torsdag, september 16, 2010

Whatsis in a name

Puh puh. Det har varit mycket bloggkommentarläsande hos Pär Ström sedan mitt gästinlägg publicerades. Jag kan skriva mer sedan nångång, men jag vill bara kommentera två små saker nu. Om namn.

1.
Det är lustigt när en person i kommentarer till samma inlägg försöker a) förklara för mig att feminism inte är jämställdhet för den handlar om kvinnors rättigheter, av "femina" - kvinna; och b) försöker värva mig till mansrörelsen.

2.
Att det finns förvåning över att man kan vara feminist och som feminist "för horeri". Till exempel. Överlag är bilden av feminism väldigt snäv och ofta ouppdaterad - vilket är väldigt väldigt dumt om man ska kalla sig antifeminist. Det är inte någonstans förtroendeingivande att kalla sig för motsatsen till någonting man inte har koll på.

13 kommentarer:

Someone sa...

Nu är det ju snarare offren för feminism som vet tydligt vad just feminism är.

Du borde väl veta att saker och ting är vad de GÖR och inte vad de SÄGER.

Feminism gör manshat, men säger jämställdhet.

Tanja Suhinina sa...

Someone:
Oavsett vad jag borde och inte borde är det fånigt att prata feminismetymologi och samtidigt tycka att mansrörelse låter attraktivt.

Jag är feminist. Gör jag manshat?

Anonym sa...

"Jag är feminist. Gör jag manshat?"

Du verkar iallafall inte speciellt intresserad av att diskutera vad kvinnor gör för att upprätthålla samhället du säger dig vara emot, eller vad kvinnor ska göra istället för att bara klaga.

3 Am

Tanja Suhinina sa...

3 Am:
Jag skriver ofta att både kvinnor och män upprätthåller samhället vi har. Att jag inte skriver inlägg om vad kvinnor ska göra för att jobba mot könsrollerna beror på att det redan finns så mycket material riktat till dem att jag kan prioritera annat.

Anonym sa...

Bästa Tanja

Kan du dela med dig lite av detta material som du säger att det finns så gott om? Det jag hitills har hittat har mest handlat om att kvinnor inte ska acceptera att bli förtryckta av män.

3 Am.

Tanja Suhinina sa...

3 Am:
Det finns en uppsjö av artiklar, böcker och blogginlägg som handlar om att Ta Plats. Det är ett exempel. Jag har under min uppväxt läst allt möjligt som riktat sig till mig som handlat om att jag inte borde behöva snygga mig för att räknas som människa, eller att jag inte borde behöva bry mig om elaka rykten som kan uppstå om jag väljer att vara promiskuös.

Tanja Suhinina sa...

3 Am:
Vidare, om du bara bläddrar ett par inlägg ned ser du det här: http://ablativ.blogspot.com/2010/09/feministforalder-ja-tanka-hela-vagen.html
Om du inte ens ids göra så mycket för att se om jag inte tar upp kvinnornas roll i att upprätthålla samhället vi har så tror jag inte du är särskilt intresserad av det jag skriver.

Anonym sa...

Tanja

Det här med att 'Ta Plats' är precis vad jag menar. Uppmaningen till män är 'Sluta förtryck' uppmaning till kvinnor är 'Sluta vara förtryckta'. Var är uppmaningarna till kvinnor att sluta förtrycka?
Varför är det ok för en kvinna att prata högt om sina preferenser för vältränade manskroppar, medan det är hemskt att en man talar högt om sin preferens för stora bröst?
3 Am

Tanja Suhinina sa...

3 Am:
"Varför är det ok för en kvinna att prata högt om sina preferenser för vältränade manskroppar, medan det är hemskt att en man talar högt om sin preferens för stora bröst?"

Är det okej? Är det inte okej? Var är det okej respektive inte? Jag har under min uppväxt hört storbystade kvinnor hajpas i låtar och film, jag har sett dem på tidningsomslag och i reklam, jag har sett tuttar ungefär varje gång en tjej ska föreställa sexig. Och det är betydligt oftare tjejer ska vara sexiga i media än killar.

Jag tycker inte det är hemskt åt nåt håll, men jag tycker heteromäns ögongodis får oproportionenlig stor del av medieutrymmet. Det tycker jag är tråkigt. Inte att folk är öppna med vad de gillar.

Anonym sa...

Och jag har under min uppväxt hört massor om hur synd det är om kvinnor som känner att de inte uppfyller mäns krav. Samtidigt som det pratas väldigt mycket om hur kvinnor ska ha rätt att yttra sina preferenser utan att möta kritik för detta.

Tanja Suhinina sa...

Jag hinner inte svara ordentligt just nu, men läs gärna http://ablativ.blogspot.com/2010/04/ingen-vinner.html

Anonym sa...

Jag har läst det du refererar till. Jag har väldigt svårt att hitta några som helst uppmaningar till kvinnor i det inlägget.

3 Am.

Tanja Suhinina sa...

3 Am:
Det inlägget saknar väl uppmaningar generellt och kommenterar bara på hur jag ser på den här grejen med att det är okej att prata om det ena men inte det andra.
Hur många inlägg i min blogg hittar du som uppmanar män?