söndag, september 15, 2013

Designat classy sex

Okay, det här kommer vara sån där grej som jag skriver i affekt. Fuck samhällsanalys. Fuck god ton. Fuck era tår om jag trampar på dem. Det blir lite som det här, och det var ju en stor succé.

Fan vad jag hatar classy sexleksaksbutiker och classy sexleksaker. Fyfan helvete. Ni vet, de där nya, som heter classy saker (inte US Video) och säljer snygga leksaker som man kan skönt syndigt ha framme som dekorationer. Jag har länge tänkt på varför och jag tror jag har lite förklaringar.

För det första är det en del av samma våg som burlesk. Och jag hatar ju burlesk. 

Men ja, det är ju en klass-grej, en statusgrej. De senaste tio åren har det varit en enorm uppsving av lyxifiering av vardagsvaror. Jag har alltid gillat mörk choklad och förritin behövde man gå till välsorterad specialaffär för att köpa det. Nu finns det en hel hylla överallt. Olika avarter av tomat finns nu i din närmaste grönsaksdisk. Mer vardagslyx åt folket. 

Och så ska allt vara livsstil. Alla ens prylar ska signalera vad man är för människa. 

Och att vissa fenomen blir "okej" om de formges rätt, stöps om i rätt form, och är plötsligt edgy och inte sunkiga. Fast de tidigare förlagorna är fortfarande sunkiga. Som sexleksaker som inte ser ut att vara köpta på Designtorget. Som strippor. Som saker som bara är gamla och inte vintage. 

Ja, hur som. Alla dessa classy burleskleksaker. Som ofta kommenteras med att man kan ha dem framme som dekoration. Vem fan har sina sexleksaker framme? Sexleksaker blir kladdiga. Det fastnar damm på dem. Man ska ha sex och så mitt i kommer man på att man ska ha den där analpluggen i förgyllt glas. Och om den stått framme så måste man gå upp och fucking diska eländet först. 

Men hela grejen med att de kan stå framme är ju förstås att man ska inreda så det syns för alla att man är en härlig sexuellt aktiv person. 

Okej, här kommer några inredningstips på hur du inreder så alla vet att du knullar:
  • Ha kondomer på nattygsbordet
  • Och glidmedel
  • Och om du har sexleksaker framme, se till att de är kladdiga
  • Lägg öppna kondomförpackningar på golvet
  • Och använda kondomer
  • Lägg dem åtminstone synligt i en papperskorg 
  • Ha också en rulle papper vid sängen
  • Ja, och använda papper såklart
  • Och inte bara vid sängen utan också vid soffan och köksbordet
Så, följ mina enkla DIY-råd och alla dina kompisar kommer veta att du är en härlig frisläppt människa som knullar. Jag har aldrig ägt en sexleksak som man kan ställa i bokhyllan, men på något sätt vet mina kompisar att jag knullar ändå. Och mina grannar. Och mina grannars grannar. 

Ja, det här med classy leksaker har säkert fått fler att våga köpa sexleksaker. Eftersom vissa uppenbarligen blir bortskrämda av att vissa butiker inte har inredning med tapeter i murrig färg, strutsfjädrar och Shalimar. Och alla ba "åååh nu är det okej och inne med såna här sexsaker va härligt", och så befäster man såklart att en del sex är okej och annat inte. Och alla tidningar ba "Äntligen [har medelklassen börjat med det här, så nu är det accepterat!". Och alla ba "nejnej, det är ingen vulgär sexgrej, det är en classy designad sexgrej, så att ingen kan tro att vi har sex och inte håller på med en livsstilslajv!".

Jag kan hantera när ens sexpreferenser blir en livsstil. Men när livsstilen tar över sexet, särskilt den där slätstrukna designade classy livsstilen som suger upp allt omkring sig och spottar ut gentrifierad klonad scenograferad verklighet... Jag kan inte. Jag vill bara fly i ren social klaustrofobi. Gör inte så mot mitt älskade sex! 

22 kommentarer:

Josefin sa...

Jag kan faktiskt inte hålla med dig på den här punkten. Jag tycker om att handla sexleksaker. Ärligt. Det är en av mina favoritsaker att shoppa och det suger att de är så dyra.

Personligen tycker jag att det är betydligt trevligare, men framför allt känns /säkrare/ att gå in i en butik med fina tapeter framför en med t.ex. videobås som alla är utrustade med kleenex. Det jag kan ogilla är när det innebär att de lägger på några hundralappar på priset.

Som en person som tenderar att /glömma/ sexleksaker framme så är det faktiskt rätt bekvämt om de inte skriker att de är designade för sex. Efter partnersex är det inte alltid man orkar göra allt som man borde. Som duscha eller lägga undan sexleksakerna. Man vill bara mysa.

Säga vad du vill om Pom Pom Parlour men när det fanns ett i PUB-huset så var det första gången som jag sett mer seriösa BDSM-prylar (alltså inte typ fuzzy handcuffs och lack-kläder med kedjor på) i verkligheten. Vilket på den tiden betydde rätt mycket för mig.

Men jag tror att vi har lite olika utgångspunkt i det hela? Men jag förstår ärligt talat inte vad du stör dig så mycket på? Jag kanske bara inte fattar grejen. För många är den här sortens butiker kanske ett sätt att göra sexualiteten lite mer rumsren vilket jag trodde att du var för? Sen är designade och "classy" sexleksaker ofta mer hållbara och innovativa än de vanliga. Som Fun Factory's Stronic Eins som är en dildo som inte vibrerar utan istället /stöter/ och som hållt två månader på en uppladdning.

Sen tror jag faktiskt inte att man förväntas lämna sexleksaken framme som dekoration. Jag tror det är mer "och om någon bekant råkar snubbla över den behöver du inte skämmas för den skriker inte JAG HAR MASSA SEX."

Tanja Suhinina sa...

Alltså, för det första - jag stöööör mig. Det här är personligt. Ja ba uuuuugh.

För det andra - ja, jag fattar de positiva följderna. Men jag stör mig på det hela i den kontexten jag sett den här sexuella trenden i. För att alltså, javisst, det har gjort en viss typ av sexualitet rumsren. Vilket också innebär att annan sexualitet fortfarande är smutsig. Och hela inramningen till den här grejen är så himla himla snäv. Det är liksom samma boudoir, samma snäva vintageramar, samma typ av estetik och känsla det ska framkalla. Och jag spyr på frestande syndigt och retro. Jag tycker det är så jävla snävt hela grejen, så himla tröttsam estetik och det subversiva i det som ofta påtalas är för mig rätt oklart. Sex packeteras om och görs passande sålänge det sker inom vissa ramar, i viss kontext - det är liksom väldigt gäspframkallande för mig. Och jag förstår att vissa känner sig välkomna och bekväma i såna miljöer men för mig känns det hela så främmande och kletigt att jag nog skulle shoppa online om jag skulle köpa leksaker. Så jag inte behöver vara i närheten av att behöva uppleva "om du köper en sexleksak här kommer du vara en lustbejakande härlig dekadent vintagekvinna".

Jag vet inte vem som ställer fram sina leksaker, men jag har hört frasen om att de är så snygga att man kan ha dem framme till leda.

Sen vet jag att många gillar det. Kul för er. Verkligen. Men jag gillar det inte.

Hanna sa...

Jag köper hellre en snygg sexleksak från LILO än en som kommer i ett paket med en latexklädd blondin med plastbröst på framsidan.

Det är helt ok att tända på kvinnor i latex, men förutom lesbiska tjejer tänder de flesta som inhandlar en dildo på män. Det känns bara sjukt sunkigt med plastbimbon på en produkt som är till för MIN sexualitet.

Tanja Suhinina sa...

Förstår den tanken. Vill dock påpeka att även såna där classysexsammanhang fokuserar på att framställa kvinnor som sexiga och sensuella.

sven sa...

Tjejer verkar bli porrbutikernas räddning.Förr såg man aldrig någon person av kvinnligt kön i sådana butiker,inte heller expediten var det.
Det har väl att göra att den manliga hårdvaran som porrtidningar och porrfilmer har blivit gratis mjukvara på internet.

DL sa...

Alltå, jag håller helt med dig om burlesk och pin-ups - hatar hela grejen och känner inte alls att det finns något inneboende feministiskt i koncepten.

Men samtidigt tycker jag det är ganska trevligt att slippa fejk-tuttar upptryckta i ansiktet så fort jag vill kika på sexleksaker.

Mina favoritbutiker är de som vänder sig till en queer konsumentgrupp, eller bara känns "apotekiga". Mer neutralt liksom, så jag kan koncentera mig på de ganska dyra grejer jag köper och inte störa mig på sexistisk reklam eller fånerier om ayur-veda designade orgasmer.

MCL sa...

Reagerade nästan mest på din inledning..."Jag har alltid gillat mörk choklad och förritin behövde man gå till välsorterad specialaffär för att köpa det. Nu finns det en hel hylla överallt. Olika avarter av tomat finns nu i din närmaste grönsaksdisk."
Så det är dåligt och fel att det finns mörk choklad mer tillgängligt (för att fler börjat äta det)?
Låter ju snarare som du är missunnsam och har en trött "jag var minsann före alla andra"-attityd.

Anonym i Kostym sa...

Josefin: Pom Pom Parlour verkar ju inte finnas längre. Men Golden Rose på och Kino har en trevliga gatuplan. Och Läderverkstaden har ett bakrum för BDSM-prylar. Men det är i övrigt ingen porrbutik. US Videos undervåning har ju sina vintrinskåp på undervåningen. Men de är ändå för splittrade för att kunna ge den där vanliga butikskänslan. För mig är det mer vanligt porrbutiksläge där man inte strosar, s.a.s.

Det kan inte sägas ofta nog att sexleksakerna i sig har blivit bättre. Det tog ett bra tag, men Tenga och Fleshlight kan jag bara säga "äntligen" om. Att de är så snygga att de kan stå framme är inte samma sak som att de skall stå framme. För de äldre dildosarna kunde nämligen se ut som stora, märkliga tandkrämstuber.

MCL: Touché!

Anonym i Kostym sa...

P.S. Att saker kan finnas en längre tid innan de blir mer säljbara produkter är inget nytt. Dubstep uppfanns inte 2011 och Madonna uppfann inte latexkläder på 90-talet. Just latexkläder är intressanta, för tittar man i gamla tidningar och kataloger så är det slående att plaggen var fullt utvecklade. Givetvis så ser de inte likadana ut som modernare plagg, men det har mer med material och sömmar att göra.

För den som hållit på med något länge är det väl med blandade känslor det blir populärt igen. Men det finns mycket värre saker än att något blir kommersialiserat.

På Fetlife brukar det finnas 3 st disclaimers. Den första är att inte använda sig av ens bilder. Den andra är att polisen inte skall leka prostitutionsutredare. Men den tredje är verkligen märklig; den säger åt humaniorastudenter att inte använda sig av profilen som råmaterial åt studier. Förklaringen kan väl vara att det är mindre resurser att dela på, så då gäller det att profilera sig hårdare.

Priset torde ändå gå till Marika Smith som inte behöver lurka på Fetlife för att hitta studeobjekt:

http://www.qx.se/noje/10210/sverges-storsta-fetischhandelse

Långtbortistan sa...

Bra skrivet!!
Men reagera också på det MCL kommentera.. Hipstervarning på den meningen.. eller överklass kommentar skulle jag nog kalla det..
Men jag vill inte underminera vad du skrivit, för det va bra! Snart kommer väl bara övre medel klassen ha råd med att knulla.

Anonym i Kostym sa...

Långtbortistan: Hur menar du? För är det något som har hänt är att riktigt bra saker har blivit billiga. En Fleshlight kostar ca 900 och håller länge. Och till Hitachi Magic Wand har det kommit alternativ som är billigare än så och som går på européiska elnät.

Anonym i Kostym sa...

En kul sak slog mig, TS. Du anser att det är obra att inreda hemmet för att visa upp sitt sexliv. Men du bloggar ju om ditt bra sexliv. Varför är det inte inkonsekvent?

Tanja Suhinina sa...

Tomatdelen handlar om följande: livsstilskonsumtion. Man kan ju köpa prylar av olika anledningar. Man kan köpa prylen för att man ska ändamålsenligt använda den. Man kan köpa prylen för att man ska markera vilken sorts människa man är. På senare tiden har det mer och mer förväntats att gemene man ska till vardags konsumera prylar (och mat) som signalerar att hen är sofistikerad, bildad, världsvan, självdisciplinerad etc. Jag fucking älskar mörk choklad, men den är en del av trenden.

Samma sak med vissa sexleksaker. Man ska inte bara ha en vibrator, den ska vara designad efter en viss estetik, säljas i viss butik, och signalera att man är en person som förknippas med vissa värden. Värden som inte ens har med sex att göra, utan är mest allmänt eftersträvansvärda egenskaper för dagens idealmänniska.

Anonym i kostym - jag tycker inte den tanken verkar kul. Vill du utveckla och förklara varför du tyckte att du behövde förmedla den tanken till mig?

I övrigt avråder jag från att överanalysera de mycket få inläggen som inleds med att jag varnar för känslomässig omotiverad irritation.

Anonym sa...

TS: Varför inte? Och varför få det att låta som en metafråga? (Dvs fråga varför jag frågar istf att direkt fråga vad jag menar.) Jag är läskunnig och jag undrar om du tror på dig själv.

För om det är så att du har ett framgångsrecept på bra sex för alla så är det ingen motsägelse alls. Däremot så är jag inte avundsjuk på det arbete du har framför dig. För det är inte mig du skall övertyga, utan Kent-Johnny med pickupen från Upplands-Väsby och hans flickvän. Och nu torde det luta mera åt att de hellre går till en snoffsig butik under lördagspromenaden och köper snygga grejer än lyssnar på någon sexualupplysare. För tid är pengar och han har pengar.

Tanja Suhinina sa...

Okej. Sluta skriv till mig kul saker du tänkt på om kul saker är dumma frågor. Jag vill bara ha bra kommentarer, inte dumma.

Kul för det paret.

Anonym i Kostym sa...

TS: Ja, det är kul för det paret. Så, ingår de i ditt "alla" som skall ha så bra sex som möjligt?

För din målsättning att du bidrar till att alla har ett så bra sexliv som möjligt kan jag respektera. Jag kan även respektera att du inte känner till metoden men att den är under utvecklande. Men att du skulle ha en hemlig plan i byrålådan som inte ens omfattar knegare håller inte vatten, tyvärr.

Anonym sa...

OJ!
Det här var väldigt märkligt att läsa. På en blogg som annars är befriande öppen och vidsynt, kom plötsligt ett inlägg som ifrågasätter andras motiv för att göra något njutningsfyllt.

Nej, jag tänder inte på burlesk och min sambo är inte heller så förtjust i masker, fjädrar och 50 nyanser. Men vi gillar leksaker som gör att vi kan ha det skönt tillsammans på nya sätt, precis som att vi gillar att se porriga filmklipp tillsammans. Nu är det säkert inte medelklassig sexgentrifiering att gemensamt gilla bukkake-filmer, så vi kanske klarar oss utan anklagelser för att göra fel med ditt älskade sex.

Mvh
Patrik

Tanja Suhinina sa...

Jag vet inte hur mycket tydligare jag kunde varit i början med att det här är ett ovanligt exempel på ett inlägg som handlar om en personlig hangup jag har.

Anonym i Kostym sa...

Josefin: Ja Pom Pom Parlour i Hötorgshuset var fina saker. Synd bara att jag inte hade råd att ens köpa deras pörrdvds.

TS: Thomas Sowell har påpekat att en intressant sak med kapitalism är att saker och ting fungerar utan att folk behöver ha total kunskap. Säg nu att någon har hittat en ny järnfyndighet. Effekten blir att priset på järn och stål sjunker. Men för den som skall välja mellan ett bord av trä eller järn behöver bara ta hänsyn till att priset på bord av stål plötsligt sjönk.

Sexleksaker har alltid funnits. Det finns t.ex. en antik komedi om två kvinnor som diskuterar dildos. Men det är först det senaste 15 åren som sexleksaker har gått från billiga postordergrejer (jag har tappat räkningen på alla fiktiva kinesiska doktorer man använt sig av för att sälja usla penisringar) till saker som faktiskt fungerar och inte ser ut som skräp.

Jag tycker även att det är lustigt att du tyckte att det var nödvändigt att publicera detta. Tror du verkligen inte på bra sex för alla tack vare dig? För om du gör det så får ditt projekt sig helt enkelt en törn iom detta. Det sluga hade varit att skriva det i dagboken och hålla käften om det. Dubbeltänk kan faktiskt vara höjden av civilisation. Du har villkorat ditt projekt och du har villkorat det grovt när du viftade bort Kent-Johnny med pickupen från Upplands-Väsby och hans flickvän med att det är kul för dem att köpa raffiga saker. Vill du verkligen att de skall försmäkta i det träsket?

För intressekonflikten är uppenbar. Givet att ingen politiker får ett totalt hjärnsläpp så kommer denna utveckling att tuffa vidare i västvärlden. Folk kommer att köpa bra saker av företag som vill göra vinster genom att leverera bra saker. (Vill någon tillbaka till 70-talet då något entusiastiskt ägg i Kalifornien tillverkade en sexleksak som faktisk skadade användaren för att en ståltråd [sic!] hoppade ut?) Och akademiker kommer att spela en undanskymd roll som främst är för de närmast sörjande...

Tanja Suhinina sa...

Anonym i Kostym:
Vänligen utrym mitt kommentarsfält.

Anonym i Kostym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Iggy D sa...

Jag tycker det här låter lite som Black & Deckers rosa skruvdragare för kvinnor. Kapitalistisk diversifiering i kombination med skapade behov.