fredag, februari 01, 2013

Svar 2

Okej, friska tag! Fler svar på frågor!

Hur får man sin sambo att lära sig ryska?
-Josefine
Jag har inte riktigt haft det problemet, min sambo ville lära sig ryska. Om ryska är ens modersmål och man tänker skaffa barn ihop kan man ju alltid förklara att sambon kanske vill kunna prata med sina barn sen? Man kan också få sambon att bli intresserad av rysk kultur genom att visa film eller åka på en resa till landet eller så. Men jag är tyvärr usel på att lära mig språk och hatar det, så jag är lite Team Sambo Som Inte Vill Lära Sig Ryska i den här frågan.

Vad är bäst att utbilda sig till, psykolog eller teknolog? Vad gör respektive yrkesgrupp när de är klara?
-Josefine
Teknolog är ju så himla brett, det kan ju vara vad som helst tekniskt som man läser. Det är liksom brett nog att förklara vad psykologer gör, och då är det ändå mycket smalare. Psykologer kan, generaliserat uttryckt, jobba med allt som kräver att man förstår sig på människor - på individ- såväl som grupp- eller samhällsnivå. Terapi, utredningar, rekrytering, organisation, samhällsplanering. Man borde ha fler psykologer i politik. Teknologer gör... ja, IT, och broar, ser till att vi har kartor, fixar med finansberäkningar, analyserar data, skapar nya mediciner och bränslen... Rätt mycket olika grejer.  Jag valde ju att bli psykolog, och det är jag nöjd med. Men jag tror att det är lättare att tjäna mer som teknolog, om det är det man vill, och det är sannolikt lättare att jobba i andra länder.

Hej!
Min fråga relaterar lite till din nörd-artikel. Själv har jag gjort en karriär från mes till nörd och, efter inhämtad allmänbildning, till besserwisser.
Finns det enligt dig fler kategorier av män?
-Pigg 70-åring
Jag förstår inte riktigt frågan. Vill du ha fler kategorier av män, eller vill du ha fler kategorier av hur män sammanflätar kunskap och social status?

Hej Tanja. Har läst din blogg i ett par år och funderat över att du är intelligent och kulturintresserad men sällan skriver om (skön)litteratur (kan inte komma ihåg något tillfälle förutom din fifty shades-kommentar men jag kan ha fel). Faller det helt enkelt utanför bloggens tematik eller är du ointresserad av skönlitteratur generellt? Är nyfiken på vad du läser och gillar, vore kul om du skrev något om det. :)
- Byxa
Det beror, i ärlighetens namn, på att jag läser pinsamt lite skönlitteratur. Ibland blir jag själv förvånad över hur bildad jag ändå framstår. Men jag har faktiskt planerat ett inlägg om Nabokovs Lolita, eftersom den har varit viktig för mig som person. Just nu läser jag faktiskt Rött och svart, och under 2012 plöjde jag mig genom stora delar av bröderna Strugatskijs samlade verk, fast det mesta hade jag läst förut. Jag gillar annars Vladimir Majakovskij och Marina Tsvetajeva jättemycket, Tsvetajeva har jag vänt mig till ett antal gånger på sistone när jag känt behov av kärlekslyrik. Jusste, och så läste jag Samhällets olycksbarn 2012. Obs jag läser inte bara fransoser och ryssar, jag lovar.

Du kan ju ett antal språk mer eller mindre bra, som jag förstått det. Kan du göra en topplista över de intressantaste/roligaste/absurdaste/annat egenheterna du noterat hos olika språk?
- Jo
Jag kan ryska, engelska och svenska flytande. Innan jag går vidare tänker jag utveckla detta med att kunna engelska. Folk i Sverige är så jävla dumma i huvudet när det kommer till engelska. Antingen tror de att de kan engelska bättre än de kan svenska (nej det kan de inte) eller så hävdar de att deras engelska är dålig (nej det är den inte). De flesta i min omgivning pratar engelska flytande, men en del hävdar att det inte alls stämmer för att de kan ju inte språket perfekt, saknar ord, och så vidare. Men jag tycker att prata flytande innebär att man klarar av konversation utan att ta pauser för att tänka på grammatik hela tiden, och när man saknar ord kan man kompensera för det. Och så vill jag påpeka att jag började studera engelska vid sex års ålder med privatlärare (min mamma var progressiv och tyckte det var en bra idé, plus att hon och läraren blev kompisar). När jag kom till Sverige 1995 kunde jag engelska tillräckligt för att prata med folk, och jag pratade mycket engelska första åren i Sverige. Jag bloggade även på engelska i ett antal år, så jag har faktiskt mer relation till språket än bara skolengelskan.

Som ryss har jag noll förståelse för vad sjutton man har artiklar till. Förklara för mig nu och genast varför det är så viktigt med en boll, the book, an orange, la resistance, das auto, och så vidare. Det är i min hjärna helt onödigt. Och i engelska, okej. Där är det enkelt. Men i svenska? Om jag ska använda artiklar, kan de åtminstone vara regelbundna okej tack?

I ryska finns en verbform som jag verkligen saknar i svenskan. Det är ett gäng suffixer och ändelser man sätter på ett verb, som gör att exempelvis "hoppa" blir "du visste att du inte skulle hoppa och så har du hoppat och så gick det som det gick", typ. I ett ord. Jag saknar det något fruktansvärt, så bra verbform!

Har du sedan du bestämt dig för att leva poly blivit ömsesidigt intresserad av någon monogam person? Om ja, hur löste ni det?
- Hr. A.
Ja, det har hänt. En lösning har exempelvis varit att vi kom överens om monogami, men det var underförstått att det inte skulle vara för evigt. Vi har pratat genom det här under olika delar av förhållandet, provat lite olika saker. Jag har aldrig varit med om att en relation inte har gått att ordna på grund av olika åsikter om exklusivitet. Däremot tror jag att vid flera tillfällen har personer jag haft kemi med bestämt sig att låta bli att kyssas/hångla/gå längre än flört för att jag haft pojkvän. Det är tråkigt, men om de inte klarar av att hantera den situationen så är det ju bra att de inte ger sig in i den. 

Hur ser ditt drömsamhälle ut? Och hur formulerar du din poly-situation?Älskar att du får så många olika typer av frågor. Vittnar om din intressanta person.-Hanna
Tack, men jag skyller det på att jag har så bra läsare.

Drömsamhället... Jag tänkte skriva lite om att jag tycker att jag önskar man slapp få så mycket medfött beroende på kön, eller klass, eller hudfärg. Ja, det finns säkert en del medfött som har med ens kön att göra, men det är ju alldeles uppenbart att det finns tryck på att förstora skillnaderna, att barn blir tillsagda om de gör "fel". Och många personer tycker att man ska lita på människan och människans förmåga att fatta egna beslut och att människor inte är viljelösa får. Men det är ju fruktansvärt enfaldigt att bete sig som att människor inte formas av sin omgivning! Så återigen, mer psykologi i samhället!

Min poly-situation just nu är att jag har en fast partner och sen är det lite... vi får se hur det går? Tillfälliga relationer är okej, och blir det nåt mer så får vi kolla hur det funkar för oss.

1. Phonephucker 2?
2. Psykolog-studenter skulle ha arbetserfarenhet, därav PhPh. När du ser tillbaka på det, hur påverkade jobbet dig som student?
- Anonymus Maximus
Antar att frågan mer handlar om ifall jag tänker skriva nån mer bok snart. Eventuellt, kanske, det finns lite tankar kring den hära vestibulithistorien. Men det är för tidigt för att säga nåt säkert. Vad gäller jobbets påverkan på studentandet så har jag faktiskt inte känt av nåt. Jag har dock hört rykten om att den vart bidragande orsak till att de avskaffat arbetslivskravet, men det är bara rykten.

7 kommentarer:

Martin sa...

Till Josefin: Teknolog är inte ett yrke utan en benämning på dem som studerar vid en teknisk högskola.

Agnes sa...

Alltså, kasus (alla suffixen och grejer man kan hänga på så att orden blir jättebra!) är awesome, och en av anledningarna till att jag fortfarande sneglar mot ryska ibland. Kasus är så himla praktiskt!

Lisa - MondoCane sa...

Åh, en sak jag funderat över är huruvida du sett några av filmerna som är gjorda efter serierna LADY SNOWBLOOD, FEMALE PRISONER, LONE WOLF AND CUB eller HANZO THE RAZOR osv? Skulle gärna höra vad du tyckte om filmerna, om så är fallet.

Hr. A sa...

Josefine: Min erfarenhet av att lära sig språk (inte bara i just sambosituationer) är:
1) Det hjälper om du konsekvent pratar det språk som sambon bör lära sig (eller kör varannan vecka eller liknande). Utan något tryck på att behöva förstå hänger inlärningen på den egna motivationen, och människor är lata.
2) Är någon aggressivt ointresserad av att lära sig något går det sällan göra något åt det.

Agnes: Va? Kasus är ju jätteopraktiskt och min favoritsak att hata i ryska. :) Massa olika böjningsformer och oregelbundet och är oftast onödigt eftersom informationen de förmedlar redan ges av ordföljden. Plus att adjektiven måste böjas i kongruens med kasus sen. Du kanske blandar ihop kasus med något annat?

Tanja: Nej du har rätt, artiklar är ganska onödigt för det mesta. Men det kan man säga om många saker som vi tar för givet - plural till exempel. Eller tempus för den delen...

Tanja Suhinina sa...

Lisa:
Nope, inte sett.Av serierna har jag bara läst Lone Wolf and Cub.

Hr. A:
Jag är ju helt med på att plural kan strykas. Och detta "är". Bollen är rund, liksom, "bollen rund" räcker ju!

Jo sa...

Tanja: Tack! Helt med på artiklar, plural, "är", "att" kan strykas. För mesta i alla fall.

Anonym sa...

Är det bara är som ska tas bort? Det finns ju andra hjälpord: blev, blir, var. Ska de också bort eller är det bara är som är onödigt?

Pelle P