torsdag, oktober 09, 2008

En tjej kan aldrig vara kille och en kille kan aldrig vara tjej

Jag fick länken av Gabriel som skrev
Har du läst denna?

(Varning: Artikeln kan göra dig upprörd...)
JA DET KAN DEN!!!!1!!

Kvinnan ville lära sig dansa foxtrot, men i den manliga rollen som förare.

När hon presenterade idén för dansskolan Mälsarsalen i Stockholm blev det ett nej. ”En tjej kan aldrig vara kille och en kille kan aldrig vara tjej”, motiverade dansskolan sitt svar.

Osv osv osv, och sen kommer JämO och okejar dansskolan!

Hos Mälarsalens dansskola var beslutet väntat.

– För oss är det här ingen överraskning, det finns väl knappt någon annanstans där det är så självklart att man ska vara en man och en kvinna, som i pardans. Jämo borde slängt den här anmälan i papperskorgen direkt, det är ju ändå skattebetalarnas pengar, säger Hans Ryberg, vd för Mälarsalen.

Jag har feber just nu, så jag klarar inte att blogga långt, men jag klarar att vara jävligt upprörd. Jag kan gå med på att det är självklart att man är följare och förare, men vad detta har med könsorgan att göra har jag svårt att begripa. Jag känner aldrig att en penis är vad som saknas hos mig när jag för. Ingen av de bra förarna jag dansat med har fört med skrevet. Och att motivera nekandet med att de vill tackla överskottet av tjejer? Var är logiken? Problemet är väl i så fall att det är överskott av följare och i så fall är det ju utmärkt att en potentiell följare väljer att föra istället. För att inte tala om att det är enormt utvecklande och praktiskt på dansgolvet att kunna hantera båda rollerna.

Det går ju inte ens att skriva om det här ordentligt, för det är så förbaskat inihelvete dumt.

Och ja, att JämO sedan hävdar att diskriminering inte förekommit för att "[k]urserna tillhandahålls både kvinnor och män" är lite... ja, det är väl som om både män och kvinnor fick läsa på högskola, men kvinnor skulle lära sig hur man sköter hemmet för att de ska ju ändå aldrig jobba utan bara se till att gifta sig med en välutbildad man, medan männen faktiskt fick läsa sin inriktning.

Slowslowquickquick. Andra bloggar om: , , , , , , , ,

30 kommentarer:

Markus sa...

Ursäkta min dåliga humor, men: "...man är följare och förare..." lika med uke och Seme, höhö.

Tanja Suhinina sa...

Sällskapsdans - som sex fast utan strap-on!

Anonym sa...

Dansskolan måste ju vara helt otroligt korkade. I vilket århundrade lever dom? "En tjej kan aldrig vara kille"? Tja, själv håller jag på och byter kön, så det där med just könstillhörighet är faktiskt inte alltid så självklart... Man blir bara så matt av att läsa sån't här.
/ Cathrine

Anonym sa...

Har dansat pardans i många år o hittills aldrig sett en kille som dansar med en annan kille. Hoppas att jag får uppleva den dagen snart. Dock gör naturligtvis mälarsalen rätt som nekar kvinnan att dansa kille då deras kunder har köpt en tjänst där man kan förväntas dansa med det motsatta könet.

Otroligt korkad anmälan... varför bränna mina skattepengar på det???

Anonym sa...

Herregud, såna bekymmer...
DO har säkert fullt upp att göra i dessa tider...
Kvittar väl vem som för, bara de inte för samtidigt. Trams!

Tanja Suhinina sa...

Cathrine:
Jag skulle bra gärna vilja veta vad dansskolan skulle tycka om nån som byter kön, ja...

Anonym:
Jag har sällskapsdansat i inte alls så länge som du, men jag upplevde en sådan dag senast igår.
Varför skulle vissa av de andra kundernas förväntningar hindra kvinnan från att få dansa förare? Hon skulle väl få föra dem som tycker att det är okej att hon för, alternativt lära sig stegen utan partner? Helt ärligt har jag fått intrycket att tjejer på danskurser anser att män som skulle må bra av en dusch eller folk som kladdar är betydligt jobbigare än att kanske bli förd av en kvinna. Har själv fört tjejer, på danskurser och socialt. Ingen har dött.

Anonym:
Vilka bekymmer? På dina två meningar låter det som att du tycker att det var tramsigt av kvinnan att klaga. Sedan verkar du tycka att könet på föraren inte borde spela roll. Jag är förvirrad. utveckla.

Yara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hur kan Jämo överhuvudtaget ägna tid och skattepengar åt sådant här trams. Självklart har dansskolan rätt att bestämma på vilka villkor det ska dansas. Om någon vill ägna sig åt lesbisk pardans så finns det säkert ställen för sådant också utan att man behöver förstöra kvällen för alla andra.

Tanja Suhinina sa...

Riktat tll ingen särskilt:
Det jobbiga med att bli länkad till från Twingly är att man får så många kommentarer från människor som inte ens orkar underteckna, så det blir lönlöst att svara för att man vet att de inte kommer tillbaka för att läsa. Men det är ju bra att de känner att de har sagt sitt, förstås...

Anonym sa...

Var logiken är? Den finns inte, inte i närheten av Mälsarskolan i alla fall det är en sak som är säker!
Nu är jag inte så mycket för dans men kan inte se någon anledning att inte låta kvinnor lära sig föra och männen får gärna lära sig följa om de vill! Jag är ganska säker på att jorden inte gå under ändå och gör den det är frågan om det var mycket att spara på ;-)

GEG sa...

Som kille kan jag ju inflika att redan andra gången jag dansade bugg i hela mitt liv så var det med en annan kille. Så efter sammanlagt två pass om ungefär en timme vardera hade jag dansat med
* en tjej som följt mig
* en kille som följt mig och
* en kille som fört mig.

Jag tycker det var oerhört givande att öva både förare och följare, och jag tror det är essentiellt för att faktiskt bemästra dansen. Kan man bli riktigt bra på bridge om man alltid är giv? Går det att bli stormästare i schack utan att någonsin spela vit?

Anonym sa...

BU för frizoner för sexism! Och bu för jämo..

Anonym sa...

Den nya Jämon bryr sig inte om jämställdhet och jämlikhet. Bara kolla på Bara Bröst-beslutet.

Tanja Suhinina sa...

lm:
JämO doesn't care about jämställdhet.

M sa...

Men ÅH. Jag blir bara trött (inte på dig så klart, utan på Mälarsalen). VAD ÄR GREJEN, liksom? Och skulle jag säga något så skulle det bli ungefär exakt det du skrev. AAaaah.

Vasserman sa...

Problemet med detta är på danskurser förväntas man inte neka ett dans till en kursdeltagare av en annan kön/roll. Hade kvinnan varit antagen så skulle det leda till att kvinnor på kursen skulle tvingas dansa med en annan kvinna. Det öppnar även för att killar ska tvingas dansa med killar mot sin vilja (eller tvingas dumpa en partner och förklara sig typ "jag är ingen homofob men dansa med killar är inte min grej").

Och då börjar det bli problem. Som open-minded hetero har jag inga problem med att umgås och ha roligt i bögarnas sällskap, dock har jag lite svårare med nära kroppsliga kontakter som t ex pardans.

Däremot: om kursens format förutsätter möjlighet att dansa med samma partner och kvinnan skulle ha tagit med sig någon som inte har några problem att dansa med en tjej då vore det rätt att anta henne.

Krya på dig!

Anonym sa...

JämO kan ju inte vara riktigt riktig i huvet.

Jag blir helt mörkrädd. Fast jag fnissar inombords samtidigt. Jag är förvirrad. Jag blir tokig! Nån måste utbilda JämO i modernt sällskapsdansliv för i helvete!!!

Anonym sa...

haha, du är grym! tack/ christina

Anna Svensson sa...

Håller på Team Suhinina i den här frågan. Har tyvärr inget att tilläga. Riktigt bisarrt detta.

Tanja Suhinina sa...

Vasserman:
Jag förstår att du kan tycka att det är jobbigt, men som argument är det ruskigt dumt. Alla kan hamna i situationer där man helst skulle vilja tacka nej, men "måste" tacka ja till dans. Om hen som bjuder upp är kass på att dansa, t ex. Eller luktar illa. Eller dansar lite väl nära. Eller är svart/vit/gul/emo.
Dessutom låter det på dig som att ens dansgenus har med ens sexuella läggning att göra. Fy skäms!

Tack till er alla som inte är dumma och tycker att dansskolan/JämO tänker rätt. Jag blir helt mörkrädd av kommentarerna och blogginläggen som andas 1800-tal. Då är det skönt att ni finns!

Anonym sa...

JämO skall inte lägga sig i andras angelägenheter. Detta förfärliga fruntimmer försöker använda statsmakt för att pressa just sina knasiga idéer på sina medmänniskor. Hon verkar tro att andra människor är till för henne. Förhoppningsvis kommer hon någon gång att lära sig respektera andra. När hon gör det kan vi respektera henne.

Hon borde skämmas.

Anonym sa...

Det bror på hur danskursen har marknadsförts. Om det är "kom och lär dig dansa" så är det tough shit för deltagarna, dansa med den du blir tilldelad, oavsett om det är kille eller tjej. Syftet är att lära sig danssteg, ingeting annat. I detta fall borde alla få dansa som följare/förare efter eget önskemål.

Men danskurser kan även marknadsföras som till stor del en sorts speed-datingservice. D.v.s. utbildningen är inte lika viktig som att få dansa med andra. Om detta är fallet här kan jag förstå varför de vill välja en uppsättning könsroller och hålla på dem. Om jag gick till en datingservice och de parade ihop mig med killar skulle jag bli rätt besviken på dem.

Tanja Suhinina sa...

Som tur är går det att kolla upp hur Mälaraslen marknadsför sin foxtrot.

"Foxtrot tillhör i likhet med bugg den moderna dansen. I denna kurs lär Du Dig grundstegen samt de mest intressanta variationerna. Foxtrot är den vanligaste av alla sällskapsdanser i Sverige."

Jag har svårt att ens mellan raderna läsa "dejtingservice".

Anonym sa...

De utlovar också en "temperamentsfylld, dramatisk och sensuell dans" för tangoeleverna.

Nu gällde det foxtrot i det här specifika fallet, men jag tror inte man kan ignorera att många går dit i annat än rent utbildningssyfte, utan även för social samvaro.

(I det omskrivna fallet borde det helt enkelt lösts genom att instruktören dansade med kvinnan.)

Tanja Suhinina sa...

Eh, ja, för det första gällde det inte foxtrot utan tango. För det andra handlat beskrivningen om dansen tango. För det tredje finns det fortfarande ingen anledning att utesluta kvinnor från förarroller, bara för att det kan hända att andra kvinnor inte tänder på dem. Jag tror inte att ens de som går på danskurser primärt för att ragga (urrrrrrk, om jag får säga vad jag tycker) tänder på alla de dansar med. Alltså finns det ingen anledning att inte dansa med en kvinna bara för att det skulle vara "lesbiskt".

Och öh, nej. Instruktörer på pardanskurser rukar vara två och dansar med varandra. För att det är pardas.

Anonym sa...

"För det tredje finns det fortfarande ingen anledning att utesluta kvinnor från förarroller, bara för att det kan hända att andra kvinnor inte tänder på dem."

Och jag håller med om detta. Men det finns olika sätt att introducera kvinnor som förare inför mer konservativa människor - och vi kan bara konstatera att den här kvinnan mislyckades totalt. Jag tror att hon misslyckades på grund av att hon ignorerade de sociala och umgängesaspekterna i dans.

Det är helt möjligt att hon borde ha fått rätt. Att hennes begäran borde ha bifallits. Jag tycker det. I den bästa av alla världar skulle den det. Men i världen vi lever i skedde inte så utan hon blev i princip utskrattad.

Vi kan nu bli arga och skriva inlägg om hur fel det här är, eller vi kan bli arga, skriva inlägg om hur fel det är och även försöka förstå vår motståndare - varför möter detta så starkt motstånd? Om vi inte förstår vår motståndare kan han/hon aldrig omvändas, och vi kan aldrig lära oss något nytt.

Jag tror att anonym i inlägg 4 ger en ledtråd: "man kan förväntas dansa med det motsatta könet"

Kanske tycker du att gå på danskurs för att få möta det motsatta könet är urrrk, men uppenbarligen finns sådana människor, och vi får helt enkelt ta dem som de är, inte som vi önskar att de vore.

Åter till min lösning:

Så instruktörerna brukar vara två och dansa med varandra - och därmed kan inget annat få förekomma, eller? På samma sätt kan man säga att kvinnan brukar vara följare, och därmed går ju inget annat för sig.

Instruktörerna borde i det här fallet ha tillräcklig koll på sin grupp för att veta vari motviljan låg, och sedan ta ledningen. Om problemet var att kvinnorna i gruppen var rädda för lebb-baciller, skulle den kvinnliga instruktören dansat med kvinnan som ville föra. Om problemet var att männen kände sig kastrerade av att bli förda, låt den manlige instruktören bli förd.

Tanja Suhinina sa...

Jag tycker det är två olika frågor vi pratar om. Dels frågan om diskriminering, och den tycker jag är självklar. Det finns ingen vettig anledning till att inte låta en kvinna dansa förare.

Dels frågan om varför folk känner ett inre motstånd, och frågan är intressant och omfattande. Det finns fler ledtrådar i kommentarerna än den du tar upp, tycker jag (exempelvis "[s]om open-minded hetero har jag inga problem med att umgås och ha roligt i bögarnas sällskap, dock har jag lite svårare med nära kroppsliga kontakter som t ex pardans"), och det finns nog tusen anledningar. Men jag vet inte om den diskussionen egentligen ens är relevant till nekandet från skolan - det var ju inte gruppen danselever som frös ut kvinnan.

Ang ditt förslag, jag tror helt enkelt inte det är praktiskt genomförbart. Helt enkelt för att instruktörerna är där för att instruera och de har inte så mycket tid att ägna enskilda elever. Det var så jag menade att det inte går, inte på nåt annat sätt.

Nu orkar jag inte skriva mer just nu, men min poäng är väl att ja, det är intressant att studera motståndet och förstå och bygga dialog. Men det verkar som att det hela grundas i gammalmodighet och homofobi, och blä för det.

Anonym sa...

Ok, vi släpper detta. Några sista ord från mig riktat till ingen och ingenting speciellt:

Homofobi och gammalmodighet = blä. Båda dock bara yttringar av djupare orsaker. Vi kan fördöma dem, men det är som att förbanna vädret. Vi måste vidare bortom bara fördömanden.

Anonym sa...

Helt sanslöst.
Som dansinstruktör i Göteborg så är jag glad o stolt över att vår förening i pardans ser på paren som Förare och följare och inte som kille o tjej. Det är otroligt nyttigt att lära sig både föra OCH följa i dans och vi har tjejer som anmäler sig till kurser som förare och även några enstaka killar som anmäler sig till kurser som följare (önskar det var fler)

Att Jämo gör en sådan bedömning som dom gör är sorligt och jag skäms lite över att en dansskola gör ett sådant uttalande och visar ett sådant agerande.
** MagnuS **

kontakt sa...

Jag som själv är bidansuell - jag vill dansa bägge rollerna, och helst med samma person - ser det som helt naturligt att såna här ställen som helt håller kvar de gamla rollerna måste få göra det. Inte för att jag hade särskilt långt gångna planer på att besöka Mälarsalen för kurser - vad jag hört om dem har inte varit uppmuntrande. Nu har jag iaf ett skäl till att hålla mig till andra typer av jaktmarker.

Någonstans är det inte särskilt förvånande, att det är de dansmässigt inte särskilt framstående ställena som väljer den här approachen.