söndag, september 26, 2010

Sexokön pt 3 - View to a kille


Jag har en illustrativ Cosmopolitan framför mig, septembernumret för i år. Huvudartikeln på sextemat handlar om att rida, alltså ställningen. Det framförs argument för varför den är bra och tips på hur den kan göras bättre, allt i lättläst punktform. Vi snackar, som sagt, Cosmopolitan. Även i innehållet var allt som förväntat - rida är bra för att tjejen får kontroll (till skillnad från de andra ställningarna?), och man kan gnugga klitta. Och givetvis - utsikten.

Jag har läst dussintals texter som handlat om varför cowgirl är en fantastisk ställning. Försäljningsargumenten kan utökas, men de grundläggande två finns alltid med. "Tjejen har kontrollen" (eller "gör jobbet", beroende på om det är tjej- eller grabbtidning) och "killen får en härlig utsikt".

Jag betvivlar inte att killen får en härlig utsikt. Men någonting som man av någon anledning nästan alltid missar är att det är typ enda ställningen där tjejen får en chans på motsvarande lyx. Hur killen än vänder sig har han tjejen fram . Tjejen får se killen över huvud taget mer sällan, och vill man uppskatta vyn så är rida lätt det självklaraste ställningen.

Ändå skrivs det aldrig om det. Eller, i Cosmoartikeln står det att "hans njutningsfyllda min och lustfyllda blick kan funka som en boost för dig". Men i samma artikel står det om din sensuella kropp, skumpande bröst och putiga rumpa. Du ska passa på att känna dig som en sexbomb. Fokus ligger klart på att tjejen är den åtrådda.

Inget fel i att åtrå sin kvinnliga partner eller att njuta av att man ser sexig ut. Men det blir tröttsamt att det alltid är den ena partens utseende som är den andra partnerns njutning. Att schemat är så klart

KVINNA SEXIG ->
NJUTNING TILL MAN FÖR ATT HON ÄR SEXIG ->
NJUTNING TILL KVINNA FÖR ATT HAN TYCKER HON ÄR SEXIG

Kvinnan förväntas få ut sexuell njutning av att vara sedd som åtråvärd. Inte uppskattning, alltså. Inte samma njutning som en komplimang ger, utan just sexuell njutning. (Med detta i åtanke är det inte så konstigt kanske att många har svårt att fatta varför kvinnor tycker det är jobbigt med tafs och sliskragg.) Kvinnan får njutning av att bli tittad på och förvägras njutningen i att vara åskådaren.

Mannen förväntas få ut sexuell njutning av att titta. Hans njutning förväntas öka vid åsynen av en sensuell kropp, ljuvliga bröst, sugande blick. Mannen får njutning av att titta, och blir förvägrad njutningen i att bli sedd och åtrådd. Mannen får inte njuta av att hans sensuella kropp, ljuvliga bröst och sugande blick blir sedda.

Det här inlägget är menat som att jag berättar om en sak jag observerat snarare än att jag uttrycker min åsikt. Men om jag skulle uttrycka min åsikt skulle den vara att det är väldigt tråkigt att det är så.

Jag tycker det är tråkigt att artikel efter artikel om att rida handlar om den underbara utsikten (faktiskt just rubriken på Cosmostycket), och att utsikten alltid är hans. När jag skrev inlägget förra inlägget i serien skrev jag om att han gör och hon reagerar. Hennes reaktioner är ofta just utseendesexighet, sån som han gillar. När man vänder på steket och låter henne göra ändrar man inte på hans roll. (jfr hur könsroller tyckt förändras generellt, att kvinnor anammar och uppmuntras anamma mansattribut, men inte vice versa) Han blir inte det reaktiva objektet, vars njutning uttryckt med utseende som kvinnan får njuta av.

Självklart rör det sig om mer än bara artiklar om girl on top. Men vi nöjer oss med det idag.

Den relevanta delen av artikeln.

Intressant pt 3. Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Sexokön pt 2 - Call and response
Sexokön pt 1 - "jag kommer skrika så hårt att jag spräcker din trummhinna, bitch"

10 kommentarer:

Martin sa...

Brillianta iakttagelser.

Johanna Sjödin sa...

Tyvärr är det ofta som på din bild, att kvinnan inte kan känna sig sexig i den ställningen utan att använda BH.

Fisk sa...

Min kille blundar när jag rider. Är jag ful alltså?

Iggy D sa...

Är inte du för intelligent för att läsa tjejernas svar på Moore?

Au sa...

En heterosexuell sexakt ses ofta som en subjekt-objektrelation där mannen är subjektet dvs den som gör (presterar), känner (är kåt) och observerar medan kvinnan är subjektet, den som används, stimulerar(mannens kåthet dvs) och observeras.

Och det är ju tråkigt, det bästa skulle väl vara om man både kunde få vara ett objekt och ett subjekt utan att det ena eller andra måste ta överhanden jämt på grund av kön, alla vill ju känna sig åtrådda men att aldrig få vara den som åtrår är ju inte heller kul.

Tanja Suhinina sa...

Martin:
Tacktack!

Fisk:
Det står i Cosmo att du inte ska oroa dig, han tycker givetvis att du är det hetaste som finns.

Iggy:
Alltså, tyvärr. Inte tillräckligt för intelligent. Och så inbillar jag mig att det är verklighetens folk.

Iggy D sa...

Att det är verklighetens folk tror jag också, men... är du inte för fin för sånt?

Clara sa...

Tycker det är särskilt intressant att Cosmo nämner att vi _(dvs både kvinnor och män)_ eggas av att se sin partner njuta, men att de sedan bara tar upp hur upphetsad killen blir när han ser tjejen rida honom, och inte ens nämner tjejens utsikt.

Anonym sa...

Hej Tanja.

Jag lovar dig att jag skulle njuta, som en följd av Din njutning, till följd av Din utsikt i en dylik ställning.

Vi kan prova någon gång, så får du se vem som njuter mest och bäst (hur man nu mäter njutning, hm: har Du något svar på det...också?).

Allvarligare talat: detta känns som en "hönan och ägget"-diskussion.

Vems njutning kom först, liksom.

När två människor har sex, så är det förhoppningsvis ett "givande och tagande", som det så vackert kallas och högst sannolikt någonting, som är helt oberoende av vad som skrivs i en viss tidning.

Vill du reagera mot en viss tidningsartikel, så varsågod.

Inte mig emot men du får gärna skilja en sådan från verkligheten.

Tack på förhand.
(förhud)

/
Muhammeds brorsa,
längtar efter att "vara häst" - det var längesedan; Tanja, åh Tanja: bli min ryttare i natt ... :OD

PS!
Är detta ett frieri?
Nej, då.
DS!

Tomas Antila sa...

jag tänkte skriva någon kommentar på det här men skjuter hela tiden upp det och orkar nog inte. Men hursomhelst är det en väldigt trevlig bild som jag är säker skulle passa i tidningars sexspalter:)