söndag, september 06, 2009

Okänd eller ökänd?


Jag har på sistone gått ett steg längre i att läsa antifeministbloggar och börjat kommentera hos Pelle Billing. Jag tycker hans inlägg ofta är vettiga, däremot finns det ett stort antal puckon i kommentarerna. Jag försöker lyssna så gott jag kan, men när de är uppenbart helt ointresserade av vad jag har att säga orkar jag inte riktigt tjafsa.

Hur som helst, har Billing postat ett gäng inlägg på temat manlig sexualitet. Här är det första och jag håller verkligen med originalinlägget. Sedan kom en kommentar som jag ville svara på så jag gjorde det och har numera blivit upplyst om att dagens unga tjejer inte alls är blyga som de kanske var på min tid. Men Anders och jag fick ihop ett hyggligt samtal i alla fall.

Det det rör sig om är att Anders påpekade att män som inte får ligga framställs inte särdeles positivt i media. De hånas, de skrattas åt, de ses som löjliga och patetiska och man kan göra en hel komedi med temat "titta, en 40-årig man som aldrig fått till det". En tonårspojke som runkar gör det typiskt aldrig för att det är skönt utan för att han inte får ligga med en flicka - har man the real deal behöver man ingen fröken Höger, och har man inte the real deal är man inte riktigt en riktig man. Jag håller helt med om att män som inte får ligga framställs ensidigt och ovänligt.

Det jag ville uppmärksamma är att visst kan man ju se det som positivt att tonårstjejer slipper vara humorobjekt på samma sätt, men å andra sidan beror det på att sprängkåta men oknullade tonårsflickor inte får synas i närheten av lika mycket som killar i motsvarande situation. Tonårsflickor beskrivs sukta och vara olyckligt kära, inte toksurfa porr och bli påkomna av en förälder som sedan har ett uppbyggande samtal om "jag har också varit ung" och donerar några sönderlästa porrblaskor till dottern.

När kåta killar i yngre puberteten framställs positivt är de lite naaaaaaw-gulliga och det är sådär coming of age-romantiskt, när kåta flickor i tidiga puberteten framställs positivt är de nymfetter.

Jag skulle kunna konkretisera med ungdomar som inte får ligga i några sidor till, men det jag är ute efter är det generella som säkert finns beskrivet kortfattat och bra av någon filosof i en skrift jag inte har läst - ska man tala synlighet är det inte bara på vilket sätt man syns som är det intressanta utan även om man syns över huvud taget. Det känns som båda sidorna i debatten - om man kan tala om feminister och antifeminister som två olika sidor - missar det ganska ofta. Nej, just det könet framställs inte negativt i just det sammanhanget - men framställer man det könet i det sammanhanget över huvud taget?

Jag befarar tyvärr att även om man lyckas ta det steget kommer diskussionen kansek ändå inte röra sig framåt eftersom sidorna kommer börja bråka om vilka det är mer synd om.



Jag avslutar med en låt av Zemfira, här till videomaterial från Utena. Den heter Созрела (Har mognat) och handlar om en tonårsbrud som ingen vill ligga med som sitter på sitt rum och onanerar. Alltså, Zemfira. Allså, så jävla den artisten som mest av alla gjorde min tonårstid uthärdlig.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inte för att vara en sån, men jag letar fortfarande etta-tvåa i Stockholm åt en kompis! Klart ni har en!

9 kommentarer:

Alexander sa...

Jag tycker också Pelle Billing är bra. Hans inlägg håller ofta betydligt högre intellektuell klass än t ex Pär Ströms, för att jämföra inom det antifeministiska lägret. Men jag tycker också att han lutar väl mycket åt det biologistiska ibland, så även i det senaste inlägget om mäns sexualitet. Jag är t ex inte övertygad om att män och kvinnor har genetiskt nedärvd olika syn på sexuell otrohet och vad han hävdar att det i sin tur skulle grunda sig på. Det kan mycket väl vara så, men att kalla det ett faktum tycker (tror) jag är att gå för långt.

För övrigt har jag en etta som jag kan tänka mig att dela. Om hon är snygg och tar lite plats och inte är klaustrofobisk. ;P

Tanja Suhinina sa...

Mmm, det är det där med evolutionismen jag har svårast för.

Hon vill bo själv, annars hade vi nog kunnat hitta rum.

M sa...

(tog bort förra för att den blev felformaterad)

Jag läste/skrev lite om det där med synliggörande vs. osynliggörande och kön i våras när jag läste Språk och Kön 7,5 Hp, så nu blev jag besatt av att försöka formulera det här i termer jag lärde mig då...eh. Lena Lind Palicki använder uttrycken "könsmarkerade" och "omarkerade" konstruktioner, och visar på hur båda kan diskuteras ur en jämställdhetssynpunkt. Särskilt könsmarkerade konstruktioner kan ju synliggöra men också förstärka uppfattningar om kön - alltså, pratar man om hur killar som inte får sex ses som patetiska utan att alls nämna vad tjejer som inte får sex ses som så har man i förlängningen bekräftat och möjligtvis förstärkt uppfattningarna kring könen i sitt försök att synliggöra dem. Typ. Det var ett tag sen April :P

Kristina sa...

I Pelles blogg ser jag början till ett framtida mer konstruktivt samtal. Fast det kommer kanske ta en stund innan tiden är mogen så att säga... Jag var en av de första tjejerna att kommentera, blir ofta intressant att diskutera.

Tonårstiden är inte lätt för någon och det är bra att du tar upp ditt perspektiv. På vårt högstadium hade killarna tolkningsföreträde, så det var lite annorlunda, tjejerna sexualitet fick absolut inte synas.

Tätortstimotej-anna sa...

Absolut. En av mina absolute petpeeves i ungdomslitteratur, t.ex. är alld essa tonårsflickor som angstar över att deras pojkvänner vill, med genrens egna ord "gå hela vägen" eftersom de inte har en TANKE i den riktningen. Jag kände aldrig igen mig, jag hade slängt mig efter första bästa som velat knulla mig sen jag var typ tolv (men jag hade finnar, glasögon och pluggorykte så tji fick jag.) Jag hade lååånga diskussioner med jämnåriga tjejer om hur mycket vi vill ligga (även om jag inte tror det användes som intransativt verb då men det kanske bara är jag), men som sagt, de tjejerna syns inte alls.

Tanja Suhinina sa...

"men jag hade finnar, glasögon och pluggorykte så tji fick jag"

High five!

Stef Gaines sa...

Det hämmande för sprängåta oknullade tonårsflickor var väl också faktumet att det första och viktigaste man blir informerad om när det gäller "hej sexuallitet" är att man från och med den alltid kommer vara i risk för våldtäckt. Och våldtäckt är en riktig buzzkill, speciellt när man budskapet bli ta inte på dig kort kjol, var inte flirtig, gör inget som kan misstolkas som att du faktiskt kan vara kåt, för då kan det användas mot dig.

Minns att jag var så jäkla kåt och frustrerad över detta att det aldrig ens slog mig som en möjlighet att få till det med en främling på en fest, som man hörde att andra gjorde. Utan att den enda möjligheten att få ligga med en kille var att lura stackarn att bli kär i en så att de faktiskt brydde sig om en såpass att de inte skulle skada en under akten.

(min syn på män och deras sexuallitet är inte sådär sorglig idag)

Tanja Suhinina sa...

Något relevant om budskap: När folk börjar prata om att tjejer i tonåren tycker att att bli av med oskulden är så himla big deal, medan killarna är mer avslappnade brukar jag poängtera att, eh... det killar får höra om första gången är att de kommer på två sekunder. Det tjejer får höra om första gången är att de kommer fucking blöda och det kommer göra skitont.

Julia sa...

Jag är också med och high-fivar, om jag får.