tisdag, november 09, 2010

Det gränslösa arbetet

Jag fick en sån där plötsligt uppenbarelseinsikt häromveckan. Angående det jag ofta tjatar om, att barn inte har rättigheter som anses vara naturliga och självklara för vuxna. Och så. (här, här, etc)

Ni vet det där att vi är stressade för att vi är ständigt nåbara och gränser mellan arbetstid och fritid suddas ut och jobbmail på semestern? Vet ni vilka har arbete hemma som standarddel i sitt jobb? Jaaaa, de tär givetvis barn som har läxor i sin (kommer aldrig sluta påpeka) pliktbelagda grundskolegång. Man undrar faktiskt vad det är för curlade vuxna vi har nu som efter år av skolutbildning fortfarande inte fixar att hantera gränssättning mellan jobb och fritid. Jag menar, de som är vuxna nu gick ju inte ens i flumskolan utan i riktig björklundskola, de borde verkligen inte stressas minsta lilla av att alltid ha mobilen med sig.

Det är sånt jävla skitsnack att barn som grupp skyddas från vuxenlivets alla faror och hemskheter och får bara det finaste som samhället har att erbjuda. Seriöst.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Sigge sa...

Tycker att det avslutande ordet ger hela texten tyngd! Seriöst.

enmi sa...

Ooh, det här är en av mina hjärtefrågor och det gör mig lika upprörd varje gång. Läxor borde inte vara tillåtet! Om barn inte lär sig det dom ska under skoltiden kan man ju ifrågasätta om skolan verkligen gör sitt jobb. Skolpolitik och barn asså.. jag orkar inte ens tänka på det för jag blir så upprörd och ledsen O__O

Iggy D sa...

Att ha jobbtelefonen på på sin lediga tid tycker jag påminner mer om att tvingas bo ihop med skolans mobbare än att ha hemläxor.