tisdag, maj 29, 2007

Vilken status har ditt jobb?

Aftonbladet citerar sociologen Ylva Ulfsdotter Eriksson som har tagit fram en lista på hur hög status olika yrken har i sin avhandling ”Yrke, status och genus”. Här kommer de första 25, resten kan läsas i artikeln.

1 Ambassadör
2 Läkare
3 Domare
4 Professor
5 Advokat
6 Pilot
7 Verkställande direktör
8 Forskare
9 Civilingenjör
10 Statsråd
11 Idrottsproffs
12 Civilekonom
13 Veterinär
14 Datakonsult
15 Filmproducent
16 Tandläkare
17 Aktiemäklare
18 Riksdagsledamot
19 Ingenjör
20 Psykolog
21 Programledare TV
22 Skattedirektör
23 Revisor
24 Webbdesigner
25 Journalist

Om min mamma får se den här listan kommer hon strypa mig. Tänk vilket nedköp att hoppa av teknisk fysik och läsa psykologi istället. Jag kanske kan undvika att bli avrättad om jag säger att jag ska till plats 8 sen, men man går aldrig säker med min mamma. Jag har i alla fall lyckats sno åt mig plats 20, 27 (författare) och 50 (konstnär). Telefonsexsäljare fanns inte med. Möjligen på plats 60, för det fanns ingen plats 60 på listan.

Webbdesigner. Jag dör. Nittiotalet är tydligen inte över.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Linus sa...

(blivande) klassiske musiker kanske också har plats 60. Eller kanske rockmusiker (47). Rockfagott måste vara det hetaste någonsin...