lördag, september 07, 2013

Säkrare sex bortom penetrationsnormen

Jag har nu börjat på masterutbildningen i sexologi på Malmö Högskola. För allmänheten kommer det att innebära följande.
1) Varannan torsdag kommer jag sannolikt ha tid för frukost eller middag i Malmö, om nån vill ses.
2) Jag kommer blogga om sex.

På vår allra första föreläsning igår kom vi in på att prata om sexuella script. Sexuella script är helt enkelt vilka "manus" man följer i sex och relationer. Man vet ju att det förväntas att man gör saker på ett visst sätt i en viss ordning. När jag intervjuade kvinnor med vestibulit för min examensuppsats var det flera som var inne på spåret att de hade svårt att inleda sexuell kontakt överhuvudtaget för att de visste att flört leder till kyssar, kyssar leder till hångel, hångel leder till petting, petting leder till oralsex, oralsex leder till samlag där vaginan omslutar penis. Personer med vestibulit kan ofta inte ha vissa typer av sex smärtfritt, men vestibuliten i sig är inte i vägen för flört, kyssar och hångel. Ändå väljer många att undvika att säga A om de inte kan säga B. För man upplever att detta B förväntas om man sagt A, man vet att det blir krångligt om man försöker stanna på A eller röra sig mot C. Man vet att det finns en förväntning på hur sex ska inledas, fortsätta och avslutas.

Föreläsaren igår nämnde forskning om HIV-prevention och hur man studerat kvinnors sexuella script för att specifikt se när och hur de introducerar kondom. Jag tänkte på en grej, just gällande script, som kom med annan vinkel på kopplingen kondom och HIV-prevention. Det var nämligen först för några år sedan, när jag läste boken The Science/Fiction of Sex, som jag insåg att säkrare sex kan också handla om vilken typ av sex man väljer att ha. Det tycker jag att man borde prata mer om.

Ofta framställs alternativen för den ansvarstagande som att man antingen har sex med kondom eller inget sex alls. Man säger "jamen då kan man låta bli att ha penetrerande samlag", och kommer inte riktigt med några alternativ. Då är det klart att säkrare sex låter rätt trist för den som inte har viljan eller möjligheten till att använda kondom. Jag skulle vilja se mer förslag på trevliga saker att göra med varandra just när man pratar säkrare sex. Så att kopplingen inte nödvändigtvis är "det här är en oklar ny partner, klart jag använder kondom", utan kanske "det här är en oklar ny partner, det finns massor av saker vi kan göra!". Jag brukar alltid försöka sälja in handsex, så jag passar på nu också. Oralsex är inte riskfritt, men rejält mycket säkrare än vaginalt eller analt samlag. Gnuggsex. Män som oroar sig för att ofrivilligt bli pappor borde verkligen satsa på säkrare sex genom val av sexuella praktiker, snarare än preventivmedel.

Det finns massor av anledningar att skippa penetrationsnormen. Dels leder det till större variation och i mångas fall mer sexuell njutning. Och så aspekten jag pratar om - att många andra sexpraktiker helt enkelt är säkrare.

Det här inlägget är bidrag till Bortom penetrationsnormen, veckans tema på Fanny Åströms och genus SCHMENUS bloggutmaning. Lite på temat har jag under Malmövistelsen träffat Robert Jacobsson som passade på att intervjua mig om vestibuilit.

29 kommentarer:

Fine sa...

Hej!

Jag hittade nyss din blogg av en slump och tycker väldigt mycket om den. Nu såg jag dessutom att du börjat på masterutbildningen i sexologi i Malmö vilket gjorde mig ännu gladare, eftersom jag själv tänkte söka mig dit när jag är klar med min socionomexamen. Du får gärna skriva mer om hur det är att plugga det!

Josefin

Inya sa...

1. Jag gillar när du bloggar om sex.

2. Om du vill bli bjuden på middag (och med största sannolikhet prata sekvensiering, för det är typ det enda jag tänker på i nuläget...) hojta i min generella riktning!

Johan sa...

Malmö är en så bra stad. Flyttade hit för snart ett år sedan och tyckte så mycket bättre om den än jag förväntade mig. Ser fram emot mer sexbloggande!

//JJ

genus SCHMENUS sa...

Hej Tanja!
Jag tycker det är väldigt roligt att du är med i utmaningen men det skulle vara trevligt om jag åtminstone får bli omnämnd med rätt namn om du inte ens väljer att länka till mig också, eftersom det inte bara är Fanny som står bakom detta.
Mvh Sara - Schmenus

Tanja Suhinina sa...

genus-Schmenus:
Hej! Förstår vad du menar. Tycker dock det är lite förvirrande vad man ska länka till överhuvudtaget. Är det inläggen där ni annonserar ut utmaningen? Ska man länka till båda bloggarna då? Jag är mest förvirrad.

Jenny sa...

(Lindy hop i Malmö på torsdagar på Tangopalatset, 19.30 - 23, och varannan tisdag på Far i Hatten i Folkets Park)

Ellen sa...

Helloj!

Jag är som en föregående kommenterare intresserad av sexologiutbildningen. Har en kandidat i socialt arbete och vill fortsätta läsa men har förvirrat mig lite bland masterutbildningarna... Har du något specifikt arbetsfält du tänkt jobba med inom sexologi eller vad är syftet för dig med utbildningen?!

Ha en fin höst :)

Anonym i Kostym sa...

Så vestibulit är alltså inget medicinskt tillstånd, utan bara en attitydfråga? Kom att tänka på denna artikel:

http://www.svensktidskrift.se/2002-3/2002-3-04.html

Tanja Suhinina sa...

Åh, min motivation med utbildningen! Det har vi pratat en del om nu i början. Basically har sex för mig alltid vart kul som både nördämne och som nåt jag gör på fritiden. Jag vill att andra också ska ha bra sex, men jag fattar att inte alla kan lägga ner så mycket tid och energi på det som jag. Så jag tänker att jag nördar mig och försöker att använda mina kunskaper tilla tt även icke-sexnördar kan ha asbra sex. Jag vill jobba med terapi, men även föreläsa, utbilda personal, med mera.

Jenny: Fan, åker hem senast 19-tiden på torsdagar =(

Anonym i Kostym:
Wait wat?

Anonym i Kostym sa...

Du definierade bort problemet.

Problemet är att det finns kvinnor som inte kan ha vanligt* sex pga någon mystisk anledning. Det kan vara överkänsliga nerver. Det kan vara brist på tillit. Oavsett anledning så löser man inte problemet genom att definiera bort det.

Antag att det i stället hade handlat om personer som har svaga hjärtan. De kan inte gå i trappor utan att hjärtat rusar. Går de tillräckligt länge kommer de att dö. Hur blir deras svaga hjärtan botade av att man börjar leka med orden och tala om trappnormen?

Vad gäller att motverka spridning av könssjukdomar så finns det redan en lösning. Den heter monogami.

*) Ja, jag vet att det finns homosexuella. Men de vet att de är ovanliga och kan alltså inte ha vanligt sex. Detta är ingen värdering, utan jag orkar inte skriva tekniska beskrivningar av vad som avses.

Tanja Suhinina sa...

Anonym i Kostym:

Ursäkta, men jag förstår inte vad du försöker säga och varifrån du fått för dig att vi här diskuterar "problemet". Som du märker talar jag inte om "problemet" och jag leker inte heller med ord, jag föreslår konkreta åtgärder för säkrare sex.

Anonym i Kostym sa...

Jag har inte läst din uppsats om vestibulit. Visade kvinnorna någon som helst vilja att få vestibuliten botad?

Anonymus Maximus sa...

Anonym i Kostym: Läs uppsatsen om du vill veta vad som står i den. Räcker det inte med att Tanja har skrivit den en gång, måste hon skriva en specialversion för folk med bristande initiativförmåga?

"Vad gäller att motverka spridning av könssjukdomar så finns det redan en lösning. Den heter monogami."

Visst, och lösningen på brottslighet är att folk är hederliga. Vi behöver lösningar anpassade för hur människor verkligen är, inte hur vi önskar att de vore. (Snacka om att definiera bort problemet.)

Tanja Suhinina sa...

Anonym i Kostym:
Ja.

Jag vet inte varifrån du fått uppfattningen om att det här inlägget handlar om vestibulit, men bara så du vet - det gör det inte. Det handlar om säkrare sex.

Anonym i Kostym sa...

Den gemensamma nämnaren är ickepenetrerande sex. ;-)

Och vad anser du om monogami som ett sätt att förhindra spridning av könssjukdomar?

Tanja Suhinina sa...

Anonym i Kostym:
Jag föredrar att man håller sig till inläggets tema.

Celibat är mycket säkrare, och skyddar dessutom mot graviditet.

Anonym i Kostym sa...

Du duckar för frågan. Monogami är helt enkelt den perfekta kompromissen. Dessutom finns det en penetrationsnorm lika lite som det finns en ätnorm. Visst kommer det alltid att finnas minoriteter som inte har husmanssex eller äter ordentligt. För släktets fortlevnad är de irrelevanta. Men den dag alla slutar äta har mänskligheten dött ut på en månad. Den dag alla slutar ha vanligt sex har mänskligheten dött ut på 70 år. Vissa saker går helt enkelt inte att förhandla bort.

Tanja Suhinina sa...

Den absolut största delen av allt sex som händer i Sverige har ingenting med barnalstring att göra, så det perspektivet är inte relevant för det jag pratar.

Monogami finns som ideal i vårt samhälle sim det är nu, och det hindrar inte personer från att få STI eller bli gravida. Inte ens i sin renaste form skyddar monogami från graviditet. Vad som är perfekt kompromiss är upp till var och en att avgöra, och om monogami funkar för dig - I'm really happy for you.

Vad gäller penetrationsnornen föreslår jag att du läser på vad en norm är och hur det fungerar innan du fortsätter att diskutera ämnet med mig.

Tanja Suhinina sa...

Den absolut största delen av allt sex som händer i Sverige har ingenting med barnalstring att göra, så det perspektivet är inte relevant för det jag pratar.

Monogami finns som ideal i vårt samhälle sim det är nu, och det hindrar inte personer från att få STI eller bli gravida. Inte ens i sin renaste form skyddar monogami från graviditet. Vad som är perfekt kompromiss är upp till var och en att avgöra, och om monogami funkar för dig - I'm really happy for you.

Vad gäller penetrationsnornen föreslår jag att du läser på vad en norm är och hur det fungerar innan du fortsätter att diskutera ämnet med mig.

Hr. A sa...

Tanja: Betyder denna inbjudan till allmänheten att du även är öppen för lunch i Stockholm övriga dagar? Tummen upp för mer bloggande om sex, för övrigt!

Anonym i Kostym: Det som kallas könssjukdomar sprids inte enbart genom sex, så monogami är inte ett fullgott skydd. Om alla vore monogama (i strikt mening, alltså endast en partner hela livet och inte bara en i taget) så skulle könssjukdomarna förmodligen sjunka, men det är inte särskilt troligt att det kommer hända. I forna tider har man haft dödsstraff på hor (sex utanför äktenskapet) och inte ens då klarade folk av att hålla sig till endast en person.

Omvänt: det står i boken Sex at Dawn om ett folkslag där man vid festivaler och liknande var tvungen att ligga med någon annan än ens make/maka. Jag tror att straffet för att låta bli var döden, men jag minns inte exakt. Förmodligen behövdes det för att det är svårt att få vissa att inte vara monogama, precis som det är svårt att få vissa att vara monogama. (Tyvärr har jag lånat ut min bok, så jag kan inte kolla vilket folk det var.)

Anonym i Kostym sa...

Tanja Suihina: Så det en norm som gör att mina gluteus maximus drar sig samman när jag får orgasm på egen hand? Det finns alltså ingen biologisk grund för sex? För om allting bara är utbytbara värderingar, varför är det då fel med homofobi?

Dessutom så ger framgångarna för Tenga och Fleshlight en fingervisning om vad män gillar. Lycka till med att lära av användarna av de produkterna med att sluta med penetration!

Och frågan är inte vad enskilda individer råkar gilla. För hur förklarar du att folk hade bättre sex på 50-talet och bättre sex i Östtyskland?

Hr A: Könssjukdomar som inte sprids genom sex? Statistiskt negligerbart. Kom med ett bättre motargument mot beprövade medel mot smittspridning, tack.

Tanja Suhinina sa...

Nej, det är inte normen som gör det. Vilka fåniga saker du får för dig att fråga mig om.

Visste du att många av dem som har sex inte är män?

Anonym i Kostym sa...

TS: Och alltså kan normen alltså inte rå på mina gluteus maximus?

Antyder du sexleksaker för kvinnor? Ointressant jämfört med Tenga och Fleshlight. Detta för att det är relativt enkelt att ta fram sexleksaker som kvinnor gillar. Det är självklart att en man kan använda sig av en klitorisvibrator. Men det är inte samma sak som att penetrera.

Och hur tror du att ena parten i ett monogamt förhållande skulle reagera om den ene sade att de skulle börja ha säkrare sex för att minska risken för att könssjukdomar sprids?

Just det.

Tanja Suhinina sa...

Anonym i kostym:
Jag vet inte hur jag ska breaka detta finkänsligt, men när du använder sexleksakerna du pratar om så har du inte vaginalt penetrationssamlag med en kvinna.

Magnus sa...

www.bedroomjoys.com/uploaded/thumbnails/fleshlight-original-mouth-masturbator_11387_700x700.jpg

Säkrare sex med fleshlight?

Anonym i Kostym sa...

TS: Nej, men det är betydligt bättre ersättare än det som tidigare fanns på marknaden. Penetration som i stort sett penetration, s.a.s. Forska gärna i det skräp som RFSU brukade prångla ut.

Tanja Suhinina sa...

Det här inlägget handlar om normen att riktig sex jämställs med vaginalt samlag. Dina onanipreferenser är väldigt irrelevanta.

Anonym i Kostym sa...

TS: Den gemensamma nämnaren är penetration. Du försöker trolla bort penetration som sådan. Penisar är gjorda för att penetrera. Produkterna Tenga och Fleshlight är till för att fylla det syftet.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.