torsdag, oktober 16, 2008

Jag i 'Sexuellt'

Eftersom jag är trög glömde jag att jag är med i det avsnittet av ZTV:s Sexuellt som sändes i måndags. Som tur är har Jon Jordås påmint mig. Eftersom jag är i identitetssvacka vågar jag inte se inslaget, men som tur är har Jon även sagt att en säker källa har sagt att jag gjort bra ifrån mig.

Hur som helst, kolla det här avsnittet. Mina inslag är korsklippta med Dan Josefssons som börjar någon kvart in i programmet.

I beskrivningen är jag "Tanja som tycker att man utan problem kan ha one night stands medan man är i ett förhållande". Morr. Grejen var såhär, va. Jag skulle finnas där som svar-på-tal till Josefsson (han har skrivit en bok där han och en psykolog förklarar romantiska vuxenrelationer utifrån anknytningsteorin och verkar tyvärr ha åsikter om att man inte kan uppnå sann anknytning utan att vara monogam). Bli intervjuad på ett kafé. Utsättas för tagning av klippbilder på mig som gör vardagsssaker. Bli nedklippt till två minuter totalt. You know.

Och med superkort marginal kom det in önskemål på att Fredrik Stangel skulle vara med på klippbilderna för att det skulle ju visa min vardag och Stangel är ju superrelevant. Det var precis i samma veva som jag tog bort "in relationship"-grejen från Facebook och jag var verkligen inte på humör för såna där påhitt. Dels för att jag alltid försökt hålla honom borta från mig-i-media, dels för att jag är anti tanken på att just Stangel ska behöva representera mitt relationsliv precis jämt. Dessutom skulle Stangel jobba den dagen. Så jag sa att nej, men eftersom de nu ville ha mig som fleramorös så skulle det väl passa jättebra med nån annan (ev. viktig) person i mitt vardagsliv som skulle kunna vara med på klippbilder.

Allt det där talade jag om med snubben som jag faktiskt skulle möta och bli intervjuad av, men allti skulle sedan gå till producenten och sedan tillbaka till mig genom snubben. Med minimala tidsmarginaler. Snubben verkade hur som helst vara okej med att det inte är just min sambo som skulle synas med i några sekunder. Jag tänkte fort och lyckade fixa en sympatisk kille för vardagslivsillustrationer, jag hade till och med träffat honom förut. En gång. ZTV-snubben verkade helt lugn när jag något blygt och undvikande svarade att jag helst inte ville sätta etikett på relationen än för att den var typ ny.

Men morgonen som inslaget skulle filmas ringde producenten mig och sade att det fick vara Stangel eller ingen. Förklaringen löd ungefär "jag har nog missuppfattat dig för jag trodde det var Fredrik du hade det där bandet med, men om det inte är så så blir det nog förvirrande för publiken om det inte är han, för det blir ju ett kort inslag och det skulle bli förvirrande om han i klippbilderna inte var Fredrik utan... vem det nu var som du hade vadå för relation till?".

Jag tror man överskattar publiken rejält om man tror att de på klippbilderna skulle kunna identifiera om mannen som håller mig sällskap är någon jag har det där bandet till eller inte.

Så jag är extra sur på beskrivningen av mig som "
Tanja som tycker att man utan problem kan ha one night stands medan man är i ett förhållande" just här, för det har verkligen varit upp och sagts att det inte är så enkelt som jag, Fredrik och sidorätter. Fast programmet har engångsligg som tema, så på det sättet är det inte helt dumt. Men vafan, vadå "utan problem". It's always complicated.

Nåja. Se programmet. Jag ska kanske också göra det nån gång snart. Förutom den ovanbeskrivna röran visade de mer förståelse än jag fått i de flesta andra sammanhang jag pratat icke-monogami och ställde frågor som inte fick mig vilja spilla mitt kaffe över dem, ens det allra minsta.

Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Mattias S sa...

Dan Josefsson är en äcklig trångsynt människa.
Du gjorde bra ifrån dig.
Hur han kan påstå att man väljer bort närhet bara för att man delar den med flera gör mig så förbannad att jag inte vet vad jag ska ta mig till...