torsdag, april 09, 2009

Debattdisk

Av en anonym i Elins inlägg jag länkade till i förra inlägget har jag lärt mig att man tydligen kan diska folk från debatten för att de säger ett särskilt ord. Vad behändigt! Då ska jag passa på att diska alla som nämner Beth Ditto i diskussioner om ideal. Alltså, "nämner Beth Ditto" som i "men, såna kvinnor syns visst i offentligheten, ta till exempel Beth Ditto!". Av samma anledningar som att jag i inledande inlägget i den här bloggen ville byta Ljungberg-kampanjen mot vilken godtycklig som helst.

Ja, Beth Ditto finns. Och syns. Kan du nämna fler? Har du tänkt på varför det är just hon som dyker upp som exempel efter exempel, i den här diskussionen i olika sammanhang? Jag hade förresten inte vetat vem hon var om hon inte var tjock-och-het. Jag har aldrig hört hennes band, jag har aldrig läst intervjuer med henne som artist, men jag har stött på henne som exempel på överviktig och attraktiv kvinna väldigt många gånger. Min senaste blogg-återupplivning började jag bland annat med ett inlägg om att jag läst en notis om ändrade ideal som tidningen Love skulle vara ett tecken på - kort senare dök det i SvD upp en artikel som fick det att låta som att tidningen verkligen var ett tecken i tiden och en frisk fläkt. Både Beth Ditto på omslaget och de inne i tidningen.

–Är det inte förvirrande och fantastiskt att ha en ikonisk person som inte har en 60 centimeters midja? frågade Katie Grand retoriskt läsarna i sin introduktion och lovade att det i hela numret inte skulle finnas en person som var ”sample size”, modevärldens numera standardiserade mått för modeller och skådespelerskor.

Men när jag bläddrar i tidningen blir jag rädd, verkligen rädd, för jag förstår att "bryta mot normer" och "vara utanför ramarna" är i sammanhanget inte att väga tjufem kilo mer än en proffsmodell eller ha midja på 75 cm. Standarden verkar vara så snäva att Raquel Zimmermann ska ses som avvikande. Eller Natalia Vodianova. Eller någon annan av de många modellerna som poserar på konventionellt vackra foton. De är i alla fall med i tidskriften, och inga människor i sample size skulle ju förekomma. Det är möjligt att jag bläddrat förbi någon pyttebild, men Ditto är den enda som verkligen inte är smal i hela tidskriften.

Det här är verkligen en fråga om bugg och feature, för det skulle kunna vara en feature i form av superintelligent kommentar på snävheten i idealen. Men jag tror snarare på hemmablindhet, kraftiga referensramproblem och bugg.

Så, seriöst. Kan ni inte nämna ett annat exempel får ni inte vara med och leka. Ni är, vad var det det hette... omedelbart diskade från diskussionen!

Beth hitto, beth ditto... Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Αλεξανδρος sa...

Om det är "stora" modeller man ska kunna namnet på är den enda jag kan nämna på rak arm Sophie Dahl (och möjligtvis Anna Nicole Smith). Men hon har väl slutat vara stor nu. På flera sätt. Annars är det nog mest i erotiska (dvs. porr-) sammanhang som stora kvinnor kan anses vara officiellt åtråvärda. Där är ju som bekant idealen lite mer varierade än i rumsrena miljöer.

Julia sa...

Det finns några få till, men de dyker liksom upp som fetischiserat inslag, typ när Gaultier eller någon annan "avant garde"-designer ska ha tjockisar och gamla och gimps och dvärgar på sin catwalk.

Jag jobbar som sagt på att bli känd, bara... =)

Elin sa...

Ja, fan vad gött att du röt i mot den kommentaren. Konstigt att bli diskad ur en diskussion som förs på min egen blogg av en anonym moderator.