torsdag, augusti 23, 2007

Dinosaurieinnerstad

För några nätter sedan ägnade jag mig åt att rotera i sängen och inte somna. Huvudet hade redan tömts på vettigt innehåll för att drömmarna skulle få plats, men eftersom jag inte kunde somna fylldes huvudet med kringsnurrande irritation. I det här fallet helt rationell. På Stefan Hallgren.

Jag känner inte Stefan Hallgren och han har säkert trevliga sidor, men han kommenterar min blogg så fort han får tillfälle att dissa det som han kallar för "dinosauriehöghus". Jag fattar fortfarande inte vad "dinosaurie" i "dinosauriehöghus" står för, men sådana hus är i alla fall STOOOOOORA. Fast alla stooooora hus är inte dinosauriehöghus, utan bara de Stefan Hallgren associerar till miljonprogrammet. Dessutom ska de stå i stora klungor för att skapa känslan av att vara vilse i pannkakan. Go figure.

Jag tycker illa om begreppsförvirring. Jag tycker illa om när människor tydligt visar att deras kunskaper om miljonprogrammet är lika omfattande som mina kunskaper om ishockey. Å andra sidan tycker jag att mitt och pojkväns dinosaurieinternskämt är riktigt roligt. Dinosaurieskämtet är naturligtvis inspirerat av vår irritation på Stefan Hallgrens kommentarer och går ut på att så fort vi ser större områden med hus som påminner om varandra börjar vi gnälla på dinosaurie-[hustyp]. Typ dinosaurie-röda-stugor-med-vita-knutar.

Mycket skoj.

Hur som helst, det jag låg och tänkte på var att om det är nåt område i Stockholm där allt ser likadant ut så är det innerstaden. Jag roterade i kvarts varv (sida-rygg-sida-mage-sida...) och funderade över hur man skulle kunna katalogisera precis alla hus i hela innerstaden. Jag fick ihop fem olika hustyper. 90% av husen inom varje typ ser likadana ut om man inte har specialintresse för hus och då ser de ännu mer likadana ut.
  1. Avskalad nyklassicism. Pastellputs (rosa, gul eller grön) och skitfula triangeldetaljer över fönstren. Gäsp.
  2. Avskalad jugend. Snygga och typiska fönster och beige puts. Gäsp.
  3. Jag orkar inte längre skriva ut "avskalad". Nationalromantik. Granitblock underst, tegel eller brun puts överst. Rutiga klaustrofobifönster. Gäsp.
  4. Funkis. Allt som är bra med funkis försvinner när husen kläms in som stadsförtätande element mellan två av de ovannämnda typerna. Gäsp.
  5. 60-tal. En rad fönster, en rad plattor i något mörkt tåligt material. Gäsp.
Jag funderade på hur jag skulle illustrera inlägget. Kanske med foton på befintliga byggnader, kanske med kluddbilder med färgförslag på vilka nyanser av puts man kan ha i ett jugendshus. Och sedan kom jag på hur man illustrerar det där med att hela innerstan ser likadant ut.



Ungefär mellan 00:36 och 01:32. 5-6 hus i en loop allt som allt.

Put your hands up 4 YouTube!

Jag vill bara påminna er om att allt som handlar om hus är intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

21 kommentarer:

Anonym sa...

Din blogg är verkligen duktig och intelligent (även om vi nog har lite olika syn på stadsplanering). Men jag håller med om att maniska metaforer är irriterande.

johannes @ bios politikos

Tanja Suhinina sa...

10. Tack ^_^
(15. Nja. Om inte annat har jag faktiskt inte ens bloggat så mycket om min syn på hur städer ska planeras =)
20 Hehe. Jo.

M sa...

Kan vi inte döpa om det till godzillahöghus? Godzilla vs. Godzillahöghusen! Dun, dun, dunnnnnn.



När jag var liten sa folk att området jag bodde i (Södra Station) var förorten på söder. Det tycker jag är roligt. Antar att dom syftade på arkitketuren (som visserligen är totalt poänglös, men poänglös beytder ju inte förort) och att det fanns mycket parker/gårdar och var bilfritt och barnvänlig.

Björn sa...

Jag förstår vad folk har emot miljonprogramshus, men samtidigt tillfredsställer de något slags perverst behov inom mig.
På samma sätt kan jag inte helt hålla med om din lisa. Jag avgudar 60-talets brutalarkitektur. Karolinska? <3
Postterminalen Tomteboda? <3 <3 <3
Men fan, jag går ju igång på tingsrätten i Sundsvall och Domus-huset i Östersund, så jag är antagligen lite bakom flötet.

Appropå bakom flötet såg jag nyss ditt SMS, jag suger och förtjänar inte att andas. Jag tar och piskar mig till sömns ikväll och ringer dig imorgon.

Anonym sa...

Som jag alltid sagt: det där med arkitektur är bullshit. Att göra något originellt och snyggt är omöjligt, antingen bygger man som alla andra eller så är det nyskapande och fult som stryk.

Jag hänvisar till Bergshamra kyrka. Den är seriöst värd ett besök. Troligtvis den enda kyrkan i Sverige som är byggd i nybrutalistisk stil. Komplett med ett stort jämra kors i betong.

Vet inte vad det har att göra med saker men klockan är tre, ge mig konstnärlig frihet.

Anonym sa...

Ord som "avskalat" och "brutalism" gör att jag envisas med att tro att finns någon slags skräcködle-skola inom arkitekturen, men jag tänker inte fördjupa mig i frågan, Tanja, så försök inte göra en följetong av det här, jag kommer inte att nappa på det.

Fredrik Stangel sa...

Miljonprogrammet har ju annars ingenting som helst med brutalism att göra.

Tanja Suhinina sa...

Mikey - jag tänkte faktiskt ha en bild på Godzilla som river ner hus som Inläggesbilden i Början. Me sen glömde jag. Undrar varför vi fick samma associationer.... lollol

Björn - alltså, jag går igång på alla de där stilarna, det finns ju riktigt mumsiga exemplar i allt. Jag är t ex grymt kär i Huddinge Sjukhus. Men om man tar Den Stora Massan i Stockholms innerstad - booooring. ALLT är boooring.
Call me. Jag kan visa dig hur funkis ska se ut, baby!

Stefan Hallgren - med avskalad menar jag inte brutalism, utan det som orsakar känslan av "WTF vart rymde alla barbystade damerna och gargoylerna?" när man kommer tillbaka till Stockholm efter att ha varit i Riga. Det är mycket lite utsmyckning på t ex jugendhus i Stockholm än på många andra håll, i alla fall jag upplever Stockholm som ganska avskalad.

Tanja Suhinina sa...

Fredrik Stangel, var snäll mot Stefan Hallgren. Han likställer i alla fall inte miljonprogrammet med materialet betong.

Anonym sa...

I mina ögon överdimensionerande kollektivbostadshus ser i mina ögon brutala ut. Jag kan misstänka att det finns en avsiktlig ideologisk estetik
i det. And that's it. Jag har f.ö. också sagt att jag anser miljonprogrammets bostäder vara rena
drömmen i jämförelse med hemlöshet, och tänker inte upprepa det heller.

Tanja Suhinina sa...

Det är förstås bra att du tycker att det är bättre att ha en lägenhet att bo i än att vara bostadslös, men brutalism är fortfarande en arkitekturterm som inte är utbytbar med svenska ordet "brutal". "Kollektivbostadshus" betyder förresten inte heller det du menar.

Anonym sa...

*suck*
Jag trodde faktiskt att "brutalism" som arkitekturterm hade NÅGOT med "stort och klunsigt" (brutus) att göra, men okay, jag kanske trodde fel. Jag kan se på Wikipedia att termen kommer av franskans béton brut, "rå betong", det skulle då alltså syfta på materialet snarare än på storleken, okay... och vad har vi mer... "was also associated with a social utopian ideology..." Ja, alla som är intresserade kan ju läsa själva på Wikipedia.

Vad gäller begreppet "kollektivbostadshus", så menade jag förstås "hyreshus", men jag undvek den termen, eftersom en del hyreslägenheter omvandlas till bostadsrätter, och då kanske det inte är ett hyreshus längre...

Därmed anser jag detta ämne vara fullständigt uttömt och avslutat för min del.

Tanja Suhinina sa...

Men JAG finner inte ämnet uttömt och avslutat, vilket är helt ditt fel för du kommer med nya intressanta uppslag i varje kommentar. Jag är till exempel genuint nyfiken på vilken skillnad det gör för din upplevelse av en byggnad om huset byggts som/omvandlats till bostadsrätter eller inte.

Och ja, NATURLIGTVIS har brutalism en ideologisk bakgrund. Det svarar också indirekt på din fråga om huruvida miljonprogrammets utseende har påverkats av någon sorts ideologi. Ja, det har det. Likaså funkisens, nyklassicismens, nationalromantikens (o rly?) etc etc etc, hus byggs inte i vakuum. Mycket intressant att kolla in på en Wikipedia nära dig. Just i fallet med miljonprogrammet kan det till exempel vara av intresse att läsa om övergången från Stalinempiren till Chrusjtjovbyggen.

Slutligen - vilka hus mår du bra av?

Anonym sa...

Jag är själv uppvuxen i trevåningshyreshus, och jag har inga problem med dem (även om de kändes ganska stora när man var liten), men när jag ser bilder
som från Tensta (se Wikiartikeln om miljonprogrammet), alltså stora höga betongsbestar i stora klungor,
ja då tycker jag att det ser för jävligt ut, helt enkelt.

Naturligtvis blir det ingen arkitektonisk skillnad om hyreslägenheter görs om till bostadsrätter, men vad blir då den korrekta termen för hus som en gång
byggdes som hyreshus, och sedan omvandlas till bostadsrätter? You tell me.

Fredrik Stangel sa...

Vad Hallgrens smak beträffande "höga betongsbestar i stora klungor" (som han förmodligen snarare sett på bild på Wikipedia än besökt i verkligheten) vore det tacknämligt om han istället för att likt ett Internettroll i tid och otid komma med osaklig kritik även där kritiken inte tillför ämnet någonting gav uttryck för sin avsmak i något annat forum. Eller där kritiken relaterar lite mer till ovan behandlat ämne. Oavsett vilket vore det också tacknämligt om Hallgren gjorde den minsta lilla research innan han hänger sig åt liknande utfall nästa gång. Okunnighet är ingenting man stoltserar med i en diskussion - utan en brist man bör söka avhjälpa.

Vad begreppsförvirringen anbelangar borde Hallgren, då han "själv [är] uppvuxen i trevåningshyreshus", vara fullt på det klara med att ett hyreshus är allt annat än ett kollektivboende.

I övrigt kallas till bostadsrätter ombildade hyresrätter naturligtvis för "bostadsrätter". Eller om man vill vara mer utförlig: "[korrekt år för omvandlingen] till bostadsrätter omvandlade hyresrätter". Alternativt "bostadsrätterna tidigare kända som hyresrätter". Svenska språket är ett rikt språk.

Anonym sa...

NU är för mig ämnet definitivt uttömt och avslutat, Tanja. Ingen idé att du försöker igen.

Anna Svensson sa...

Mikey: Husen vid södra station ser precis ut som Arabdalen i Hässelby Villastad. Ta buss 541 från Vällingby och se själv.

M sa...

Anna Svensson: Verkligen? Det kanske är samma arkitekt byrå som ritat dom? Jag vet inte riktigt vad du vill säga, om du bara vill jämföra husen rent allmänt eller använda husen i Hässelby Villastad som ett bevis för att Södra Station är ett förortslikt område? Det finns ju massor av förortsområden som inte ser ut så, och det finns andra innerstadsområden som påminner om förortsområden...

Tanja Suhinina sa...

Södra stationsområdet är ju sådär lugn och bilfri och kvartersstad (tror jag den är). Som Skarpnäck. Södra stationsområpdet ser f ö fruktansvärt 80-tal ut. Den postmodernismhjärnknullar mig tills jag börjar tycka om det och det är det värsta. Jag vill inte. Men jag vill. Men jag hatar. Men jag njuter. men så snyggt, bitvis. men så fult, på det stora hela. men så planerat. Men så... SLUUUTA!

M sa...

Södrastationsområdet är trevligt att bo i men stilen är bara... ingenting. Det är fult och fint och konstig blandning och ja, alltså, i slutändan blir det en massa ingenting. Och visst är det lungt och bilfritt.

Att jämföra södra station med en viss sorts förortsområde (typ skarpäck eller... vad hette det, arabdalen i hässelby villastad) förstår jag, det är mest det där när folk rynkade på näsan och sa att Södra stationsområdet var som en FÖRORT på söder som jag störde mig på/skrattade åt, för jag tror inte att det handlade om en sån jämförelse då.

Anonym sa...

hi

can anyone help me
i have tried for over a week now to get a loan,i have very bad credit history mainly due to a failed marrage ,i have had all the usual ,wh loans,advantage loans ,yes loans ,get in touch and promise a [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] on paying the brokerage fee,i am reluctant due to reviews on the net and i have been stung before by a company called wentorth finance ,and never got the loan of the 50 pound fee back,
i have had an offer from flm but need a gaurantor which isnt really an option either .
i wondered if anyone had any loan companys that considered bad credit ,but loaned direct without these numerous sites with different alias but mainly did same thing pay us and we will get u loan (maybe)senario
has anyone also heard of a company called fresh loans they have they sent me details out but the may be a charge but not always ,i suspect she didnt want to tell me there was a charge

thanks
skertofafezes