måndag, september 23, 2013

Protips för psykologer som pluggar statistik

Det kom upp en fråga på Twitter imorse om hur vi som läst till psykolog uppfattade statistikkursen. Av erfarenhet vet jag att psykologstudenter brukar tycka statistiken är riktigt läskig. Så jag tänkte ge några protips. De kommer vara uppbyggda efter hur undervisningen såg ut på SU På Min Tid, men jag tror nog att de är åtminstone delvis generaliserbara. Och inte bara till psykologer...


Protip 1: Du är inte dum bara för att du inte kan matte.
Jag har då som extraknäck under studietiden hållit i statistikövningar för yngre studenter. Det var jätteroligt, lätt ett av mina roligaste jobb någonsin, och jag får fortfarande ibland kommentarer från studenter som tyckte att jag gjorde ett bra jobb. Jag blir fruktansvärt glad. Jag gillar ju själv matte, och siffror, och bokstäver tillsammans med siffror, och statistik. Därför blir jag ledsen när jag ser personer som kommit in på en av de mest svårinkomna utbildningarna i landet sitta och känner sig dumma för att de inte kan matte för att matte är svårt.

Alltså, okej, jag kan gå med på att många inte kan matte. Men det är inte för att matte är svårt. Det är för att ingen har lärt ut matte ordentligt. Du är inte dum för att du inte är bekväm med formler. Formler är ett språk som ingen har lärt dig ordentligt. Stanna kvar så ska jag dela med mig av lite tips på hur man överlever statistikkursen, som jag faktiskt har skrapat ihop av flera års observationer av psykologstudenter som inte gått på KTH först.

2. Skriv ut formler med ett språk du är bekväm med
Okej, formler. Det kommer vara en massa sånt i räkna-för-hand-delen av kursen. Ingen panik!

Vad är en formel? Det är ett sätt att skriva ner någonting på ett tämligen informationskompakt sätt. 1+1=2, det ser inte läskigt ut, eller hur? Försök nu att uttrycka det med ord. Om du tar en av någonting och lägger till en av någonting till så får du två av någonting. Det blir mycket längre med ord. Och faktiskt inte lika tydligt. Men försök att tänka likadant med andra formler. Formulera om dem. Dela upp dem i bitar. Skriv, rita, omformulera till ett språk som du förstår.

Inte en jävla varför bildena blev så fula, förresten. Bakgrunden skulle vara vit. Nåväl.


3. Omfamna formler och fundera på hur de funkar
Det här är faktiskt jättebra att göra. Det gör att man förstår formler mer och det ger en bättre förståelse för de statistiska begreppen. Vi börjar med ett enkelt exempel. Den röda på bilden.

a=b/c 

Vad skulle bokstäverna kunna representera? Jamen säg att a* är antalet sälar per bassäng. b är alltså sälar, c är bassängar. Hur skulle man gå tillväga för att få så stort antal sälar per bassäng som möjligt? Antingen genom att öka antalet sälar, eller minska mängden bassänger. Resultatet växer när täljaren växer och resultatet minskar när nämnaren växer. Är alla med?

Okej, då tar vi den blå formeln längre ner på bilden. Fett läskig, men okej. tdf är en nuffra som man vill ha hög (det kommer du lära dig när du lär dig om t-test). Hur kan man gå tillväga för att få den hög?

Du kanske vill undersöka om längden i en grupp systematiskt avviker från medellängden i Sverige. Du vill såklart att t ska vara högt för att vissa att ja, det avviker systematiskt. 

Ett sätt är att ha en stooor täljare. Det som står i täljaren är din grupps medelvärde minus det tänkta medelvärdet som du jämför med.  Om din grupp är dagisbarn så kommer skillnaden bli rätt stor, och täljaren likaså. Om din grupp är psykologklassen så kommer det kanske bli skillnad, men rätt liten sådan. 

Nämnaren då? Vi vill att den ska vara liten som möjligt för att t ska bli så stort som möjligt, right? Nämnaren blir mindre om s är mindre, och det kommer du också veta när du kommer till t-test att s är ett mått på hur spridda värden är i gruppen du mäter. Det känns rätt intuitivt. Om alla i din gupp är exakt 1,68 m så kommer det nog vara lättare att påvisa att de på ett systematiskt sätt inte är 1,78** m, än om din grupp är typ mellan 1,55 och 2,03 m. 

Ett annat sätt att få nämnaren liten är att få större n - det vill säga antal personer i gruppen. 

Jaja, ni kan säga att det är overkill. Men det ökar faktiskt förståelsen för vad man håller på med. Lovar! Och du kommer se skillnader och likheter mellan formler och metoder! Lovar!


4. Skriv ut alla formler du behöver
Okej, så du sitter med ett tal, och vet vad du ska använda för formel i slutet. Skriv upp den. Kolla sen om det är nåt du behöver räkna ut för att kunna använda den formeln. Skriv upp den formeln. Fortsätt tills du inte kan fortsätta nåt mer. Följ samma process fast baklänges när du räknar. Jag har sett tentorna, många fel görs för att man tappar bort sig i processen för att man inte har processen klar och tydlig. Dessutom - om ni har hela planen framme kan tentarättaren se att felet beror på räknefel, och ge bara ett litet poängavdrag.


5. Gör en översikt av alla analysmetoder ni går genom, formler för dessa, vad de heter på engelska (i SPSS) och i vilka situationer man använder dem
Typ en tabell. Lättast gör man det för hand, för det är krångligt att skriva formler i dator. På det sättet får du en översikt som kopplar ihop de olika delarna av kursen och din framtida användning av statistiken. Hitta gärna på exempel på studier där just den metoden skulle vara relevant.

6. Ta fram forskningsartiklar om saker du tycker är skoj
Att analysera random siffror i SPSS är tråkigt. Att se om just din enkätstudie har gett intressanta resultat är däremot rena thrillern. För det här är ju inte det minsta roligt om man inte tillämpar det. 

Och här är en sak viktig att komma ihåg. Som framtida psykolog kommer du kanske inte producera så många egna studier, men du kommer läsa en massa studier, rapporter, och annat smaskigt med tabeller, grekiska och siffror i. Och då är det viktigt att du fattar siffrorna, för du kommer att fatta beslut baserade på dem. Viktiga jävla professionella beslut. Så lika bra att lära sig detta med en gång. 

Ta fram studier du tycker är intressanta (i mitt fall hade det handlat om sex, i ditt fall är det kanske ACT) och kolla genom metod- och resultatdelen. Hur hittar man signifikansen? Effektstyrkan? Vad är ens effektstyrka? Vilken analysmetod använde de? Ja, och så jämför du hur de siffrorna ser ut när man rapporterar dem i en artikel, och hur motsvarande ser ut i din beräkning i SPSS, och hur formeln ser ut om man skulle räkna för hand. 

7. Plugga med kompisar
Låter det jobbigt att gå så grundligt in på varje formel, varje litet test? Dela upp arbetet, för guds skull! Och redovisa för varandra. Jag hade aldrig kunnat den här statistikgrejen så bra om jag inte hade lärt ut den. Man lär sig jättemycket på att förklara för andra. Just den här kursen lämpar sig utmärkt för att studera i grupp på det sättet!

8. Köp den dära SPSS-boken
Ja, den är dyr, SPSS för Psychologists, men jag har haft stor nytta av den när jag behövde göra analyser på jobbet. Så om du tycker SPSS är knepigt och du är inte säker på att du vet hur man väljer rätt metod - köp boken. Eller låna. Eller memorera. 

9. Gör din egen kursbok
När du ändå håller på och lägger ner tid på det här - gör ett studiematerial till ditt framtida jag. Förklara allt på ett sätt som du fattar. Lägg allt i en mapp och skriv TILL MIG I FRAMTIDEN på den. Om några år kommer du att behöva återvända till alla dessa ANOVA och t-test och chi två, och då kommer du tacka dig själv i det förflutna (och mig) för att du gjort det där. Punkt 5 på den här listan, exempelvis - guld värd när du glömt allt! Och punkt 2! 

Lycka till! Sprid gärna till behövande! 

 *Jaja, fysiker. jag minns själv hur jag fick spader när fetstil i min statistikbok inte betydde "vektor" utan "viktig bokstav". Sen lärde jag mig att acceptera det.
** Påhittad medellängd på människor i Sverige

5 kommentarer:

R sa...

Riktigt bra tips! Allt för många minnen av att ha stirrat på någon kort anteckning bestående av ett eller två ord och undrat vad fan jag menade.

S. sa...

Jag är statistiker och jobbar ibland med att lära studenter att räkna statistik, och jag kan bara instämma med tipsen! Jag ska köra exemplet med sälar och bassänger nästa gång vi har matte-delen av kursen.

Sedan är många statistikböcker för psykologer så himla värdo, och lär ut typ "produktmomentkorrelationskoeffienten". Ja, det är bra med exakta benämningar på saker, men det är också helt meningslöst när en inte vet vad ett produktmoment är (det lär man sig på B-kursen i statistik).

Tanja Suhinina sa...

S: Att kunna säga "produktmomentkorrelationskoefficient" var typ mitt bästa partytrick som asse!

S. sa...

Jag ska börja ge ut guldstjärnor till de som kan säga det snabbt fem gånger!

Anonym sa...

2 har varit min goto-teknik ända sedan man började med matte som liten. Så himla bra för förståelsen att formulera. Om man inte skäms så också bra att formulera i ord och läsa upp högt för sig själv. Lära sig läsa, typ.

/din BFF