lördag, februari 15, 2014

En tanke om Frost

Såg Frost/Frozen på bio i torsdags och dog lyckodöden. Jag blir alltid så glad när man gör en film som uppenbart är tänkt att vara PK, att det inte bara råkar vara så utan att den är genomtänkt normbrytande, och den är bra. Så jävla känga i nyllet på alla som hävdar att historier skulle vara tråkiga om man typ hade tjejer i huvudrollen, eller kritiserade romantisk kärlek, eller hade icke-heterofolk i, eller... jamen. Åh. Så jävla bra. Hur som, tänkte ta upp en grej som jag tänkt på med den.

SPOILER FÖR EN GREJ SOM HÄNDER TIDIGT I FILMEN KOMMER NU

Jag hade ju såklart läst artiklar om filmen och visste ju att Elsas förmågor lätt kan (och nog är tänkta att kunna) ses som parallell för exempelvis att vara gay. Och det gör det ju, filmen funkar jättebra på det planet. Men en grej jag tänkte extra på var pappa kungen. Jag tycker det är så uppenbart att han har samma kraft som han lärt sig att dölja. Att han vet att de ska till trollen, att han snabbt säger att krafterna är medfödda, att det är han som säger åt Elsa att dölja dem och såklart hans plågade ansiktsuttryck på kröningsbilden. När jag sa det kontrade en av kompisarna jag såg filmen med att då hade han ju kunnat frysa vattnet runt skeppet och överlevt. Men det känns ju bara som en poäng, att han hållit tillbaka sina krafter och det slutar i katastrof. Elsas katastrof är att hennes krafter ändå bryter ut till slut, hans är att han aldrig låter sig lära känna sina krafter, ända in i döden.

5 kommentarer:

Sam sa...

Åh, nu blev jag pepp på att se den filmen. Har annars legat högt på min "filmer-jag-verkligen-inte-vill-se-lista," mest för att det som syns överallt bara varit snögubben och älgen som verkar sjukt tråkiga enligt mig. Men icke-hetero, icke-romantiskt och kvinnliga karaktärer låter ju onekligen lockande.!

Angry angry crip sa...

Om man pratar om queer-parallellerna i Frost utan att fundera kring funktionshinder-vinkeln så blir jag grinig.
(Dessutom fungerar din observation om pappa kungen än bättre om vi pratar ett ärftligt funktionshinder.)
Ingen lär dig vara en funktionshindrad vuxen, det får du plocka upp på egen hand, för hela skolgången har ägnats åt att lära dig hur du gömmer ditt funktionshinder. Hur du ska agera för att verka "normal". Att poängen är att inte vara funktionshindrad längre. Men du är fortfarande funktionshindrad.

Purre sa...

<3 den här filmen! Men jag hörde "Let it go" singel-versionen innan jag såg filmen och på det sättet fungerade den ännu bättre ur en hbtq-vinkel.

Men det bästa med filmen var ändå SPOILERVARNING, SLUTA LÄS HÄR OM DU INTE SETT FILMEN
-
-
-
-
Det bästa är att "kärlekshandingen" som behövdes var hennes egen, inte som en man skulle utföra FÖR henne. De tar upp den gamla sagogrejjen att alla kvinnor behöver sin starke man, sen kastar de den i papperskorgen och ger henne tillbaka sin handelskraftighet. <3<3<3
Älskar!

Julia sa...

Å, det tänkte jag aldrig på! Måste tugga lite på tanken.

theo sa...

jag vet inte riktigt om ni har koll på disneys track reccord, men jag är helt säker på att de INTE menade att Elsas kraft skulle liknas med någonting som har med hbtq att göra. tyvärr. disney fungerar inte så och har egentligen aldrig fungerat så på ett bra sätt. den enda tidigare karaktär jag kan komma på som varit det minsta hbtq är Shang i Mulan, som blir intresserad av Ping (Mulan när hon klär sig som manlig soldat) och sedan är kär i Mulan. detta försklaras så klart med att Mulan ju egentligen är tjej..?

jag vet att det är en underbar känsla när en plötsligt tror sig hitta en hbtq-karaktär, tro mig, jag är en bisexuell transperson själv. men disney är inte företaget som representerar oss. visst, det går att läsa in alla möjliga saker i Elsas förmåga, men hon är inte gay, hon är inte bisexuell, hon är inte trans, hon är inte på annat sätt queer eftersom det aldrig sägs. då är det inte representation.

så visst, filmen har flickor som huvudroller, men mer än så kan jag inte säga att den varit PK. att ha två flickor och två pojkar som bygger upp en film gör den inte PK, tyvärr.

sedan håller jag med "Angry Angry Crip". att likställa Elsas förmåga med hbtq istället för att se det som en synonym för ett fysiskt/psykiskt handikap är faktiskt ett ganska stort hopp. Elsa ska gömmas undan, hållas utom synhåll, hörhåll, hon är farlig för andra, hon klarar inte av stress eller sociala situationer osv. många av dessa saker är faktiskt både sådant som neuroatypiska/människor med andra typer av funktionshinder upplever, men också saker som samhället säger om dessa människor. det kan vara allt från att någon ser annorlunda ut och därför ses som farlig, eller att någon har en psykisk sjukdom och därför ses som farlig, eller varför inte någon som har ADHD och då anses vara aggressiv?

sen kan jag tycka det är fruktansvärt att disney använde sig av en samisk saga, samisk joik, samisk kultur etc och sedan slaktade hela sagan genom att sätta vita prinsessor i huvudrollerna utan en tanke på de samiska människor som blir förtryckta varje dag. utifrån det perspektivet kan jag verkligen inte kalla Frozen för en film som är tänkt att vara PK.