onsdag, augusti 21, 2013

Mako Mori-testet

Nämenguuuuud!

Nu har någon på Twitter länkat till en artikel som heter The Mako Mori test. Mako Mori är alltså enda tjejen i Pacific Rim som har typ repliker och skit. Jag tänkte först att testet skulle vara identiskt till ett annat test jag föreslog i samband med Pacific Rim. Mitt förslag är

Om man kan säga "tjejen i [Film]", så är [Filmen] inte bra på representation av kvinnor.
Som Bechdeltestet fast ännu fucking kortare. Men nej, här är artikelns förslag.
The Mako Mori test is passed if the movie has: a) at least one female character; b) who gets her own narrative arc; c) that is not about supporting a man’s story. I think this is about as indicative of “feminism” (that is, minimally indicative, a pretty low bar) as the Bechdel test. It is a pretty basic test for the representation of women, as is the Bechdel test. It does not make a movie automatically feminist.
What I don't even. Eller, givetvis skulle testet kunna vara användbart och så, om det inte var för grejen att Mako Mori inte klarar det. Det jag upprörs över i Pacific Rim är att den enda tjejen som överhuvudtaget har en roll är dessutom helt insnärjd i att vara utvecklande för de manliga figurerna. Jag aggrade ut över det på Facebook och en kompis sammanfattade hela hennes handling så:



Jag förstår verkligen viljan att tolka välvilligt. Jag förstår verkligen att man så himla gärna vill se actionfilm som behandlar kvinnor väl att man har överseende med både det ena och det andra. Men sluta med det! Det leder ingenvart. Var ärliga med det som är positivt i filmen - Mako Mori har faktiskt kläder på sig och ser ut som en vuxen människa. Men där tar det också slut, och sluta leta feminism där den inte finns. Och är man så blind att man inte ser hur Mako Moris funktion enbart är att framhäva männen så behöver man en spark i rumpan, en ordentlig ögonöppnare, och vassare analys.

3 kommentarer:

den rabiata orakade rabiesfeministen fanny sa...

Skulle vara intressant om kvinnor kunde vara med i filmer utan att bli ihop med olika män på slutet...

DM sa...

Hm, jag hörde från bloggosfären att de inte blev ihop i slutet?

Men, ja, annars håller jag med... det är för mycket ensidigt dissande av filmer/serier med vissa problem och för mycket haussande av media som perfekt. Som om folk bestämmer sig för om Bra(tm) eller Dåligt(tm) och sen måste allt anpassas för detta.

Jag blev t.ex. positivt överraskad av the Expendables II. Den enda kvinnan i filmen var nämligen inte en halvnäck 20-åring som lustade efter en gubbe och skrek "iiih!" hela tiden, utan en kompetent kvinna som (om än yngre än Rambo och gänget) hade synliga ålderstecken. Så, bra jobbat på att inte falla i den enklast slemmofällan Stallone! Därmed inte sagt att filmen på något vis var feministisk, men iaf inte direkt stötande.

Tanja Suhinina sa...

Asså, de har en MOMENT i slutet och det enda som gör att de inte är ihop är att de inte pussas. Men det är rätt uppenbart att de är heterosexuella för varann, kan utveckla det vid behov.