söndag, december 05, 2010

Sex i det offentliga rummet


Avdelningen saker jag stör mig på.

Offentliga rummet är sexualiserat och det är sex överallt. Hört den? Sex i alla tidningar, sex på teve, sex i radio, sex sex sex. Känns igen?

Jaha, men försök ha sex som intresse då. Lycka till med att gå in i en butik och köpa en tidning som handlar om det man vill ha koll på. Har man tur hittar man porr på macken eller Ottar i en välsorterad butik. I övrigt? Det finns fler tidningar om hur man efterbehandlar foton digitalt än sex. I en artikel i SvD omnämns att det finns 37 inredningsmagasin på svenska marknaden. Tretti-jävla-sju. Det finns fler tidningar om mat än om sex. Det finns fler tidningar om sudoku än sex.

Ja, porren finns, som sagt. Det är ungefär som om alla tidningar om mat bara hade bilder på quinoasallader och beskrivningar av hur gott det nybakta brödet doftar. Porr är som alla hårtidningar man ser hos frisören som bara innehåller bilder på klipp. Det finns fler såna hos din lokala tidningshandlare än tidningar om sex.

Ibland går det program om sex på teve. De brukar vara intetsägande och på en nivå som aldrig kunnat fungera i en teve-produktion om bilar. Fniss, gillar du röda bilar? Nämen, jag gillar bilar med wunderbaum. Ska vi gå och fråga folk på stan vad de gillar? Använd säkerhetsbältet.

Kvällstidningar har sexsidor. Ja, visst, de kanske heter så, men de borde heta Sex, Samlevnad, Skandal och Sexism. För det som står om sex där är påfallande ofta antingen någonting som en kändis har gjort (inklusive att kändisen haft bikini på stranden eller scenkläder på scen) eller någonting populärvetenskapligt om att män är si och kvinnor så.

Damtidningar anses vara ett medium där sex tar mycket plats. Jämför mängden plats som sex respektive skönhet får nästa gång ni håller i ett nummer. Jag skulle exemplifiera med decembernummer av Cosmopolitan för jag har det här på bordet. Jag tänkte att det skulle vara ovanligt mycket sex då det i just det numret fanns hela fyra (4) sidor pinuppor med hundvalpar. Tyvärr visade det sig samtidigt att varken avsnittet Cosmo Love eller Guy spy innehöll artiklar om sex.

Jag kan hålla med om att det är väldigt mycket sexighet (kvinnlig, då) överallt. Jag kan hålla med om att det är mycket par (hetero, då) överallt. Jag kan hålla med om att pressen försöker få ens uppmärksamhet med sexrubriker.

Jag förstår uppriktigt inte hur människor kan tycka att sex får för mycket exponering. För mycket jämfört med vad? I relation till vad? De flesta människor har ju en sexualitet de gör någonting av, eller har problem med. Hur syns då sex för mycket i medieutbudet med sina enstacka teveproduktioner och ungefär en tidskrift? Särskilt om man då jämför med hur många har digitalkamera, eller chefskarriär, eller för mycket fritid. Jag kan förstå att man blir provocerad av att över huvud taget höra om sex om man inte vill, men säg då det, för det håller inte att säga att vi talar om sex för mycket.

Man kan inte ens räkna till tio utan att börja prata sex. Skandal. Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Mariah sa...

Håller med dig helt. Väl fångat. Sexualiseringen av det offentliga rummet är en myt.

Mattias S sa...

Men alltså, det är ju alldeles för mycket snävt sex. Om det vore lika mycket enformig information om något annat så skulle man ju bli dödstrött på det också.
Så liksom, i din förklaring av hur snäv sexinformationen vi får är så svarar du delvis på din egen fråga tycker jag.
Det är så mycket meningslösa sexanspelingar i rubriker, i reklam för tandtråd eller vad fan det nu kan vara.
Sen är det ju liksom så att sex är farligt och dåligt och barn ska skyddas ifrån det och sånt också.

Jakob sa...

Din jämförelse med bilprogram får mig att flina åt tanken på ett sexprogram med Jamey Clarkson.

The new F****Master 8010 has dual cylinders, a trimmed v8 under the hood and over four hundred horsepowers!
This is the greatest dildo - In The World!

Jag skulle kolla på det.

Afrodisiak sa...

Jag kom och tänka på ett program som handlade om folk som hade sex med bilar men utöver det har jag inget att tillägga, skitbra skrivet!

Iggy D sa...

Tja, det finns många tidningar om hemelektronik men bara en om diskreta halvledare och komponenter. Populärpressen är förflackad oavsett vilket område du är intresserad av, eller tror du att modebevakningen bygger på analys av klädernas hållbarhet och tillverkningsförhållanden?

Däremot används sex i offentligheten som natriumglutamat i asiatisk mat, som en nödvändig smakförstärkare i ett halvfabrikat med billiga råvaror.

Tanja Suhinina sa...

Iggy:
Däremot används sex i offentligheten som natriumglutamat i asiatisk mat, som en nödvändig smakförstärkare i ett halvfabrikat med billiga råvaror.

ÅÅÅÅH!!!!