onsdag, maj 18, 2011

Tjock utan barn med P-spruta!

Jag hatar inte per automatik tidningen Cosmopolitan. Det finns vettiga saker ibland, i juninumret står det till exempel att man kan göra "att inte göra"-listor, det tycker jag är ett bra råd. Det står också att man inte ska va ihop med svin i vart och vartannat nummer. Det är också bra. Och ofta blir det roligt fånigt och man kan fnissa med kompisarna. Men ibland blir jag faktiskt på krigsstigshumör. Som nu, juninumret, artikeln "Nya preventivmedel och andra spännande gyno-nyheter". Och det är inte ens för att gyno heter gyn på svenska.

På första sidan i tre sidor långa artikeln finner man föjlande

Shit var det verkar bra med p-piller! Man får mindre mens, bättre hy och blir dessutom gravid! Sen kan man ju tänka sig att endometrios både är sällsynt och borde kunna hanteras av särskilda piller, men det är väl bra att p-pillrena behandlar sjukdomen på ett mer effektivt sätt. Enligt Wikipedia så innebär "behandlar på ett mer effektivt sätt" att för vissa kvinnor minskar smärtorna.

Som ni kanske vet är jag rätt skeptisk till att kvinnor uppmanas att käka hormonella preparat hur som helst. Det finns faktiskt andra antibäbismetoder också. Med tanke på hur mycket hormonella preparat trasslar till kroppen är det åtminstone rimligt att begära erkännande för hur mycket kvinnor satsar för att hetropar ska kunna ha vaginala samlag. Av den anledningen blir jag förstås lite skeptisk över den glättiga listan över fördelar med p-piller. Men ändå, det står "fördelar", det kanske också står om biverkningar? Japp, det gör det alldeles bredvid.

Tack, Cosmo, för att ni hjälper svenska kvinnor att fatta välgrundade beslut. Utan er skulle de helt bli tagna på sängen av hemska följder som att man blir fläckigt solbränd, tjock och får ett pytteärr på armen. Det här är faktiskt inte okej, Cosmo. Inte. Vill man vara världens ytligaste tidning och hålla sig till ämnen som viktpanik får man gärna göra det, men då ska man inte rapportera om preventivmedel.

För er som vill veta vilka de spännande nyheterna är - kondom, p-ring, spiral (som de inte tydligt förklarar finns i koppar- och hormonutförade), femidom och det nya miljövänliga p-pillret Qlaira. Och tänk på att glidmedel inte skyddar mot graviditet.

Här är förresten lite roliga artiklar/inlägg om failforskning och failtolkning. 1) Evopsykolog förklarar att svarta människor är mindre attraktiva evolutionärt. 2) I fandomkretsar legendarisk undersökning publiceras som forskning. Njut!

Intressant, jao! Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

PS. Chefredaktören heter Maja Persson och nås på maja.persson@cosmopolitan.se

12 kommentarer:

Christine sa...

Alltså, vad har man för fel i huvudet när man skriver att p-plåster inte har några biverkningar? Tror dom som skriver detta att kvinnor är dumma i huvudet eller vad?

Ja, hela listan sög ju åsneröv (ursäkta språket) men vissa saker sög mer åsneröv än andra.

Lojura Jungeljerta sa...

I sanning uselt av dom.

Det är jävligt svårt att läsa tjejtidningar utan att vilja riva sönder skiten & bränna i en ceremoniell hateld, dessvärre. har försökt tidigare då jag har önskat lättsmält underhållning i form av läppstift & tramsiga artiklar men bara för att jag vill ha någonting lättsmält innebär det ju inte att jag vill ha någonting KORKAT, vilket är vad dom bjuder på. :|

Christine sa...

Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att detta inte bara får passera. Det är så jäkla nedvärderande och jag tycker att de som gör tidningen ska veta att folk reagerar.

Skulle du Tanja, kunna tänka dig att publicera kontaktuppgifter (typ mail) till chefredaktören el. dylikt här på bloggen? Det är klart att jag kan köpa tidningen och kolla själv, men skulle i dagsläget helst inte vilja stötta dom med mina surt förvärvade slantar (och jag hittade inte kontaktuppgifter etc. på hemsidan). Om du inte vill så förstår jag, och då kan jag köpa tidningen (om fler är intresserade av att höra av sig kan jag också publicera kontakt-e-mailadress på min egen blogg).

Clara sa...

Fast p-piller är faktiskt den enda kända behandlingen mot endometrios. Det minskar inte smärtan i existerande cystor, utan hämmar tillväxten av nya. Det enda som funkar bättre är att vara gravid.

Tanja Suhinina sa...

Cristine:
Ska göra't morgon. Kolla deras hemsida, annars, borde stå där.

Clara:
Är det så? Hade för mig att det fanns nå mer, men jag kanske tänker varianten "skära bort skiten" som inte är så skonsamt direkt. Tack för kommentaren =)

Patrik sa...

Apropå att kvinnor gör allt jobbet för att möjliggöra heterosex: varför finns det fortfarande inte p-piller för män? Det har konstant varit ett år från människotester sen jag blev sexuellt aktiv för halva mitt liv sen.

Anonym sa...

Jo visst kan man skära/bränna bort endometriosen, men p-piller minskar risken att det kommer tillbaka. Kollade runt lite och upptäckte att det finns ett till sätt att hämma tillväxten av endometrioshärdar: försätt patienten i ett konstgjort klimakterium mha hormonnässpray. Det känns inte heller särskilt najs.

Clara sa...

Det var meningen att "Anonym" skulle heta Clara

Sophie sa...

Av egen erfarenhet så vet jag att det finns betydligt värre biverkningar än "känslig hud" av att äta p-piller. Jag fick en blodpropp i lungan och hade "tur" efetrsom den var liten (gjorde överjävligt ont och var det läskigaste jag varit med om och förmodligen kommer att vara med om). Hade den varit lite större hade jag dött. Efter det är jag väldigt skeptisk till att man inte talar om dessa biverkningar och tycker dessutom att det känns som att man från läkemedelssidan menar att "lite svinn får man räkna med". Får naturligtvis inte äta hormoner nu och det är jag glad för. Har istället haft kopparspiral före och efter graviditet och det har fungerat hyfsat. Otroligt oansvarigt av Cosmo att inte ge en nyanserad bild!
Tack för en väldigt bra blogg!

Sigrid sa...

Hahahahaah barnmorskan som de fått sin info från är samma som gav mig minipiller trots att jag var orolig... de pillren fick mig att ett antal månader senare hamna på psykakuten. Alla dessa preventivmetoder är bra, men för olika personer. Det är ju galet vad de förespråkar hormoner utan att ens säga åt en att vara uppmärksam på alla sorters biverkningar.

Fett lätt sa...

Varför är bilden av hormonella preventivmedel, och då i synnerhet p-piller, så ensidigt positiv? Idag finns det ju hormonella preventivmedel som är mycket mer skonsamma än "det magiska pillret".

Självklart skrev jag både ett mail till Cosmos chefredaktör och ett eget blogginlägg på temat http://fettlatt.blogspot.com/2011/05/varfor-hyllar-cosmopolitan.html

Anonym sa...

"Huden blir känslig för sol" - LOL. Jag undrar om inte en viss tidning är sponsrad och av något/några läkemedelsföretag eller liknande. Och så favoriten - "vid problem byt till annan sort". ELLER SLUTA HELT, kanske? De skriver att p-piller kan minska samlagssmärtor men INTE att det kan bidra till smärtor (vestibulit) pga. sköra slemhinnor och mottaglighet för svamp, ett samband som det finns belägg för i forskning. Att inte skriva nåt alls är bättre än att ge falsk och vilseledande information.