fredag, maj 27, 2011

VVVVVV

Vi som vart med i gemet ett tag vet att RFSU:s kondomer gick förr i tiden att få upp med en hand, och sedan enkelt med två händer. Men relativt nyligen försvann det behändiga djupa jacket och ersatte med många små jack. Samtidigt blev förpackningsplasten tjockare. Jag är inte en person som tycker att kondomavbrott är hemska i sig. Ofta tycker jag att det är rätt sexigt med den lilla konstpausen när jag med en elegant rörelse får upp förpackningen och båda vet att snart, snaaaart....

Elegans har inte kännetecknat mina kondompauser sedan de nya förpackningarna infördes. Om man vill vara positiv kan man säga att förpackningarna tar fram min djuriska sida - jag sliter allt som oftast upp dem med tänderna. Att öppna dem med händerna kräver tur och enorm skicklightet, och är inte ens att tänka på om man fått glidmedel på fingrarna. Och jag är ändå duktig på det här, jag har sett en vuxen karl misslyckas med att få upp den (kondomförpackningen) över huvud taget. Tänk burken med konserverad ananas i Tre män i en båt.

Jag klagade på Twitter och Twitter hörde min klagan. Bland annat min kompis Dan som till slut mailade RFSU. Och nu vet vi! Här är RFSU:s svar:

Tack för ditt mail. Det är mycket värdefullt för oss att få vetskap om vad våra konsumenter upplever med våra produkter. Det hjälper oss i vårt arbete att ständigt bli bättre.
Det som har hänt i detta fall är att vi har bytt material till ett mer miljövänligt material. Samtidigt med materialbytet förändrade vi öppningsbrottet till att bli fler på båda långsidorna, mot för tidigare 1 jack på en sida.
Tyvärr så har det visat sej att fler konsumenter än du har hört av sej och upplever svårigheter med att öppna förpackningarna.
Resultatet av era synpunkter har blivit att vi gör om öppningsbrotten till att vara lite djupare, samtidigt kommer vi till hösten att förtydliga på förpackningarna att det enklaste sättet att öppna dem på är att "vrida" upp dem.
Om du skickar mej din adress så skall jag genast skicka några nya kondomer till dej med de nya öppningsbrotten. De har ännu inte kommit ut i handeln.
Tack, Dan!

~

Jag har för övrigt snackat barnporr, kvinnliga pedofiler och mangadomen i Radio1 (andra halvan av programmet). Tror inte jag gjorde bort mig förutom att jag råkade freudianskt felsäga att jag är psykolog, så jag är introducerad som sådan.

Jag tycker lite att alla ska maila Pär Ström (par[at]atomer.se) och meddela honom att nu har en feminist har i egenskap av just feminist uttalat sig om att kvinnor kan begå brott - kan han snälla nu svara på mitt snälla mail där jag undrar vad han tycker behöver göras för att det ska bli fler manliga psykologer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, tack för infon om kondomerna! J klagade faktiskt precis igår på att förpackningarna blivit så förbannat svåra att få upp, innan han slet sönder den med tänderna. Jag ska vidarebefordra RFSU:s info om att vrida upp förpackningen till honom.

Hampus Eckerman sa...

Jaaa, jag blir så glad när jag ser andra som läst "Tre män i en båt"! <3 <3 <3 <3

Tomas Antila sa...

alltså jag fattar fortfarande inte hur man ska se vad som är in och ut. DEN designen får de gärna förbättra!

Manisk sa...

Haha jag har också märkt att det blivit svårare. Hade inte relaterat det till nya förpackningar dock. det kan ju omöjligen vara bra att behöva bita upp kondomförpackningen!

Christine sa...

En liten (underlig?) förfrågan: Kunde du inte blogga lite mer om kondomer? Jag menar du verkar ju gilla kondomer, eller iaf inte ha något emot dem (inte jag heller, även om jag inte direkt _tänder_ på dom så är dom inte avtändande heller å jag gillar att man är två om ansvaret) så kunde inte du skriva lite om hur man får kondomer/kondomanvändadet sexigt?

Jag upplever ofta att det finns ett glapp i hur man upplyser om kondomer. Sexupplysare är typ "kondom är bra för det skyddar mot sjukdomar, kondom ska man ha". Och massa människor är typ "javisst, kondom ska man ha" och sedan i stunden hetta så är man typ "skit i kondom, jag vill inte förstöra stämningen". (Eller liknande tankar, eller så kanske man helt förtränger kondom). Jag tänker att om man fick lära sig lite mer handfasta tips om hur kondomanvändadet kan göras sexigt (typ inte tänka förstörd stämning, utan tänka "snart, snart, snart blir det åka av") så kanske fler skulle använda dom?
(Vill tex minnas att jag läste någonstans att i typ Zambia så är femidomen jättesexigt och näst intill sexleksak för att det knirrande ljudet som i väst anses avtändande ses som as-sexigt).

josefin sa...

Jag blir helt lycklig över att det nu finns en bloggpost som samankopplar tre män i en båt och kondomer.

Anonym sa...

Det stora bekymret med RFSUs kondomer är IMHO inte förpackningen utan innehållet.
Under hela mitt sexuellt aktiva liv har jag undrat varför kondomer var så extremt obekväma och varför de gick sönder så förfärande ofta.
Okeido var något bättre än de andra (numera ersatta av Grande).
Men enligt den tillgängliga informationen så skulle "en storlek passa alla".

När jag tidigare tagit upp mina bekymmer med Ungdomsmottagningen sade de bara att "kondomer töjer sig storleken kan inte vara ett problem". Samma enfald mötte mig när jag ringde RFSU.

Över trettio år gammal upptäckte jag att det faktiskt gick att köpa rymliga kondomer som satt bra och inte sprack. Dock inte i Sverige utan via engelska och amerikanska nät-butiker.
Lite trist att upptäcka detta när behovet inte längre var lika stort.

/V

krakel sa...

jupp, öppna kondomer med tänderna har blivit standard här med... bra att det tas upp. nu är jag väl mer av typen som inte vill stödja rfsu's radikalsexualistiska-allt-som-är-norm-ska-vi-bryta-ned-tvåsamhet-och-heterosexualitet-är-hitler-verksamhet, men kan annars upplysa om att här hemma har vi något vi kallar lyxkondomer, nämligen latexfria. dyrare, skönare (för mig), men tar bort möjligheten att använda kondom som känselnedsättare för en förlängd slutspurt. men huj vad mycket mysigare.