tisdag, juni 17, 2008

Knut

Mitt Internet, varför har du svikit mig? Det svenska svaret på


borde naturligtvis vara


och inget annat.

För övrigt har jag hört om att man ska klä sig i vitt för att markera avstånd mot FRA-lagen. Imorgon, alltså. Som om det har varit möjligt att massklä sig i vitt efter sjätte juli 2003. Nåja, det är ju bra att folk är upprörda. Jag har nästan känt som att hela bloggosfären har blängt åt mig och väst "förrädare" den senaste veckan. Men vad ska jag skriva? "Jag tycker inte att FRA-lagen är en bra idé"? Jag tror myckt på det där med att alla har sina krig. Jag skriver om jämställdhet och knullah, så får någon annan skriva om integritet. Pär Ström kan gott göra det. Skriver han om avlyssning så skriver jag om feminism. Som det är brukligt när jag kommer med förslag vinner alla på det - jag slipper skriva banaliteter om avlyssning och världen slipper läsa vad Ström har att säga om feminism.

Kent, ja. Jag har väl aldrig varit nån trogen fan, men min första kille var det. I alla fall när vi var ihop. Det var ungefär precis när det vände, när Vapen & Ammunition släpptes och när Kent "officiellt hade blivit U2". Ni kanske minns hur snacket gick.

Men det är i ljuset av det som Kent gjorde någonting jag alltid kommer att beundra dem för. De Andra, singeln alla väntade på, och den kom, och Jocke Berg visslade och...

Ett långfinger åt döden
Vi gick över lik
Och skylta' med vår kärlek,
vårt rika inre liv
Men plåtarna till himlen
var slut när vi kom dit
Och priset vi betalat
För att klassas som elit
Var att vi blev som dom andra
Vi blev som dom andra
Vi blev som dom andra

Och vi kommer inte längre
Vi är tillbaks på noll
Men ingen kommer sörja
Vi har spelat ut vår roll
Vi glömmer hela skiten
Det betyder ingenting
Vi skulle kommit längre
Men räckte inte till
Vi blev som dom andra
Vi blev som dom andra
Vi blev som dom andra

Jag tycker att självdistans är en av de mest överhajpade dygderna i vårt samhälle, men det här är för jävla vackert och sorgligt och avväpnande.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför står det O RLY, borde det inte stå S OVY?

Eller CH ARLES DE GAULLE?

Anonym sa...

Apropå ingenting så har någon gjort en ansiktsburk av låten!

Bobbi sa...

Haha, en bra uppdelning vad gäller integritet/jämställdhet tycker jag. Keep on jämställdhet och knullah!
Själv har jag inte öppnat Pär Ströms bok förrän igår, då läste jag de 44 första sidorna. Jag vet inte om jag kommer längre än så. Vissa av frågorna vore nog värda att diskutera, men sättet han tar upp dem på gör det outhärdligt.

Anonym sa...

hehe, jo i krig brukar man att föra kamper på olika fronter...

Tanja Suhinina sa...

Massiva lulz @ S OVY.

Jag ska fotsätta jämställdhet och knullah! SOM FAN!