fredag, mars 20, 2009

Tingelingeling

Jag får något obehagliga vibbar av en hel del i Tingelingdebatten (får jag kalla den Tingelingate? Tingateling? Någonting med gate? Snälla?), måste jag erkänna. Jag vill inte försvara Rysslands oändliga klantighet i att reagera, men med vilja att se paraleller ser mycket i den svenska retoriken rätt deprimerande ut.

Det låter lite väl skolgård och "meh har du ingen humor?" när en populär skämtar om en impopulär. Sedan hävdar den populäre att hen minsann ine skulle tagit illa upp om outsidern skämtade sådär om henom. Typ "Ja, jag sa att Anna var så fet att vi behövde slå ned väggen i klassrummet, och hpn blev visst ledsen. Men vadå, det säger ju mer om min bild av tjocka att jag tycker att Anna är tjock fast hon egentligen bara är mullig och dessutom vadå, det var bara ett skämt. Och hon kan ju skämta tillbaka, typ säga att jag är så smal att vi kan mura igen dörren till klassrummet för jag kan komma in genom springan under."

Som sagt, jag tänker inte försvara några sidor i den här sandlådan (det här är nog med sandlåda än gate...), men jag tycker ändå att nån ska påpeka att det inte är helt okej att sparka uppifrån (Rysslands internationella anseende kontra Sveriges, kom igen!) och sen ba' "det är ju bara på skoj".

Hu så intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Αλεξανδρος sa...

Jag tänker så här: Å ena sidan kan man säga att den som blir kränkt har tolkningsföreträde, å andra sidan måste det finnas någon konsensus angående vad som är en rimlig nivå för kränkning. Alla har förstås rätt att bli kränkta, men vem som ska ta ansvar för det är en annan sak. Med det sagt: Vad var det som var så stötande med den där sketchen egentligen? Jag uppfattade den som en drift med både delar av Ryssland och delar av Sverige, inget distanslöst översitteri eller medvetet angrepp. Inte så att någon skulle behöva bli ledsen över det. Har Rysslands befolkning reagerat eller är det framför allt politikerna som bröstar upp sig?

Tanja Suhinina sa...

Jag tycker, som sagt, att reaktionerna på "Rysslands" reaktion är det obehagliga.
"Ryska reaktioner" är ju inte ens "framför allt politiker", utan nån nisse från ambassaden och att det blivit sånt ståhej om det säger nog mer om svenskarnas syn på Ryssland än sketchen.

Αλεξανδρος sa...

Mycket möjligt, men jag undrar om det ens säger så mycket. Undrar om inte "svenskarnas reaktioner på ryssarnas reaktioner" osv bara är pressupptrissande + typiskt internetantagoniserande (folk älskar ju att tjafsa på nätet) och inte mer än så. Men jag har ju inte alls hängt med så jag kan ha helt fel. Fick bara en känsla av storm i ett vattenglas. Det vore intressant att analysera processen vid sådana här konflikter...

Anonym sa...

Jag undrar om det inte är så att man undermedvetet tänker sig att Ryssland är uppåt? I något slags skruvad logik.

Sen tänker ju jag också att det här har börjat för att EN journalist har fått en Idé och ringt ambassaden, och sen har det bara snurrat vidare.

Anonym sa...

alltså: matryosjkadockor, röda arméns kör, ett gäng eurotrash-brudar, en helt överspelad snubbe med självlysande kläder och en frisyr som ser ut som han fastnat med huvet i en brödrost, kosackdans och en dansande björn. Allt som är bra med Ryssland!

Men i vanlig ordning kan ingenting få vara roligt för vad det är utan måste spåra ur med hjälp av kissnödiga kvällstidningsfjantar som i brist på andra skandaler skapar egna genom att hetsa två eller flera sidor mot varandra och får god uppbackning av internetdebattörer.

Jag citerar min salig dagisfröken som avslutade sandlådebråken med orden: "Tramsebyxor! Nu får ni gå in och lägga er i kuddis."

Tanja Suhinina sa...

Alexander:
men nu skriver jag ju om just medierreaktioner, så det är liksom poänglöst att anmärka att det bara är medierna osm reagerar. Det är ju just det jag skriver om =)

C:
Jag skulle inte säga "vanlig ordning" där.

Anonym sa...

Rysslands humor får det vara hur det vill med, men jag tyckte att "sketchen" var tråkig, förutsägbar och Henrik Dorsin är inte stjärna på komikerhimlen utan en gubbe som fått för sig att allt blir roligare om man har peruk och skriker fram övertydliga poänger.
Men så är jag dansk också, lite korkad, fet, full och rasistisk.