tisdag, februari 05, 2008

Jeopardy. Svaret är: vita unga smala heterokvinnor

Jag undrar lite varför det är så snårigt att hitta bilder ur Niveas nya kampanj "Skönhet är...". Kanske för att få åtminstone någon känsla av utmaning i att ta bilderna, skriva "skönhet är smala kvinnor" och blogga dem. Det verkar faktiskt vara så att utmaningen blev lite väl svår, för jag har hittills inte hittat några inlägg om kamoanjen, fast den är lätthäcklad och förtjänar det. Eftersom jag är bäst har jag i alla fall ordnat screencaps från deras TV-reklam. Filmen finns på hemsidan.

Skönhet.


Vissa säger att den är uppenbar, den handlar om det uttre, det vi kan se.


Andra säger: öppna ögonen och upplev skönheten stråla från insidan!


En del säger: låt oss öppna våra hjärtan och upptäcka den mellan oss!

Vi säger: skönhet är mer än så...

... den har lika många nyanser som livet själv.



Ta till vara på dem alla!

Nivea.

Berätta vad skönhet är för dig på nivea.se

Jag tänker inte berätta vad skönhet är för mig, men jag tror att bilderna berättar vad skönhet är för Nivea bättre än tusen ord.

Och låt er inte luras att män kan vara skönhet, männen på bilderna är bara där för att visa att de är tända på kvinnorna, i reklamplanscherna saknas de helt.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

PS. På nivea.se/beauty_is kan man lägga upp "vad skönhet är för dig" i jpg-format. Gå och posta nåt fint!

9 kommentarer:

M sa...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.


Hur kan man överhuvudtaget skapa en reklam med meningen "[skönheten] har lika många nyanser som livet själv." och sen bara ha vita tjejer med i reklamen? Dom andra variablerna är lika viktiga, men just hudfärg finns ju i princip inskrivet i den där meningen. Vafan.

Anonym sa...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.

Hur i helvete tänker Nivea när de har med ett _ i sin adress?! Seriöst.
Det slutade man väl med ungefär samtidigt som Geocities och Anglefire slutade vara Internets centrum?

Och sen är ju reklamen faktiskt riktigt kärleksfullt hjärndött skapad. Det är så uppenbart att det är välvilligt tänkt men det når liksom inte riktigt fram eftersom... ja, man sket i det blå skåpet helt enkelt.

Anonym sa...

Åh vad glad jag är att jag inte är ensam. Fick precis identiska tankar när jag gick förbi deras reklamposter på centralen!

Skönhet är ung, mager, VIIIIIIIT. Ingen av dem har ens fräknar eller nåt ffs.

Anonym sa...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH. Jag instämmer.

Sen till det där med vithet, ideal och män som objekt. Igår hade vi föreläsning med Patrik Steorn som har skrivit av handlingen "Nakna män : Maskulinitet och kreativitet i svensk bildkultur 1900-1915". Jag ser SÅ mycket fram emot att läsa den. Han hade några intressanta poänger om betraktarens roll.

Vill man inte läsa kan man i alla fall ta sg tid att bläddra igenom bildspelet DN erbjöd i samband med recensionen. Eugene Jansson i mitt hjärta, säger jag bara.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1423&a=607820

M sa...

Sofia: Apropå konst, nakenhet och vackra män (well, pojkar också), har du sett Henry Scott Tuke's målningar?

Ett antal av hans målningar går att se online, här: http://www.kingsgalleries.com/1024x768/galleries/tuke.htm

Markus sa...

Haha, "I huvudet på en reklambyråanstäld - Del mycket".

"Men, alltså... Tjejer är ju aldrig fel... Speciellt inte snygga!"

Föresten Tanja, du har väl inte missat att din favvo Pär Ström rider igen, på dagens Aftonbladetdebattsida?

(Mina åsikter finns ventilerade på http://egenvektor.blogspot.com/2008/02/jaha-men-din-mamma-r-ju-fan-dendrofil.html )

Stef Gaines sa...

Och så den obligatoriska barn-bilden. Hudkrämer brukar vilja att kvinnor ska se ut som förvuxna bäbisar. Inget kroppshår, sällan fräknar och allt annat som kan hindra huden från att gå i en enda ton.

Men vad illa att ha med ett gäng olika kvinnor och välja precis samma kulör XD

Anonym sa...

Martin:

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.

Jag har seriöst större problem med hur sidan är uppbyggd än hur adressen ser ut. Nu skall jag bara fundera på om jag skall ladda upp en bild på mig själv, bara för att, eller någonting i stil med ett bokomslag, fotografi på gamla läderinbundna artonhundratalsböcker eller en färgkodad bokhylla. Åh, det finns så mycket vackert i världen.

//JJ

Anonym sa...

Det finns inte ord att beskriva pissigheten i Niveas kampanj. Första gången jag såg affischerna tänkte jag också på att MÄN visst inte räknades till skönhet. Alla kvinnor kunde vara vackra (för de måste vara vackra för att godkännas) medan ingen man? Jag skickade in en bild föreställande mina håriga ben :)