söndag, januari 04, 2009

4 realz

Nu är Bloggkommentatorerna kanske inte sidan jag skulle vända mig till för kvalitativ amatörpsykologi, men jag blir ändå något upprörd över det här:
Sen finns det självfallet medelklassungdomar och andra som mår psykiskt dåligt på riktigt, men många är nog bara nere i ett fiktivt deppträsk pga av många anledningar, föräldrar som skämmer bort, kompisar som trycker ner, dålig självkänsla och självförtroende.
Det är en del av följande händelseförlopp:

Annika Marklund skriver om att hon har övergett Linda Skugge. Eftersom Lina Skugge har övergett de unga tjejerna. Ungefär.
Evaemma reagerar, och så småningom skriver Bloggkommentatorerna ett något ogenomtänkt och gäspframkallande inlägg om att medelklassungar inte fattar hur bra de har det och ska skärpa sig och sluta må dåligt. Inlägget bät den talande rubriken "det fiktiga bloggträsket".
Annika reagerar, och Bloggkommentatorerna reagerar tillbaka med bland annat ovanstående citat. Nu under "det fiktiga bloggträsket del 2".

Jag vet inte vilket eller vilka ord i citatet jag ska betona.

"Sen finns det självfallet medelklassungdomar och andra som mår psykiskt dåligt på riktigt (!), men många är nog (!) bara (!) nere i ett fiktivt (!) deppträsk pga av många anledningar, föräldrar som skämmer bort (!), kompisar som trycker ner (!), dålig självkänsla (!) och självförtroende (!)."

Ungefär såhär. Fiktivt. Man tackar. Nog att man kanske bör inse att det är en del av livet att må dåligt då och då, och att all deppighet inte är depression. Det är fullt möjlighgt att må dåligt litegrann på riktigt. Om de med "på riktigt" menar att man kan få DSM-diagnos kan jag upplysa dem att det ska vara rätt mycket till för att man ska må dåligt "på rikigt" och nog är det mycket lidande även om man inte riktigt möter alla kriterierna och inte riktigt mår dåligt varje dag i minst två månader i sträck, eller vad som nu krävs för diagnosen.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

PS. Och säger nån att jag är bortskämd medelklassbrud som inte vet nåt om nånting i verkliga världen spelar jag ut "jag har varit fattig i Lettland i början av nittiotalet"-kortet.

-----------

Jusstja. Underbaraclara skriver bra om "menstjejer".

1 kommentar:

Gabriel sa...

Tack för bra sammanfattning och kommentar, som jag inte såg förrän efter det att jag skrev det här.