onsdag, september 11, 2013

41 nyanser av sköna nerver



Såtteh, jag är alltså student igen. Med tillgång till alla databaserna!!!!!!! Äntligen slipper jag tigga min teknologkille att ta fram psykologartiklar åt mig.

Hur som, nån länkade till en the Guardian-artikel med den käcka rubriken Sexiest parts of the body revealed by neuroscientists. Ja, alltså, själva artikeln de refererar till handlar om erogena zoner. Och det tycker jag är jätteroligt. För det känns som att det är ett tema tom väldigt sällan berörs på något vettigt sätt. I boken Sexualitet och hälsa av Birgitta Hulter står det exempelvis:
Beröring av penis och vulva hos en sexuellt oengagerad människa känns som just beröring, under det att samma beröring av en sexuellt stimulerad person ger en sexuell känsla beroende på svullnaden i vävnaden
Svällkropparnas blodfyllnad har en avgörande betydelse för att förnimmelser ska upplevas som sexuellt njutbara.
Och jag blir helt nnngh. Varför då? Jag har sett andra liknande beskrivningar på fler ställen och alla är sådär "om A så är det inte sexuell beröring, om B så är det sexuell beröring". Man ba "men vad är sexuell beröring?!??!". Ja, och så finns det närliggande fenomenet, nämligen frasen "många sköna nervtrådar" som motiverar varför man ska smeka någon särskild del av kroppen. Jag blir helt förstörd. Vadå "sköna nervtrådar"??!?! Eller bara att säga att det finns mycket nerver och att området är känsligt, och därför bör smekas för skönt sex. Slår jag armbågen i saker så är det också nerver och känsligt, men inte fan är det nån som försöker använda det för att motivera armbågessex. Och alla dessa människor som försöker förklara analsexets vara eller icke-vara med nervbanor struntar blankt i att förklara kyssar med samma logik. Argh! Jag blir knäpp! Varför upplevs viss beröring som sexuell och annan inte?! Varför anses vissa områden vara erogena och andra inte!? Vad är en skön nerv?! Varför vill ingen prata om det med mig?!


Nu vet jag ingenting om personerna bakom artikeln eller Cortex som tidskrift, men jag tänker att det är rätt svårt att fucka upp att göra en enkät och räkna ut medelvärden. Så det här är nog i värsta fall mer intressant än en webbenkät på Aftonbladet, och kul sak att diskutera runt. Det här är alltså någon form av studie där man har bett folk att betygsätta 41 olika kroppsdelar efter hur sexuellt stimulerande (alltså, erogena) de upplevs. Sen har man försökt fatta vad det säger om erogena områden och hjärnan.

Det fanns en hypotes som man ville testa. Ni vet hur det finns olika delar av hjärnan som registrerar och bearbetar känselintryck från olika delar av kroppen? Man tänkte att de områden som är erogena är de som i hjärnan avbildas närmast könsorganen. I så fall borde fötterna vara väldigt erogena, och visst stöd kanske fanns i att fotfetisch är en väldigt vanlig fetisch. Fast då gäller det ju mer att titta på fötter, och inte att få egna fötter smekta. Nåväl. De har i alla fall frågat väldigt många människor och kommit fram till att poängsättningen är väldigt lik oavsett hur man valt att dela upp informanterna (kön, hudfärg, härkomst, ålder, sexuell läggning). I slutändan hamnade fötterna långt ner på listan. Och armbågarna är verkligen i botten, trots att det gör svinont att slå i dem. Slutsatsen blir att eftersom det verkar vara så lika poäng människor emellan så borde det nog finnas neurologisk grund för vilka områden som känns erogena. Dock vet man inte exakt hur, även om de föreslår några förslag.

Jag tänkte hur som helst att lämna er med listan över mäns och kvinnors poängsättning när de hade följande kroppsdelar att ta ställning till. Diskutera, i grupp eller rakt ut i etern, om det är nånting som känns intressant.
The 41 body parts were reported in approximate ‘body height’ order, and consisted of: Front of Body: forehead, eye and temple, nose, cheeks, mouth/lips, ears, front of neck, shoulders, elbows, wrists, hands, fingers, breast, chest, nipples, stomach, sides, bellybutton, pubic hairline, hips, clitoris, vagina, penis, scrotum, perineum (listed with an explanatory note specifying ‘area between genitals and anus’), inner thighs, outer thighs, knee caps, ankles, foot, and toes. Back of Body: head and hair, back of neck, shoulder blades, upper back, lower back, buttocks, back of thighs, behind the knees, and calves/back of shins.


PS. De som märkte det uppenbara som saknades på listan kan gå och läsa den här Salon-artikeln. 

9 kommentarer:

Per sa...

"Pubic hairline", ingår ljumsken där tro?

Hampus sa...

En intressant sak är att jag är överkänslig för hela kroppen vad gäller lätt beröring. För mig är det alltså skönt att bli smekt vid armbågen, knävecken, mellan tårna, överallt där det finns gott om nerver.

Det gör att jag ofta känner att känslan blir så kraftig att jag inte kan prata, knappt röra mig självmant. Håller smekningar på länge stängs hela kroppen av och jag kan inte röra mig.

Inte alltid sexuellt, men en snarlik upplevelse.

Mariah sa...

Det här var nog den tydligaste indikationen på att analt är tabu jag har sett. Hur kan man ha med "elbow" men inte "anus"? Och är det ingen som har reagerat? Frustrerande.

Är det OK med dig att jag hänvisar till den här listan när jag undervisar/föreläser? För det kommer jag med stor sannolikhet att göra...

Tanja Suhinina sa...

Per:
Jag undrade också.

Hampus:
Tack! Intressant!

Mariah:
Givetvis! Blir extra kul mtp att du kommer undervisa mig om några terminer (väl?)

BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger! sa...

Men g-punkten då? Den finns heller inte med - eller räknas den in i vaginan? Fick inte G-punkten officiell status som ny kroppsdel för något år sedan? Nåja...

Lurigt att definiera erogena zoner - det enda jag kan komma på borde vara de zoner som kan utlösa orgasm genom mekanisk stimuli trots avsaknad av sexuell upphetsning hos personen i fråga.

Tanja Suhinina sa...

BLIXA:
Sist jag hade koll är G-punkten fortfarande en grej som bekräftas och eller motbevisas en gång i kvartalet.

Mariah sa...

Lite osäkert ännu om det blir jag som blir kursansvarig för Sexualitet i ord och bild 2015 eller inte, men jag kommer med största sannolikhet att åtminstone dyka upp som gästföreläsare...

Johan sa...

Heh. Jag satt och läste igenom den där listan tre gånger och kände mig förvirrad och möjligtvis blind innan jag gav upp och gick vidare till ditt PS.

//JJ

Hr. A sa...

Om jag fattat rätt gör det ont att slå i armbågen för att nervbanorna ut till handen går väldigt ytligt där. Det är inte samma sak som att man har många nervändar/bra känsel i armbågen - det är förmodligen väldigt svårt att läsa braille med armbågen till exempel. (Men jag kan inte säga att jag testat.)