser om våldtäkter, övergrepp på barn etc, saker som jag tycker är rent avskyvärda, så hinner kroppen ofta pirra till innan jag med hjärnans hjälp säger till den "usch, det där är fel!".

Åsa sa...

Åh, vad intressant. Det förklarar ju en hel del. Kan du tipsa om någonstans man kan läsa mer om det här, och också hur det fungerar för killar?

Little Lupe sa...

Sjukt höga trosor på teckningen. Men sött med Snobben. Vad har teckningen med texten att göra?

/Little Lupe

Tanja Suhinina sa...

Peach:
Jajusste, det är fan ännu mer irriterande. Att bli våt när man läser om övergrepp.

Åsa:
Det finns i bl a refererat i artikeln som länkas till här http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/proposedrevision.aspx?rid=432#. Jag har en artikel om typ bara detockså, men orkar inte leta just nu. Kan, om du är intresserad.

Jonny sa...

Tänkvärt. Någonstans kom jag att tänka på det gamla tonårsdilemmat, "är man bög om man blir avsugen av en kille, utan att man vet vem det är?"

Jag har sett min beskärda del av porr. Efter några år med filmkanal får man säga som så, att man anpassar sin runk till det man ser. Det känns så bortkastat att inte hinna komma till filmscenens klimax, utan bli tvungen att spruta till nästa scen, där en "rörmokare" ringer på dörren hos en uttråkad hemmafru.

Med internet i hemmet är det ju betydligt enklare att själv bestämma sina orgasmögonblick och tajma dessa till något som man verkligen gillar. Därför undrar jag lite vad Tanja egentligen tittar på som plötsligt byter till något som är så avtändande.

Någon beskrev också reptilhjärnans signaler när man läser om exempelvis sexövergrepp eller pedofili. Det är inget jag blir kåt av (min kuk hinner inte...) men det är en olycklig utveckling då någon kvällstidning skriver om Carolas bröst och reptilhjärnan hugger direkt och skickar signalen till höger musklickarfinger och vips är man inne i en artikel man absolut inte alls vill läsa eller ens veta något om. I och med att nästan alla människor reagerar så, får de här artiklarna betydligt mer klick än vad de förtjänar, så naturligtvis fortsätter tidningarna med ännu fler troschocker och tuttslippar. Jag skulle tro att 95% kanske läser de första orden i en sådan artikel innan de ångrar sig och klickar vidare.

Tomas Antila sa...

alltså hur kommer det sig att det här är första gången jag hör om detta? Jag blir verkligen helt chockad över min okunskap, men kan det vara som så att man inte talar så öppet om det här? T.ex. att det är tabu att känna upphetsning som kvinna?

Jag undrar även om detta förekommer bland män? Jag kan tänka mig att män programmeras till konstant sexuell tillfredställelse och därför inte reagerar på att de fort blir kåta. Helt enkelt hur man tolkar kroppens signaler. Jag ska göra lite eftertankar om mig själv för att se om även jag reagerar såhär. Rent instinktivt säger jag nej, men jag tycker verkligen inte om tanken på biologiska skillnader mellan könen då detta försvårar jämställdhetsarbetet.

Tomas Antila sa...

alltså den här är lite det du menar va? http://www.ur.se/play/161302 (Sex på kartan)
Jag börjar förstå det här mer. Hur kommer det sig att det är "mer uppmärksammat" bland kvinnor? Kan det vara så att det är en myt att det är lättare för män än för kvinnor att känna igen sig i fysiskt redo-stadiet?

sexleksaker sa...

Kan vara ett bra tips på sexleksaker www.intimleksaker.com
Jag har precis köpt en underbara anal dildo på intimleksaker.com
och en vaginapump på intimleksaker.se