onsdag, maj 25, 2011

Positiv övning, jag ska va med i radio, säl

Jag lärde mig en kul övning i positiv psykologi idag. Den beskrevs bara lite kort och jag vet inte exakt varför den funkar, men den ska öka lycka och minska depressivitet något. Om jag minns rätt. Man mådde hur som bättre. Så jag tänkte ni kan få roa er.

LÄS STEG ETT INNAN STEG TVÅ
Skriv ner fem styrkor ni har. Det ska alltså vara fem saker ni är duktiga på eller fem egenskaper ni tycker är bra hos er. Behöver inte vara de fem bästa, bara fem egenskaper som är era styrkor. Done?












STEG TVÅ
Nu ska ni under den kommande veckan använda de här egenskaperna på ett nytt sätt, en egenskap per dag. Jag antar att de menade arbetsdag, för det stod "fem styrkor" och "en vecka". Men ja, poängen är att ta styrkorna och en gång per dag använda en styrka på ett sätt den inte brukar användas till. Kör!

Vi skulle göra en minivariant med två styrkor och använda en av dem imorgon. Jag skrev upp mina styrkor lakoniskt och bestämt "ligga rolig".

Ja! Från det ena till det andra! Jag ska vara med i Efterlyst Special med Hasse Aro imorgon klockan ett. Då ska jag prata kvinnliga pedofiler och eventuellt mangadomen. När jag först fick mailet stod det inte vad ämnet var och jag var helt inställd på Pär Ström och tänkte fuuuuuk tråkigt. Men det blev annat, roligare, ämne, som ni ser. Och Hasse Aro sa han kunde skriva en lapp till skolan eftersom jag behövde missa lite.

Och till det tredje - serien med sälen är bästa finaste nånsin. Jag anföll stackars tecknaren på twitter idag angående hennes användarbild, och sen fick jag se serien och anföll henne ännu mer med kärleksförklaringar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tanja,

Jag vill ha fler övningar för ökad lycka, eller så vill jag ha tips på var jag kan hitta sådana roliga och lagom enkla knep. Din blogg är skitbra!

Tanja Suhinina sa...

Hej, anonym!
Asså, positiv psykologi är inte mitt område alls. Om det inte gäller sex. Sexpositiv psykologi. Haha. Janej, men hur som, jag har noll koll, hörde bara ett jättekort föredrag och tyckte övningen lät skoj. En annan övning var att varje kväll skriva tre bra saker som hänt under dagen och varför de hände. Hon vaheterhon den blonda lyckanu-männskan har väl också en sån grej hon kör med? Men ja, jag har faktiskt inte så bra koll.

Det finns en populärpsykologiportal som kanske kan va nåt, http://www.psychologytoday.com/topics/self-help kanske? http://www.psykologifabriken.se/ har säkert också massor vettigt.

Tack, hursom! =) Hoppas du hittar tips som passar dig.

Anonym sa...

Tanja du är bäst!
Men Mia Törnblom, undra om hon har bra grejer? Jag ska då testa den där övningen första veckan på sommarjobbet. Sen blev jag självklart nyfiken på den sexpositiva psykologin. hur maximerar man ligglyckan? / kärlekskrank och anonym