söndag, september 05, 2010

Feministförälder - ja! Tänka hela vägen - njaaaej..

Jag gillar Pär Ströms blogg på ett alldeles särskilt sätt. Han får allt att låta hemskt och feministkonspiratoriskt. Man är så van att allt feminister hittar på är katastrof att det tar en sekund tills jag kopplar att innehållet i rubriken "feminister vill pojkar ska bära blommigt" kansk inte är liktydligt med att allt kommer sprängas.

Man hittar hur som intressanta saker. Som att Polarn o Pyret tydligen inte alls är lika unisexa som de vill få sig att låta!
Malin Elmberg, 34, i Göteborg hade sett framemot Polarn o Pyrets kollektion I full blom och blev besviken när hon upptäckte att den inte innehöll några plagg hon kunde köpa till sin tvåårige son.
Malin Elmberg, som är medlem i föreningen Forum för feministiska föräldrar, FOFF, tror att de stora klädkedjorna missar en hel kundgrupp genom sin uppdelning i pojk- och flickkläder.
– Det är inte särskilt många föräldrar som köper blommiga klänningar till sina pojkar. Men om det fanns blommiga och mönstrade byxor i utbudet tror jag att fler skulle köpa.

Det är så intressant när man verkligen försöker, men lyckas bara halvvägs. Blommigt är okej, men finns det inga byxor så finns det inga kläder åt grabben. Nu är ju "inte innehöll några plagg hon kunde köpa till sin tvåårige son" nåt som Aftonbladet skrev, inte nåt som FOFF-föräldern själv tyckte. Ändå känns det som ett fall av inskränkhet som bara är lite mindre inskränkt än det vanliga.

Och vill man ha blommiga byxor så finns de nog att hitta i andra butiker än just Polarn o Pyret. Då får man förstås gå till flickavdelningen, men om ens son absolut inte kan bära klänning och man vill ha sina feministpoäng kan det vara värt.

Sen är det ju inte heller smart att ge konsumenterna allt ansvar och hävda att fria marknaden löser allt genom att folk efterfrågar vad de vill. Givetvis är efterfrågan inte allt - utbudet påverkar enormt. Men med tanke på hur bra jobb Polarn o Pyret gör jämfört med de flesta andra aktörerna är det ett utfall av jävla gnäll att anfalla frånvaro av byxor i en av deras kollektioner - de har säkert fina rosarandiga byxor i rätt storlek om man måste handla just normbrytande just byxor just där.

4 kommentarer:

Like A Bad Girl Should sa...

Spot on!

cicci n sa...

MY EYES! MY EYES!

(råkade klicka mig in på per ström och läsa kommentarerna...mein gott in himmel! men du har givetvis rätt som vanligt. har också hört pop kritiseras för att "det är ju ändå bara blått och grönt på ena sidan och rosa och lila på andra sidan", men christ, det är väl ingen som säger att den ena eller andra färgen är könsexklusiv...)

Tomas Antila sa...

det här är nån form av test för att se hur lätt man brusar upp sig. Först en megapuckad blogg, och sen inte heller så smarta föräldrar! Jag beundrar verkligen ditt tålamod.

Jenny sa...

apropå polarn, så köpte jag en rosa och orangeig body till min kompis nyfödda barn där samt något annat till något lite äldre syskonbarn och bad om att få grejerna i paket. När det var klart så säger kvinnan att det rosa paket är till den lilla nyfödda flickan varpå jag blev ganska irriterad eftersom det är så jävla idiotisk sagt, jag hade inte sagt att det var till en flicka, dessutom var det inte till en flicka, så av ren irritation så sa jag, jaha nej det är till en pojke men min ambition är såklart att han ska bli bög och så gick jag.

Kanske inte jättekonstruktivt men vem orkar vara konstruktiv jämt?