torsdag, juni 16, 2011

För Sverige i nuförtiden

Igår bloggade Pär Ström ett brev han fått som handlade om tjejavdelningar på gym. Sen var det diskussion. Jag tycker det gick ungefär såhär:
Jag: Jag tränar på tjejavdelningen för jag är wuss och för att ingen lägger tillbaka hantlarna på unisexavdelningen. Men jag kan också se en nytta med tjejavdelningar i ett invandrartätt område som där jag bor. En del av kvinnorna på tjejavdelningen hade nog inte velat/kunnat hålla på och träna med män i rummet, så man når faktiskt ut till en grupp människor som annars inte hade tränat alls.

Strömming: Killar kan också va wuss, dessutom är det könsdiskriminering med tjejavdelning och tjejtimmar på badhus.

Jag: Det är en komplex fråga, men jag kan absolut se att det är en pragmatisk lösning som gör att människor som inte hade lärt sig simma på andra sätt lär sig simma och får röra på sig. Dessutom handlar det oftast om väldigt lite tid av badhusets öppettid, och borde inte vara nåt större problem.

Strömming: När man kommer till Sverige ska man bete sig svenskt. Dessutom, tänk om muslimer vill ha judefritt på badet, ska de få ha det då?

Jag: Vad är svenskt? Hur gör vi i Sverige? Nuförtiden har vi i Sverige damtider på vissa badhus, så det är väl svenskt och som vi i Sverige gör?

Strömming: Nuförtiden är nyckelordet.

Jag: Närförtiden ska man anpassa sig efter?

Och typ där dör det för jag sticker till bio och ser den nya X-menfilmen (klarar ej Bechdeltestet som jag märkt, har massor av slashpotential).

Det jag tycker är roligast med diskussionen igår är att samma personer som gärna slänger in rasismparalleller med muslimer som vill ha judefritt, samma personer pratar även om att man i Sverige ska göra som vi svenskar gör i Sverige. Intressant...

PS. Dagens Ströminlägg handlar om en kvinna som tog seglat jorden runt i kategori "kvinna, solo". Ström kommenterar "Det innebär att ovanstående kvinna, Dee Caffari, får ära och berömmelse för ett rekord som egentligen inte är ett rekord eftersom någon annan varit snabbare. En man." Håhåjaja.

16 kommentarer:

Anders sa...

"Jag: Vad är svenskt? Hur gör vi i Sverige?"

Man kan ställa samma frågor såhär:

"Vad är islamiskt? Hur gör muslimer?"

På samma sätt som du ifrågasätter hur vi gör i sverige, föreslår att vi ska vara dynamiska, och menar att förnyelse (om könssegregering är förnyelse kan verkligen diskuteras) kan vara bra.

Men är du beredd att ifrågasätta svenska muslimers traditioner och viljor på samma sätt? Det borde du vara, för de är lika mycket människor som etniskt svenska, de är också vuxna människor och förtjänar att inte behandlas som barn. De kan stå för och argumentera sin åsikt. Och de kan ändra sig! Det finns många muslimer som slutar tro, finns många ex-muslimer som är ateister. Det finns kvinnor och tjejer i muslimska släkter och familjer som inte vill bada i könssegregerade badhus.

Varför bryr du dig inte om dom? I enlighet med feminism så borde du ju stå på kvinnors sida. Att många muslimska kvinnor inte vill bada med män beror inte nödvändigtvis på att de inte vill bada med män, utan för att de inte orkar ta de konsekvenser som det skulle leda till, dvs att släkten, särskilt de manliga individerna, ser henne som en slampa, en svikare. Som en västerlänning. (hemskt att tas som västerlänning va?) Att vara ok med könssegregering är att tolerera intolerans, vilket är lika dåligt som att vara för intolerans själv. Ibland måste man stå för något även om det inte är populärt, för de utsattas skull.

Jag är mot könssegregering just för att jag är feminist. Jag är medveten om att det finns feminister som är kultur och moralrelativister men det tycker jag bara är sorgligt och inkonsekvent. Då är man inte en riktig feminist.

mvh

/Anders

Tanja Suhinina sa...

Hur bryr jag mig inte om muslimska tjejer? Jag tycker det vore awesome om alla kunde bada tillsammans och ingen behövde vara rädd för sin släkt. Men jag säger att det finns en vinst i att folks om inte hade simmat simmar.

Hampus Eckerman sa...

A och o är att folk kan simma, kan träna och överlag kan vara ute i samhället och träffa folk.

Att en del vill att färre ska träna eller att man ska förbjuda de som klär sig fel att vistas utomhus har jag aldrig förstått. Känns som någon form av talibaner.

Tanja Suhinina sa...

HE
Men givetvis är det att utesluta någon från en plats eller aktivitet pga kön. Eller att ge folk företräde pga kön. <- Självklarhet, ja.

Anders sa...

Tanja, jag vet att du vill att folk, och i det här fallet muslimska tjejer, ska få simma. Det jag säger är att du "anfaller" problemet från fel vinkel. Hantera själva problemet, inte bara problemets symptom. Dvs istället för att anpassa dig efter förtryckets krav så kan du ifrågasätta själva förtrycket. Detta är vad jag argumenterar för och detta leder också till att muslimska tjejer får simma, vilket är det vi båda vill.

Tanja Suhinina sa...

Anders
Och medan vi försöker förändra familjer, strukturer och kvinnornas egna inställning (för jag kan nog tänka mig att är man uppvuxen med synen på att man inte ska bada inför män så behövs inga hot från familjen för att man ska låta bli)(förresten är det nog fler än muslimska tjejer som använder sig av möjligheten) kommer tid gå utan att människor lärt sig simma. Jag är helt för att ändra roten, men jag är också för att folk ska få träna.

Anders sa...

Tyvärr så skapar den väg du förespråkar incentiv för förtrycket att fortsätta. Bättre är att aktivt kommunicera med dessa tjejer som inte lärt sig simma än och intensivt jobba på att ge dom mod att simma under normala förhållanden. Man kan underlätta genom att tipsa om tider då det inte är så mycket folk t.ex. Men dessa tjejer behöver ta tag i problemet inte undvika det.

cicci sa...

whut? angel och mystique pratar väl om annat än män, eller pratar de inte till varandra? och moira, pratar inte hon med mystique? crap, jag som godkände den direkt för att det var så många brudar i huvudroller! x-men brukar ju klara sig. minns inte hur det var med wolverinefilmen, men trilogin håller i alla fall.

Hannah sa...

@Anders: Jag tänker nu utgå ifrån att du som en äkta feminist och som tyckare i den här frågan som till och med ger konkreta tips på hur man annars kan gå till väga själv är ute och aktivt informerar tjejer som vill bada men inte vill bada med män av diverse anledningar om att det finns tidspunkter då det inte är så mycket folk där, och det låter ju skitbra. Så därför frågar jag dig, eftersom du vet så mycket: hur får man tag i de här tjejerna för att tipsa dem om det här? Brukar de stå och hänga utanför badhusen i hopp om att alla män ska gå ut? Hur gör du när du arbetar aktivt för att förändra en hel uppväxts moraliska regler hos människor?
(Obs, jag vill faktiskt veta.)

Tanja Suhinina sa...

cicci:
Det var ett par alla pratar med alla-scener som P och jag funderade kanske räknades. en hel del brudar hade namn med var något kassa på att konversera med varann, de pratade iofs inte om karlar heller.

Anders:
Men tyvärr leder din metod till att folk inte badar. Tycker man ska jobba med både symptom och rötter.

Emmas Bokhylla sa...

Vilken roligt text, du fick mig att le! Tack, det behovde jag i dag.

Och Strommingen ar inte klok.
Bara sa att jag far ha det sagt!

Anonym sa...

Äckliga rasister! Att förorda segregering baserat på kulturell härkomst är rasism! Inse det!

Anonym sa...

Vilket slöseri med tid att diskutera med propagandister. Det är inte en syssla som ger några poäng hos seriösa personer. Dessutom reflekterar det ett bristande omdöme.
Återupprätta mitt förtroende och skriv inte ett ord till om Pär Ström, åtminstone inte i en kontext som vill ge sken av att vara konstruktiv.

Tanja Suhinina sa...

Anonym:
Anvand smeknamn, ar du snall.

Tomas Antila sa...

jag förstår inte att antifeministerna ALDRIG lär sig hur kapitalism fungerar - Går det att tjäna pengar på något gör man det.

Anonym sa...

...och etnocentrismen slår nya rekordnivåer, i vanlig ordning.

att kvinnor i sverige inte vill (eller får för den delen, iaf inte i kommunala badhus) visa sina bröst för främmande män ses som självklart och naturligt. att inte vilja visa sitt hår för främmande män ses dock som märkligt, och ett säkert tecken på förtryck.

att ha könssegregerade toaletter, duschar och omklädningsrum är givetvis också självklart och "naturligt", men att även vilja ha könssegregerade simtider är märkligt och ytterst avvikande.

tänk ändå vad vi i sverige är bra duktiga som lyckats hitta exakt "rätt" nivå av blygsel och könsseparering mellan män och kvinnor... var finns kulturrelativismen när man äntligen behöver den?