måndag, maj 21, 2007

Byteshandel

Jag har en fantastisk idé som kan underlätta många av framtidens diskussioner om lättklädda damer i reklam.
Jag byter bort Ljungbergs kalsonggig mot valfri damunderklädeskampanj. Jag kan gå så långt att jag låter er välja den klassiska med Barbie-Claudia Schiffer.


Jag kan till och med låta er välja självaste Anne-Nicole, bara ni lovar att vi byter dem mot varandra på ett vuxet och civiliserat sätt.


Nu ska jag förklara vad bytet ska gå ut på.

Varje gång man försöker förklara att det är ganska tröttsamt att se en massa mindre påklädda chicks i reklam kommer någon man och berättar att han minsann också får en massa ideal upptryckta i ansiktet. Det finns faktiskt reklam som visar uppumpade män, till exempel den där kalsongreklamen med Ljungberg...

AAAAAARGH!

Det är inte det att män inte utsätts för press, för det gör de. Det är det att det ständigt är just Ljungbers CK-reklam som dras upp för att visa att män också kan bidra till "sexualiseringen av det offentliga rummet". De som vill se exempel på Ljungbergs popularitet som debattillhygge kan gå till diskussionen som följde på Aftonbladets reaktion på Lindex "We love all bottoms"-kampanj (jag har förresten bloggat om den tidigare, utifall någon är intresserad av mögliga nyheter) eller läsa Zanyar Adami-krönikan i senaste Råd & Rön.

Så, ska vi ta och komma överens nu? Jag byter bort en valfri modells samlade kampanjer för ett märke mot Ljungberg för CK. Jag lovar att aldrig mer nämna henne i diskussioner om avklädda kroppar i offentligheten (jag brukar ändå inte namedroppa specifika kampanjer) och den andra sidan i bytet lovar att aldrig nämna Lj... Som sagt, jag är till och med beredd att offra Anna-Nicole Smiths H&M-kampanj för att slippa att även i fortsättningen dras med

Men vadå, jag är man och jag får inte alls komplex när Ljungberg gör reklam för underkläder.
alternativt

Alltså, vi killar får också komplex! Liksom, jag kommer aldrig se ut som Ljungberg!

Jag har allt att vinna, förstås. Dels slipper jag se det uttjatade namnet, dels kommer kanske någon att reflektera över om det inte kan vara så att män är i numerärt underläge när det gäller att visa mer än dölja på landets reklampelare. Det blir ju inte jämnare av att en del kalsongreklam innehåller brudar som är minst lika avklädda som den manliga modellen.


Bland annat en kampanj med just Ljungberg, för just CK. Jag lovar att om jag blir känd ska jag överväga att ställa upp på underklädesreklam om jag får ett erbjudande - men bara om jag får nakna karlar som klänger på mig. Ungefär som på Dressmanbilden som jag avslutar inlägget med!


Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

C Ö sa...

Apropå lättklädda damer i reklam...
Jag såg två reklamaffischer för nån form av badrumsinredning häromdagen. Den ena visade en manlig, påklädd hantverkare i trettioårsåldern. Den andra visade en naken flicka i duschen. Om hon var över arton vill jag först se ID och därefter äta upp min hatt. Men jag är i och för sig inte bra på att bedöma ålder på folk.

Ännu roligare (för jag är mycket lättroad ibland) var reklamen som visade en blondin i något vagt nattlinnesaktigt som låg och såg förförisk ut på ett täcke. Det var billigt. Täcket alltså.

Jag upprepar vad som håller på att bli mitt valspråk i den här frågan: Hälften av världens befolkning tänder inte på tjejer!

Förövrigt: Det enklaste vore väl att tvinga Ljungberg att ställa upp i lika mycket kalsongreklam som alla de andra damerna tillsammans. Så blev könen lika objektifierade samtidigt som männen fick behålla sitt Ljungberg-argument, liksom.

Så där ja. Nu har jag hållit låda i universums längsta kommentar i stället för att tokplugga inför min filosofitenta.

/Cecile

Alexander sa...

Nu vet jag ju inte eftersom jag inte brukar lägga märke till vem som visar upp sig hur. Jag menar, jag lägger sällan deras namn eller vilken kampanj det är de representerar om jag redan råkar veta deras namn, på minnet -- vare sig det är kvinnor eller män. Att kvinnor är överrepresenterade när det gäler utseendeideal och nakenhet tror jag inte att jag vill förneka, liksom att det mesta inom porr är riktat till män (och därför fokuserar mer eller mindre på mer eller mindre nakna kvinnor). Däremot tycker jag mig ha sett många fler exempel på manlig nakenhet än just Fredrik Ljungberg. Jag gissar att de flesta killar inte har så stor koll på vilka de är tänkta att efterlikna. Vad det betyder kan diskuteras. Kanske medan jag snor dina böcker. ;)

Tanja Suhinina sa...

Men... LÄMNA MINA BÖCKER IFRED, din lymmel! =)

Alexander sa...

Ja... eller som jag brukar säga: Hata mig inte för att jag är vacker, hata mig för att jag tar dina böcker. Heh.