tisdag, februari 19, 2008

E=mc2 - ser likadan ut fram och bak, precis som du!

På TVn i bakgrunden pratar Kunskapskanalen om Big Bang och partikelacceleratorer (Universum föds i Schweiz heter filmen, ifall någon är intresserad). De pratar Einstein. De pratar eemsekvadrat och det illustreras av närfilminig av skrivmaskin som trycker fram E=mc2.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHH!H!H!!!!

De fortsätter. Bakgrundsrösten upplyser: "men det märkliga med det här ekvationen är att den fungerar åt båda hållen".

AAAAAAAAAAAAAAAAAAJKSDIFGUEFBGTYVFETGr t6¤%&(¤/()%/&!!!!!!!

Det här är betydligt mer irriterande än att viktiga formler i min statistikbok är satta i fetstil, så att man ska fatta att de är viktiga.

Intressant. VIKTIGT. Mina ögon blöder, och mina öron!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Där har du TV i ett nötskal. 95 % av alla TV-reportage skulle kunna ersättas av en radio och en almanacka med gulliga kaniner att bläddra i. Eller varför måste jag se en bild på Skatteverkets entré när de pratar om skatter?

Bara lite apropå: varje gång jag ser en paneldebatt där det sitter nån snubbe vid ett separat litet bord och knappar på en bärbar dator och tittar upp när debattledaren frågar honom nåt, så önskar jag att jag hade en sån där gammaldags detonator stående framför TV-soffan, en sån som man trycker ner med båda händerna, kopplad till en stor hög dynamit under TV-studion.

Meidi sa...

HAHAHAHA. JAG DÖR.

Anonym sa...

Jag känner mig dum. Jag fattar inte :( Är det irriterande att de använde en skrivmaskin eller är det något felaktigt i det de säger som jag inte vet om?

Anonym sa...

Ja, det är en mycket märklig ekvation. ^^

Vad som annars störde mig i matematikböckerna på högskolan (alltså långt före psykstatistiken) var nog mest klassikerna "inses lätt" och "ingen torde tvivla", särskilt när de följde tätt inpå helt obegripliga påståenden. Dessutom var boken maskinskriven. Ja, på skrivmaskin. Layout? We don't need no stinkin' layout.

Däremot var det en forskare i mörk materia som gästade Conan O'Brien idag (i repris) som antydde en del intressant om tidsresor... och mörk materia såklart. Den är, liksom de flesta programledare, både pinsam och i vägen.

laser sa...

Nu kanske jag påpekar det som var roligt med inlägget och sabbar därmed skämtet eller säger nåt som är helt fel (dyskalkyli) men funkar inte alla ekvationer åt båda hållen? Jag trodde det var det som var grejen med en ekvation..

Anonym sa...

Jag blir, fan, nästan lika pissed över det där som du blir. Det är lite korkat att hålla på och jiddra om att en ekvation faktiskt är samma sak bakfram som frambak.

(Att en burk läsk innehåller energi nog att förvandla Stockholm till ett rykande hål i marken är inget nytt, det förklarade väl varenda fysiklärare i högstadiet? Det var i alla fall vad min brukade säga närhelst e=mc2 kom på tal.)

Silme sa...

Ja du.. vilken märklig och ovanlig ekvation, sån brukar dom ju inte alls bete sig! ;D

Tanja Suhinina sa...

Felmoftan, visst, men de där två kom så tätt inpå varandra och jag hade så mycket oförlöst överkänslighet efter att ha pysslat med min kursbok med fetstil...

Scharonne, d behöver inte känna dig dum, det är sån där mattegrej som man nog inte automatiskt tänker på om man inte sysslat mycket med ämne.

Alexander: "det inses lätt" lol lol lol. Jo, klassiker. =)

Martin L: vi räknade ut hur länge man skulle kunna värma upp vår skola med fysikboken, tror jag. I alla fall handlade det om att einsteinförbränna fysikboken.

Anonym sa...

Länkar till detta inlägg från min blogg: http://ablativ.blogspot.com/2008/01/ha-lite-stake.html

Om du vill besvara kritiken tänkte jag.

All uppmuntran! :)

Anna Svensson sa...

Vet du idag önskade jag verkligen att vi var kompisar på riktigt. Isåfall hade jag messat att jag var på samma ställe som Kitty.