torsdag, september 13, 2012

Ser heteromän på Magic Mike varje gång de ser på film?

I helgen var jag och såg Magic Mike. Jag kände till filmen som "den men manliga strippor" och det var ju därför jag såg den. Egentligen är den ju en småtrevlig dramafilm om en snubbe med hjärta av guld som är lite vilsen i livet, men det reder ut sig. Och så är det strippscener som är inslängda här och var.

(De är för övrigt inte värda att se filmen för. Kameran smeker inte kropparna, blir inte publikens ögon. Strippscenerna är många, betydligt fler än scener på Mikes takläggarjobb, och är väl menade att vara filmens dragplåster. Men de är filmade som scenerna på Mikes takläggarjobb, så man sitter förvisso och beundrar de fina kropparna, men jag upplevde inte att de dansade för mitt erotiska nöjets skull eller att filmmakarna respekterade att jag vill glo på dem. )

Som sagt, det här var ett drama med stripp i. Och jag kom att tänka på följande - är det så det är för heteromän att se ca all film? Det finns massa film som är typ drama, fast med (kvinnliga) strippor i. Eller komedi, fast med tjejer i som där sig sexigt åt, och det får mer utrymme än vad manuset egentligen behöver? Eller X-Men-filmen förra sommaren där en av kvinnliga huvudpersonerna råkade behöva byta om till strippa fem minuter in i filmen? Eller alla strippbarscener i Sopranos någonsin? Och jag pratar inte bara strippor, förstås, jag pratar även att Anne Hathaway i senaste Batmanfilmen hade betydligt tajtare kläder än den för mig mer relevante Christian Bale.

Jag har förstås även tidigare tänkt på att heteromän får väldigt mycket kvinnligt öngodis i alla filmer de ser. Men sedan i söndags kan jag inte släppa denna koncentrerade tanke - ser heteromän på Magic Mike varje gång de ser på film?

(PS att jag pratar heteromän betyder inte att de är de enda som tänder på kvinnor, det betyder att det är de som dessa filmkvinnor är där för)

8 kommentarer:

Jeppsson sa...

Haha, lite så är det väl. Jag är ju bitjej, och in real life spanar jag minst lika mycket på killar som på tjejer... Men på film och TV är det ju oftast tjejerna man kollar in lite extra, av uppenbara anledningar.

Anonymus Maximus sa...

Nej.

Längre svar:

Alla filmer har inte kvinnligt ögongodis, så låt mig omformulera frågan till en striktare form: "Kommer en heterosexuell kvinna att få en liknande upplevelse av att se Magic Mike som en heterosexuell man får av att se en film som är som Magic Mike, fast med könen på rollerna utbytta?"

Svaret är fortfarande nej.

Filmerna ses ur två helt olika kontexter. En ses av en person som sällan eller aldrig får se det motsatta könet som "sexigt"; den andra ses av en person som bombarderas av bilder på det motsatta könet som "sexigt".

Ta en person från Sverige och ta dem till Alperna. Kommer personen att tycka att bergen är majestätiska? Troligtvis. Fråga någon som levt sitt liv i Alperna. Bergjäveln skymmer ju bara sikten.

Tanja Suhinina sa...

DHP:
Bli inte hetrobrud, då slutar det med att man kollar på True Blood.

AM:
Svaret är alltså - ja? =) De ser Magic Mike hela tiden, därför avtrubbade.

MondoCane sa...

Ungefär så är det väl. Det låter så klyshigt, men kvinnliga karaktärer tillåts sällan vara halvtjocka och påklädda. Underhållning definieras bäst av sydamerikansk TV, massvis med läckra damer som dansar runt i bikini och herrar i frack som petar varann med armbågarna och säger skojiga saker.

Det är en sådan klyshig sak att tala om, det där med kvinnliga superhjältar som slåss i lårhöga stövlar och baddräkt, eller har superkrafter genom tuttarna, att det inte ens är värt att notera i blandat sällskap längre eftersom folk bara blir arga.

Kvinnor är minfält vad gäller underhållning. Det går tydligen inte att göra filmer om normala tjejer, inte ens om de är gjorda av, med och för tjejer. (Ja, det finns undantag, men inte så många man kunde hoppas på.) Ta genren chick flicks - tjejer är idioter som snubblar i trappan och är bedårande klantiga, men som till slut (hurra!) får killen. Tjejer kan vara roliga eller smarta nog att ge det där skitbra rådet eller ha mycket kläder på sig, men bara om de är tjocka. Daaaaaahh, jag avskyr hollywood.

Nick sa...

betyder det att man ser MM även om man inte bryr sig eller attraheras av det? Självklart finns det ju fler nakna tjejer men jag tror att varken kvinnor eller män tänker på det, det är ju så vanligt.
Kanske om tex Rihanna skulle vara naken i filmen battleship så skulle det vara MM över det, men en randomtjej som visar tuttarna tänker jag inte ens på.

Anonymus Maximus sa...

Nej!

För det är ju upplevelsen vi jämför. Och din upplevelse var, vad jag förstår, inte avtrubbad.

Eller fattade jag det fel?

sven sa...

Det finns ju många kvinnliga filmregissörer ,filmproducenter, tidningar för kvinnor av kvinnor.
De kunde väl göra filmer och bilder där man ser män som är ögongodis för kvinnor.
Kvinnliga bloggare kunde väl också ha filmklipp och bilder på män som är ögongodis för kvinnor.

Molde sa...

Laura Mulveys texter om the male gaze rekommenderas om du vill ta del av filmvetenskapliga + psykoanalytiskt besläktade tankar kring ämnet.