lördag, oktober 25, 2008

Fun fearless female wisdom

När jag skulle ha seminarium på Sexdagarna köpte jag en VR och en Cosmo (nr 11, 2008. Just det, tvåtusenåtta, kan ibland vara svårt att tro, jag vet). Tanken var att seminariet skulle handla om hur mycket enklare livet blir om man hoppar monogamin, och jag satsade på att det skulle finnas såna där helt åt skogen förvirrande och komplicerande mono-tips i nån av tidningarna. Det fanns det. Hur som helst, Cosmopolitan. Mitt första intryck var rätt positiv. Tidningen hade till exempel en artikel om tjejer som de nya familjeförsörjarna och bilder på snygga män. Påklädda, förvisso, men någonstans ska man ju börja.

Sedan läste jag tidningen. Grundligt. För jag hade låst in mina nycklar och fick sitta i foajen på Huddinge Sjukhus och vänta på att hyresvärden mamma skulle komma och låsa upp. Jag hittade:

1 artikel om "Players tar till nya metoder... nu är han den snälla killen" där man blir varnad om att playerkillarna har bytt stil och det kan hända att de låtsas vara romantiska för att få ligga med en. Nämentjena, old news is so exciting!

1 artikel kallad "Kär eller...vadå?" som upplyser om att man kanske är i ett förhållande fast man inte längre är kär. Här är 5 tecken på att du borde göra slut
  1. Ni har varit tillsammans i flera månader och du vet fortfarande inte vad han heter i mellannamn - eller hur han ser ut i dagsljus.
  2. Han får reda på att du har befordrats på jobbet - genom att läsa din blogg.
  3. Du kan inte OSA till hans systers 30-årsfest imorgon för att du kan "verkligen inte planera så långt i förväg".
  4. När ni träffar dina vänner och de frågar vad han heter så svarar du: "Vem bryr sig?"
  5. Du ger honom en födelsedagstripp till Brasilien - utan returbiljett
Camilla Björkman, om du läser det här så måste jag säga att jag full förståelse för att du behövde fylla ut sidan, men i fanfickretsar kallas det här crack.

1 artikel betitlad "Att vara kär i en casanova" som handlar om att tjejer blir kära i players. Jag förmodar att det är samma players som enligt senaste rönen kan verka snälla. Apropå senaste rön finns det en faktaruta om otrohetsgenen. I artikeln står det att tjejer ofta tror att de kan omvandla och tämja casanovan, vilket ska föreställa fail för att en casanova bara kan ändras om han själv vill. Så bra då att artikelns illustrative föredetta casanova omvändes när han träffade Den Rätta.
Här är fem tecken på att han är en casanova.
  • Han har flera korta förhållanden bakom sig.
  • Han är otrogen (kanske med dig), trots att han har flickvän.
  • Han gillar avancerat sex och porr.
  • Han är extremt romantisk och snappar upp allt du kan tänkas gilla.
  • Han har inte så många nära kompisar men väldigt många bekanta.
1 artikel "Lika barn leka bäst - eller?" som presenterar en pedagogisk tabell över möjliga olikheter och hur sånt lär sluta. Här är ett urdgrag.


I ljuset av detta börjar man ana att "Tjejer - de nya försörjarna" nog inte är så uppdaterad som jag först trodde. Mycket riktigt, eländet handlar om karriärtjejer och slackers. Alltså, inte karriärtjejer och killar som inte drar in så mycket, men gör annan nytta som hjälpa till hemma eller vara fina kuttersmycken. Nej, det är ligga på soffan och ha musikdrömmar som gäller från killarnas sida. "Många killar har heller inga problem med att bli försörjda" står det. "Vi tjejer tycker däremot att det är väldigt viktigt att vara jämlika männen och att det är förlegat att bli försörjd av en kille".
Öh.... Cosmo, vad är det för blandade signaler ni sänder ut? VET NI HUR MYCKET JAG HATAR BLANDADE SIGNALER?

Nä. jag ska nog återgå till att inte hoppas på några positiva överraskningar från Cosmopolitan. Det känns bäst så. Jag ska se på Gossip Girl istället. Den är snyggare och rör sig.

Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Whoa. Den där tabellen creeped me out. Och inte på ett mysläskigt Halloween-sätt.

Stef Gaines sa...

Och Cosmopolitan förblir tidningen jag älskar att hata :D Ibland brukar jag läsa senaste framsidan för att bli sådär skönt förbannad. Det räcker oftast.

Händer det inte massa nytt i livet för tjejer som är i 20-årsåldern? Är tjejer i 20-årsåldern stabila och redo att satsa på seriösa barnförhållanden? what the hell.

Tomas Antila sa...

varje gång jag ser den där jpg:n laddar jag mitt vapen. Men jag tycker det är ganska kul att bad boys börjat spela snälla. Jag börjar ju spela bad boy för att chicks digg bad boys men egentligen vill ha en snäll romantisk kille:D

Anonym sa...

varje gång jag läser hos dig blir jag först skrattig och sen uppgiven. det är iaf sjukt befriande att läsa det du skriver, vet inte varför. känns som om du själv rycker på axlarna och skrattar åt eländet?

/christina

Anonym sa...

tomas antila: där har du hittat en bra strategi! Du kan ha en lite tuff uppsyn, och få tjejen att känna att det är hon som tämjer dig. Att du blir snäll för hennes skull...

Tanja Suhinina sa...

Men, Antila, att låtsas vara romantisk för att få fitta är väl nästintill definitionen av en kille att akta sig för.

Christina. Önskar jag kunde bara skaka av allt. Men jag blir faktiskt upprörd och irriterad. Hur mycket jag än skrattar. För det är ju rätt hopplöst, egentligen, att vi håller på med sånt år 2008.

Anonym sa...

Antila menade väl tvärtom att en kille skulle låtsas att INTE vara romantisk. Tyvärr finns det en viss sanning i att åtminstone ganska många kvinnor dras till tuffingar som nonchalerar dem...
Och Antila kanske inte var ute efter att få fitta, utan att få en flickvän... Kanske r det så här att players låtsas vara romantiker fast de bara är ute efter fitta, medan romantiska killar låtsas vara hårdingar för att finna den rosenskimrande kärleken? Och kvinnor aldrig aldrig aldrig får uppvakta män.

Anonym sa...

Det där kan man ju dra hur många varv som helst. Hur ska man veta om han är en snäll och romantisk kille, eller om han egentligen är en bad boy player som bara LÅTSAS vara snäll och romantisk, eller om han är en snäll och romantisk kille som LÅTSAS vara en bad boy player som LÅTSAS vara en romantisk kille...

/b8q

Anonym sa...

Just det, och kvinnligheten sägs ju också vara en maskerad, så det kan bli hur snurrigt som helst!

Tanja Suhinina sa...

Anonym 30/10 07:33
Jag vet inte hur du får Antilas "jag tycker det är ganska kul att bad boys börjat spela snälla" till "Antila menade väl tvärtom att en kille skulle låtsas att INTE vara romantisk".

I övrigt orkar jag inte uttala mig om snälla romantiska killar och tuffingar. Ni vet vad jag tycker. Och dessutom uppvaktar jag män. Ibland leder det till nåt. Ibland leder det till förvirring. Så kan det gå.