tisdag, januari 18, 2011

Gnuggis

Jag har det här året känt ett oväntat uppsving av intelligent. Det känns bra. Även om det också innebär att jag skriver skitlånga diagnosinlägg som skrämmer bort folk. Hur som helst, jag tänkte på en sak idag som var en liten aha-upplevelse.

Det pratas mycket om klitoris när man ska prata uppluckring av sexnormer och hur man kan göra sex med kvinnovänligt, men det finns en form av klitorissex som jag knappt hört omnämnas. Den dyker upp ibland, visst, men underligt sällan och jag vet inte ens på rak arm vad det heter. Senast jag hört det nämnas var i ett urdrag från Egalias döttrar när några kvinnor våldtar en man. Överlag tycker jag att den sexformen oftast dyker upp när man ska hitta på sätt som kvinnor kan antasta män på. Och då är det väl i alla fall uppenbart att vi snackar nåt som är skönt för kvinnor och som kvinnan är aktiv i - inte som slickning där kvinnan tar emot.

Ursäkta min klumpiga spänningsuppbyggnad. Jag pratar givetvis om att gnugga fittan mot någonting.

Visst nämns det ibland, även i andra sammanhang än när man undrar kur kvinnor kan våldta män. Variationen med kläder på dyker upp lite då och då - som del i hångel, förförelse eller som teasebrudar sysslar med innan de inte släpper till. Variationen med kuk i fittan dyker upp när man föreslår hur man kan stimulera klitoris under penetrationssex. Men överlag tycker jag att jag nästintill aldrig ser människor prata om det.

Jag har läst många texter om hur mer kvinnovänligt sex kan se ut, jag har sett många skribenter försöka lyfta fram klitoris i människors sexliv. Jag ar inget minne av att jag nånsin sett en feministisk sextext föreslå att man ska grensla partnerns lår (eller någon annan kroppsdel) och gnugga sig mot det. Som en alldeles egen punkt. Som ett sätt att ha sex på.

Jag har läst många sexböcker för ungdomar. Jag har sett en hel del sexualupplysningsmaterial. Ingenstans har jag sett fittgnuggning som egen punkt, jag är osäker om jag ens sett det omnämnas. Jag har läst en hel del om hur man som terapeut behandlar par som är missnöjda med sina sexliv och vilka nya sätt att ha sex på man kan föreslå. Jag har inte sett någon föreslå att kvinnan aktivt gnider fittan mot någonting. När jag blir sexterapeut ska jag tipsa om det jämt.

När man pratar om att klitoris och gnuggning pratar man liksom alltid om att man ska gnugga klittan. Inte att klittan ska gnugga sig mot någonting. Jag tycker att skillnaden är enorm. Jag har deltagit i hundratals samtal om aktivt kvinnosex. Att kvinnan gnider sig mot partnern känns nu, när jag tänkt på det, som den självklaraste illustrationen av aktivt icke-penetrationsbaserat kvinnligt sexande. Men jag hade aldrig tänkt på det förut, och det verkar som att jag inte är ensam om det.

Eh. Ja. Det har jag tänkt på idag.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

PS. Jag misstänker att den där hajpade sexboken för tjejer tar upp det här, men jag har inte läst den.

22 kommentarer:

Mattias S sa...

Tribbing. <3 <3 <3 <3

Jag pratar om det massor i min knullskola... :)

Julia sa...

Det känns ibland som att popkulturlesbianer inte gör annat än grenslar varandras lår.

Katakunda sa...

Japp, stora sexboken för tjejer som har sex med tjejer tar upp detta som en egen grej.

Ps Julia, vad är en popkulturlesbian?

Mattias S sa...

När har det någonsin tagits upp i en kvinna-man relation?

Fisk sa...

Jag kan säga så här. Jag har aldrig reflekterat över fenomenet - men det är eftersom att det på något sätt känns självklart för mig. Jag trodde (och tror, även om det inte känns lika självklart nu efter att ha läst ditt inlägg) att det var fett vanligt att man pysslade med det under sex. Faktiskt trodde jag att det var så vanligt att jag inte ens tagit upp det med mina vänner (känns lite som att säga "jaha, brukar ny kyssas under sex då?").

Men du har givetvis rätt i att det aldrig pratas om det som en eget sätt att ha sex på. Att jag inte tänkt på det!

(ser fram emot när du blir sexterapeut!)

Tanja Suhinina sa...

Julia:
Jag har inte stenkoll på popkulturlesbiska. Jag känner igen "tjejer grindar mot varann sexigt" som en sexig-grej eller låtsassex som man kan ha offentligt typ, men inte så mycket som faktiskt sex-sex. Har popkulturlesbiska det som sex-sex?

Katakunda:
Tack!

Ola Berg sa...

Tribadi. Undersöks som grej för sig i Hite-rapporten.

Julia sa...

Katakunda: Typ film och TV.

Tanja: Det var inte menat som DU HAR FEL OMG utan bara en liten reflektion. Dessutom en mätt och trött sådan som inte nödvändigtvis är helt korrekt.

Tanja Suhinina sa...

Ola:
Hade för mig att tribadi innebär automatiskt fitta mot fitta, därför skrev jag inte om det.
Om om det omnämns i Hite-rapporten är det banne mig ännu mer underligt att det inte alltid tas upp som exempel på aktivt kvinnligt sex.

Julia:
nej, alltså, jag undrar verkligen, jag ser inte så mycjet av den typen av popkultur. Så jag har rtt hårt intrycket att det brukar framställas som nån sorts låtsassex och sexighet snarare n nåt folk gör på riktigt.

Scuq sa...

I mitt huvud dyker hunden från Garden State upp och juckar sönder Zach Braffs ben.
Jag tänker att jag inte vill va en hund. Men att jag vill gnugga. Och där nånstans blir det galet och ingen blir en hund och alla blir gnugglösa.

Tanja Suhinina sa...

Alltså, dags att omvärdera innebörden av doggy style. Kan grabbar så kan tjejer!

KR sa...

Också i boken Fejkad orgasm finns en historia om gnuggsex, där en tjej alltid låser in sig på badrummet efter samlagssex och gnuggar fittan mot ett handfat för att få orgasm.

Mattias S sa...

KR: Det där är onani, inte sex.

Sofia sa...

http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sexteknik-och-praktik/Gnidsex/

Känns som ungefär samma?

M sa...

Hade för mig samma som Tanja om tribadi... Hur som, det blev en liten diskussion om ordvalssidan av det här när jag lade upp länken till inlägget på min fb sida, jag återger:


M: tribbing! :D

S: http://www.synonymer.se/?query=frottera Föreslå en synonym till frottera: Masturbera! Onanera!

http://synonyms.woxikon.com/swedish-synonyms/frottering.php
Jag vill bara frottera mig med eliten.

T: N.B, från denna praktik härör alltså ordet tribad (http://www.ne.se/tribad)!

M: här står det också lite: http://www.experiencefestival.com/a/Tribadism_-_Terminology/id/2050234

Jag: Som jag sa tidigare idag - vänlistan som vet allt! ♥!

Hmm, mycket av infon kring tribad/tribadism/tribbing kopplas direkt scissoring/saxande, vilket ju är väldigt specifikt när det gäller kroppsdelen som det gnids emot också. Inte som krit...ik mot era idéer ovan, bara en vidare observation.

På http://sv.wikipedia.org/wiki/Tribadism står det iof:
"Tribadism eller tribbing är en sexställning. Den kallas i vardagligt språk för saxande och går vanligen ut på att en kvinna gnider sitt underliv mot ett objekt eller en partners kropp (till exempel lår, armar eller mage) för sexuell stimulering." Jag tycker att det är en sammanblandning av det mer allmänna "tribadism" och det specifika "saxande," vad säger ni?

M:Den engelska, mer omfattande, wikipedia-artikeln (http://en.wikipedia.org/wiki/Tribadism) beskriver tribadism mer som en sexpraktik än en sexställning och tar upp fler exempel än saxande. Begreppet verkar komma från antika grekiskan, tribei...n, som betydet gnugga/gnida/frottera, så betydelsemässigt känns det mer än en ställning tycker jag.

Men det används kanske ofta i betydelsen saxande i lesbiskt sex, kanske för att det är den typen av gnidsex som lyfts fram mest, tänker jag.

Jag: Ja, jag såg det! Där står det ju dessutom "commonly known for" vilket är mycket tydligare än i svenska wikipedia. En ska väl överhuvudtaget inte basera sin faktiska kunskap på endast wikipedia, men jag tyckte att det var intressant! Oc...h ja, jag tänker att det absolut handlar om mer än en ställning :) "frottera" är ett rätt fint ord i sig, om vi ändå snackar om ord!

Jag tänker också att det är den typ av gnidsex som lyfts fram mest och att det som är så bra med Tanjas blogginlägg är att det INTE fokuserar på den typen av tribadism. Det går ju liksom att gnida mot folk oavsett vad de har för könsorgan och så, och dessutom kan en gnida sig mot olika delar.·

Jag: ‎(Och oj vad vi kanske borde ha den här diskussionen i Tanjas kommentarsfält istället...)

De flesta texter relaterade till tribadism (på eng och sve) handlar dessutom endast eller mest om två tjejer/fittpersoner... lite tröttsamt.

M: Jag tyckte 'tribba' skulle låta häftigt, men 'frottera' är väl också fint. :P

Tycker i allmänhet det är tröttsamt att t.ex könsvarietet inte lyfts fram i informationstexter och så :/

Tycker detta är intressant så blir väldigt entusiastisk, sådär som en blir när något är intressant. Bra blogginlägg, och bra att du länkar :)

S: FROTTERA + FROTTERING ♥ maila tanja nu!

FumikoFem sa...

Mattias S, onani är också sex.

Mattias S sa...

FumikoFem: Det beror på i vilket sammanhang.
När man pratar om att fittgnid aldrig representeras som "riktigt sex" så är ett exempel på fittgnidsonani en bekräftelse av den tesen, inte ett exempel mot den.

arvida sa...

inte läst alla kommentarer, men i bangs sexnummer så är det en sexnovell där det handlar om att två småtjejkompisar gör så, utan att förstå att det är sex på något vis (kanske helt irrelevant men ja, eh)

Meidi sa...

Min fitta + hennes lår samt hennes fitta + mitt lår (samtidigt!) har varit ganska självklart i mina relationer med kvinnor. Det äger! :)

B. sa...

Utöver att jag hört om en japansk porrgenre som just går ut på att filma påklädda kvinnor gnida sitt kön mot livlösa ting såsom trappräcken etc så har jag oftast sett på den praktiken som en typisk förspelsgrej. Jag är visserligen kille och kan inte helt säkert veta, men jag har fått uppfattningen att det där är en sak hon gör för att kåta upp sig själv ännu mer, eller mig för den delen. Båda delar funkar utmärkt iaf.

Själv skulle jag tycka det var rätt häftigt att agera gnuggobjekt hela vägen någon gång.

Anna sa...

En typ av outercourse enligt den här sidan http://www.the-clitoris.com/n_html/outercourse.htm

Så glad att jag hittat hit! sa...

Yes!

Blev så oerhört glad av att läsa det här inlägget!
Att gnida sitt underliv mot något är tusen gånger skönare än att få oralsex. Är så sjukt trött på att oralsex på kvinnor är i stort sett det enda alternativ till penetrerande samlag som nämns i sexspalter och i bloggar som tar upp penetrationsnormen. Jag hatar normen om att alla kvinnor tycker att oralsex är det skönaste som finns. För mig ger det dels otillräcklig stimulans, det känns helt enkelt inte tillräckligt mycket. Själva tanken på att jag ligger där och blir slickad är betydligt mer upphetsande än själva slickandet. Att min partner blir extremt upphetsad av att slicka och att jag tänder på att att sära på benen och visa upp
allt jag har för någon jag är kåt på är de enda anledningarna till att jag "låter" honom gå ned på mig ändå. Dels gillar jag inte att ligga stilla på rygg och vara passiv några längre stunder när jag har sex. Samlag i missionärsställningen är annorlunda, för då kan jag göra olika saker med olika kroppsdelar och behöver inte ligga stilla och passiv på rygg som en omkullvält sköldpadda. Dessutom kommer jag mycket lättare av vaginala samlag i missionärsställningen än att bli slickad trots att det enligt vissa experter tydligen är omöjligt för kvinnor att komma "enbart" av
vaginala samlag medan oralsex självklart ger alla kvinnor orgasm på orgasm.
Men gnidande är också ett fantastiskt sätt att ha sex med någon annan. Det borde precis som du skriver rekommenderas mycket mer, kanske särskilt i fall där kvinnor har svårt att få orgasm med sin partner. Och i fall där partnern inte tycker om att utföra oralsex på kvinnan eller där hon inte tycker om att få oralsex är
det här ofta ett utmärkt alternativ.
Tack för ett fantastiskt inlägg!