onsdag, september 04, 2013

Dude, du glömde skämtet

Om man ska skratta åt sexistisk, rasistik, eller på andra sätt PK-främmande humor, det är en evig fråga på mitt internet. Senast var det till exempel en snubbe som skrivit sexistisk humorlista, och folk tyckte inte om den och han blev sur.

Min personliga inställning till sådant är att ja, jag skrattar om skämtet är roligt. Men ofta behöver jag inte ta ställning, för ofta är skämten inte roliga. Det är nämligen så att många glömmer skämtet när de ska vara o-PK. Det är ju lätt hänt, för att de har lärt sig att humor blir bättre om man skämtar om saker som inte är politiskt korrekta, och på vägen har de glömt bort att det politiskt inkorrekta i sig inte är skämtet.

Så det är lätt att inte skratta. "Feminister är tjocka" - jaha? "Bögar gillar schlager" - jaså? "Ryssar, de dricker vodka" - gäsp, va?

Nu tycker jag ju överlag att man ska försöka låta bli att skämta om våldtäkt och folkmord, men om man absolut måste så vore det ju trevligt om det fanns skämt i skämten. Om det var kravet skulle vi få betydligt färre härliga o-PK-tjillar med härliga o-PK-skämt. Det vore riktigt trevligt. Men på ett privat plan, liksom, okej, kör! Men glöm inte att det ska vara roligt också.

Jag har för övrigt skrivit längre och bättre om o-PK-humor förut.

PS. Jag har tydligen skrivit om typ precis samma sak förut till och med. Nåväl...

3 kommentarer:

Patrik sa...

Det finns gott om rasistisk/sexistisk/whatever humor som är rolig; den mesta av den i och för sig för att den driver med berättaren lika mycket som föremålet. Men så länge det finns människor som tycker sånt på riktigt blir det svårt att dra skämt om det. Bawslistan är dock patologiskt skrattlös, vilket är helt skilt från dess ämne.

Sen hänger det också mycket på publiken. Jag kan dra bögskämt för mina kompisar, för vi har varit på gayklubb tillsammans och de har hört mig klaga på att ingen stötte på mig där. Jag skulle inte dra samma skämt för främlingar.

asdf sa...

Kollade igenom resten av sidan och trodde det var några artonåringar som hade tänkt typ "hur svårt kan det vara att göra en killtidning i hemsideform? nu blir vi rika! kalle, du kan ju lite html eller vare heter..". Blev rätt förvånad (och ledsen förstås) när jag såg att det var vuxna som låg bakom och att det var på riktigt alltihopa.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.