torsdag, oktober 18, 2007

Biblioteket i Täby strikes again!

I början av september fattade kultur- och fritidsnämnden i Täby beslut om att kommunens bibliotek från den 1 oktober ska ta ut en avgift vid utlåning av cd-skivor.
- Det är ett klart upphovsrättsintrång, säger Ellinor Gyllenstierna, jurist på Svenska artisters och musikers intresseorganisation (Sami).
.

[...]

[R]edan innan [Sami, Ipfi och Stim] skickade sitt brev hade de anställda på biblioteket reagerat och på eget initiativ slutat hyra ut cd-skivor.

...men man kan i alla fall låna gamla böcker där, det är ju trevligt.

Intressant!
Andra bloggar om: , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är egentligen bara ett fördelningsproblem. Kommunen har inte ont om pengar, det är Kultur och Fritid som har det. På skolsidan går Täby t.ex. plus med några miljoner.

Nej, jag är övertygad om att privatiseringstokiga Täby Kommun helt enkelt försöker provocera fram ett privat övertagande av biblioteken också. Genom att försämra hela tiden är det till slut någon som tycker "Det här kan jag göra bättre själv", och köper biblioteket av kommunen. Precis som man gjort med vård, skolor, gymnasier och förskolor.

Anonym sa...

Jonas,

trivs du inte i Täby så varför inte flytta?! Kanske läser du norrskensflamman eller andra autonoma Afa-skrifter. Flytta till cuba?! Eller Kina? Vad vill du? Trivs du inte är det väl bara att dra?? Vi riktiga Täby-bor trivs och jag är innerligt trött på loosers som dig som bara skyller på andra för att de själva misslyckats.

Tanja Suhinina sa...

Käre Anonym.
Du glömde att nämna att Jonas har liten kuk.
Med vänlig hälsning.
//Tanja

M sa...

Haha, först trodde jag att Sami had UPPMUNTRAT biblioteket att ta ut en avgift för att det var ett upphovsrättsintrång att inte göra det >_> *dooh* Jag är lite trött, ja.

Inköpsstop i sig är väl ingenting konstigt, även om det är väldigt synd att det ofta är biblioteken man väljer att dra ned på. Men att inte få låna ut det material som redan FINNS på biblioteket är riktigt konstigt... Vad ska man då ha det till? Alla kan väl inte sitta på bibblan och lyssna? Eller titta på DVD:er, heller. Ska det materialet inte användas alls då? Det, om något, är väl inte särskilt ekonomiskt.

Tomas Antila sa...

bara gamla böcker och inte ens cd-skivor? Kidsen kommer ju aldrig gå dit.
Jag är förvånad att de ens har kvar cd-skivor. Ska inte det vahetere bibliotek inte konkurera med den kommersiella marknaden?

Anonym sa...

Bästa anonym,

Jag har absolut inget emot privatisering, Täby är ett utmärkt exempel på att privata aktörer kan sköta saker mycket bättre än kommunen själv. Jag är t.ex. en flitig nyttjare av en privat förskola som fungerar hur bra som helst.

Jag skulle därför inte heller ha något emot ett bibliotek som drevs i privat regi, eftersom kommunen uppenbarligen (att döma av alla tidningsartiklar på sistone) inte sköter det till belåtenhet.

Hoppas att det klargör min ståndpunkt.

P.S: Tack Tanja för utrymmet! :-)