Anders Flanking har lett en av de arbetsgrupper som ska lägga fram idéer på framtidskonventet i helgen. Där ska han presentera förslaget om ökade löneskillnader.Jag kan inte sluta fnissa när jag tänker på hur det här INTE KOMMER FUNKA. En elevrepresentant VS rektor som helst inte vill ha nåt extraarbete alls och en lärare som, ja, är lärare och liksom sätter elevrepresentantens betyg. Sedan skriver man att allt har gått bra och det inte har kommit några klagomål från eleverna, och är stolt över att man låtit ungarna komma till tals, modern och demokratisk som man är. Grymt! Alla vinner! Utom barnen, förstås.
- Skolledarna måste kunna ägna sig mer åt pedagogik och utvärdering, och mindre åt administration, säger han. Rektorn och studierektorn bör oftare följa lektionerna och lärarnas sätt att arbeta med eleverna. Då får de en grund för individuell lönesättning.
Men också eleverna ska vara med och värdera lärarnas arbete, enligt förslaget.
- En elevrepresentant och rektorn bör ha samtal tillsammans med den enskilda läraren och utvärdera hur det fungerat.- DN
Det känns som att stjärnan som kom med idén inte varit i närheten av någon sorts utbildning på väldigt länge, och om han har barn lyssnar han inte så mycket på vad som låter när deras munnar rör sig.
Intressant.
8 kommentarer:
Det låter kanske inte så bra på papperet, men ofta är det så att det som i teorin inte verkar fungera ändå gör det i praktiken och tvärtom. Elevrepresentation är väl över huvud taget problematisk just för att eleverna befinner sig i beroendeställning (vilket dock även är fallet med andra grupper i samhället som organiserar sig för att få inflytande), men jag skulle inte säga att det är värdelöst för det. Lärare får inte sätta betyg hur de vill och missbrukar de sin makt går det att ifrågasätta och anmäla. Sverige lär för övrigt vara ett av de minst korrumperade länderna i världen (kanske just på grund av sådana här initiativ), så jag är nog inte lika pessimistisk som du i frågan. Sedan kan man väl i värsta fall tänka sig saker som att den där utvärderingen enbart sker efter betygssättning av avgångsklasser, eller åtminstone att sista ordet fås då.
Jag tycker det här är snarare nåt som just låter bra på pappret, men inte kommer göra så mycket till eller från i verkligheten. Visst kan det göra någon skillnad någon gång, men på det stora hela tror jag att det kommer bli sameold. Vilket är att eleverna har mycket lite att säga till om när det kommer till lärare och deras undervisningsmetoder. Och hur mycket lärare än inte får sätta betygen som de vill är betygskraven ofta ganska flytande och att överklaga väldigt svårt om man inte har superengagerade föräldrar.
@ Tanja
Läraren är suverän när det gäller betygssättning. Det finns ingen instans att överklaga betyg till.
Jag förstod inte riktigt. En elevrepresentant ur varje klass? Eller?
Okej, det kanske skulle kosta multum som allt annat och guud vi har ju iingaaa peengar egentligen till något sådant här, särskilt inte när det gäller barnen och deras utbildning som vi ändå kräks över dom att, fixa det här, för fan, annars.
Men, varför tar man inte någon utifrån som får utvärdera med eleverna? Någon som de vågar säga sanningen till, precis som de tycker och tänker, vare sig det är positivt eller negativt gentemot de anställda på skolan, samt miljön runtikring. Som jag tycker är viktig.
Gick jag i grundskolan idag och skulle behöva utvärdera med rektor och lärare i ett litet grupprum eller liknande hade jag både varit nervös och självklart inte sagt ordagrant vad jag (och de andra?) tycker och tänker om allt, särskilt inte om lärarens insats, då det kan såra, om det skulle vara sådan kritik. Även om jag ändå var frispråkig och ärlig i grundskolan sa jag aldrig rakt ut att "du är hopplös som engelskalärare och din pedagogik existerar inte". Inte ens inlindat i rosa rövslickande bomull. Det gick inte. Alls.
annarkia:
Men finns det verkligen ingen möjlighet att klaga om betyget inte stämmer överens med betygskriterirna?
ÅÅÅÅH VAD JAG HATAR SKOLAN. Ibland. Just det där med att så många verkar helt missa att barn är rättslösa och lärare är människor som inte sätter betyg helt objektivt.
Det går visst att överklaga om man anser att läraren bedömt fel.
Det finns både bra och dåliga saker med IB-systemet (precis som det finns bra och dåliga saker med allting) men jag är i alla fall glad att vi skickar iväg elevernas uppsatser etc för extern bedömning och betygssättning eftersom det förändrar elev-lärar relationen till det bättre.
Man kan inte (I svenska skolan) överklaga betyg som man tycker är för lågt satta, däremot kan man göra en prövning, alltså skriva ett prov i ämnet och på så sätt få ett högre betyg.
På skolan jag arbetat på i några år är elevrådsrepresentanter med på varenda anställningsintervju och där har de utövat reellt inflytande. Flera sökanden har dissats av elevrådet och därefter gallrats bort, trots att de i förstaläget hade rektorns gillande.
Elever ser saker som vi vuxna inte ser. Många rektorer ser kringarbetet - pappersexercisen och det administrativa, men den reella undervisningen ser bara eleverna. Lönesättningen på skolor är lite som om ett fotbollslag skulle löneförhandla med spelarna utifrån hur trevliga de är.
Skicka en kommentar