fredag, september 14, 2012

Orgasmfrågor

Jag ska snacka orgasm på Pop Science Pub i Stockholm 4 oktober. 

Jag ska typ nu sätta mig och börja planera. Men ett problem jag har är att jag har svårt för att komma på vad jag kan som andra inte kan. Eller, för all del, vad jag kan som andra tycker är intressant. Jag har också en idiotisk tanke om att det är dumt att återanvända tidigare texter, men det lär jag mig att strunta i, så ett par av mina Ottar-grejer ska nog med.

Men annars? Annars? Jag tänkte börja med att typ undersöka vad en orgasm ens är, men tar gärna emot idéer på vad man mer kan prata om. Allt kanske inte hinns med på föreläsningen, men jag kan ju skriva om det sen?


10 kommentarer:

Anonym sa...

kanske orgasm och inlärning? Det var en spontan fråga som dök upp i mitt sinne. Kan man lära sig att förändra sin orgasm utifrån sina tändningsmönster typ. Går det att prata om?

anjaa sa...

En sak som jag har tänkt mycket på, är hur orgasmer känns olika beroende på hur de är orsakade. Att bli fingrad (av någon annan) till orgasm är mestadels ett enda stort GÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSP, medan oralsex kan få mig att helt tappa koncepterna, och vara borta i huvudet i en halvtimme efteråt. Man kunde ju tycka att klitorisstimulans som klitorisstimulans, men tydligen inte.

Anonym sa...

Jag skulle vilja veta varför det är lätt att få orgasmsvårigheter vid användade av SSRI/SRNI och andra liknande preparat.

VAD exakt är det som gör att det blir svårt att komma för många som använder dem? Jag har själv upplevt det. Hänger de orgasmiska muskelsammandragningarna (och nu pratar jag förresten utifrån ett fitt-perspektiv eftersom jag har en sån) ihop med någon form av serotonin-release i hjärnan? Eller påverkar medicinerna på något sätt huden och vävnaden i fittan så att den blir okänslig/are?

Har funderat på det här i flera år nu! :)

Stella Thilde sa...

Bra förslag, och så får du hemskt gärna avdramatisera det där med att "man ska komma samtidigt".

Per Edman sa...

Jag skulle vilja höra om den manliga orgasmen som distinkt från den fysiska utlösningen, om det nu finns någon som helst forskning om det. :(

monika sa...

Först vill jag instämma med alla andras förslag, de är ju jättebra! Sedan tycker jag att historia är kul, hur har man sett på orgasm i olika tider? Det finns en idé om att en man som undviker utlösning "sparar på krafterna" till exempel, och att män inte ska ejakulera dagarna före viktiga prestationer - var kommer det ifrån?
Mitt antirobotord är onatures, skulle jag få det i Rappakalja skulle jag säga "urinavgång framkallad av masturberande".

Tey sa...

Alltså en ren fysisk grej jag undrar över (och som jag borde googla egentligen): Hur lika eller olika är vätskorna i en kvinnlig orgasm/fontänorgasm respektive i den manliga utlösningen (bortsett från spermierna) avseende vätskans sammansättning och ursprung?

PS/ Anonyms fråga hör antagligen ihop med något jag läste för något år sedan: Att det nu finns ett SSRI/SRNI-preparat som börjat användas mot förtidig utlösning hos män. Man upptäckte effekten av en slump som en oavsedd bieffekt hos preparatet.

T-anna sa...

En tanke - vad är det som gör det svårare (i min ytterst anekdotiska erfarenhet) att få orgasm med egna kroppen i kontrast till annan människa eller verktyg? Är det samma funktion som gör att man inte kan kittla sig själv?

Lovisa sa...

En sak som jag har haft erfarenheter av men aaaldrig läst/hört något om är män som har svårt att komma. De enda problem som män verkar ha är att komma förtidigt, men jag har träffat på ett par som det kan ta jättelång tid för, och som inte kan komma alls om dom använder kondom.

Fredrik sa...

Intressant fråga! Skulle vara intressant att höra om det främst är psykologiskt eller fysiskt betingat för de flesta med det problemet.