måndag, juni 13, 2011

Стрёмная переписка - Tanja strömmar korrespondens

När Pär Ström hade bloggat om manliga psykologer mailade jag honom och frågade artigt hur han tyckte man skulle lösa problemet. Han svarade inte. Fair enuff. Strax efteråt eftersökte han exempel på feministhat, för att skriva en Newsmill-artikel om att han har fått jätteotrevligt bemötande i media. Han klagar på att han aldrig får vettigt bemötande. Jag håller ju med, men det kanske i så fall vore mer konstruktivt att be folk att hjälpa honom hitta feminister som bemött honom utan att smäda. Då jag är en jobbig människa som frågar när hon är nyfiken mailade jag Ström igen. Här är korrepondensen vi fick till innan han återigen inte svarade. Jag tar på mig ansvaret för den moraliskt tveksamma handlingen att lägga upp en annan persons mail, då jag inte tycker det står nåt avslöjande i det.
Hej!

Jag förstår din frustration över att du inte blir ordentligt bemött. Jag är frustrerad över precis samma sak, jag tror alla skulle gagnas om du fick debattera ordentligt. Samtidigt undrar jag - hur ska man gå tillväga för att diskutera med dig? Det är omöjligt att diskutera med dig i kommentarer till din blogg. Du besvarar inte seriös kritik mot din bok (hade du läst kommentarerna i din blogg hade du sett länkar till t ex http://metablogg.blogspot.com/2011/05/it-relies-on-homonymic-relationship.html och http://metablogg.blogspot.com/2011/05/but-why-is-rum-gone.html) och du svarar inte heller på mail. När du efterlyser kommentarer till din bok i bloggen efterlyser du bara hatiska och otrevliga sådana. Hur ska man då komma fram till dig som feminist med seriösa ambitioner på ett bra samtal?

/Tanja

***

Hej Tanja! Att jag ganska sällan går in och diskuterar med kommentatorerna beror på att jag inte hinner. Det tar mycket tid nog att göra research för och skriva själva inläggen. Betr mejl så brukar jag svara, men det kommer väldigt mycket och ibland kommer jag efter och ibland missar jag mejl för gott. Tyvärr. Om du vill initiera en seriös diskussion med mig och GenusNytt ur ett feministiskt perspektiv skulle du kunna skriva ett debattinlägg som jag då publicerar. Och så bemöter jag det själv, och kommentatorerna får också säga sitt förstås. Vad säger du om det?

Hälsningar
Pär

***

Hej!

Jag har tyvärr lite dåliga erfarenheter av att publicera hos dig. Dels för att många av kommentatorer som kommenterar hos dig är otrevliga. Dels för att förra gången jag publicerade nånting var det för att jag först bad dig om att skriva lite om vilka konkreta saker man kan göra i vardagen för att uppnå jämställdhet, och du föreslog att jag skulle skriva ett gästinlägg vilket jag ser som ett trevligt erbjudande. Jag skrev ett (http://genusnytt.wordpress.com/2010/09/14/en-feminist-utmanar-genusnytts-lasare/),och du misstolkade det jag skrev (http://genusnytt.wordpress.com/2010/09/15/med-feminism-3-0-mot-nya-segrar/), vilket kunde undvikas om du hade pratat med mig om det var någonting i mitt inlägg som var oklart. Dessutom skrev du aldrig det jag frågade om du kunde blogga om - hur DU tycker man ska vardagsjobba för jämställdhet. Så som du kanske förstår har jag fått en lite bitter eftersmak i munnen efter det där.

Men om du vill göra en gammal kvinna glad och visa att du vill ta en seriös diskussion skulle jag tycka det var spännande om du kunde besvara kritiken i inläggen som jag länkat till, på Sleepless blogg. Där finns den typen av svar på din bok som du efterlyser från feministhåll. För övrigt är jag fortfarande nyfiken på hur du tycker att man ska hantera det där med att de flesta psykologer är kvinnor. Du gillar ju inte kvotering och du tycker man ska se på individers fria val, men du tycker det är ett problem att män är i minoritet bland psykologer. Hur tycker du man ska hantera det? Skulle vara riktigt intressant att läsa!

För övrigt uttalar jag mig om att kvinnor inte är gjorda av rosa fluff och änglalik godhet i andra halvan av det här programmet. I egenskap av feminist, desutom. http://catchup.radio1.se/catchup_radio.php?id=2359&category=29&type=audio

Ha en trevlig kväll!

/Tanja
Det här nu gått fyra dagar. Det har inte kommit någon reaktion, vare sig i mail eller i bloggen. Det börjar tyckas alledel uppenbart att Pär Ström helt enkelt inte är intresserad av ta diskussionen utanför sina egna blogginlägg. Jag har förståelse för att han inte hinner med allt, absolut. Men det är en helt annan sak att säga sig vara intresserad av konstruktiva sansade diskussioner och sedan efterfråga exempel på näthat, ignorera tips på relevant bemötande och totalt missförstå någon som skrivit gästinlägg åt en utan att ens diskutera med personen. Jag mailar med honom flr att jag är nyfiken för egen del, men valde att lägga upp det i bloggen för att typ, nu vet ni att det inte är det att han inte sett. Det är det att han inte vill se.

1 kommentar:

Jonathan sa...

Du är bäst!