lördag, mars 20, 2010

The krishtet utseende


Mattias bloggar om en undersökning som handlar om att brittiska kvinnor föredrar män med feminint utseende över män med maskulint utseende i högre grad nu än förr. Forskarnas slutsats ifrån det och andra jämförelser av olika kvinnogruppers preferenser är nåt i stil med att nu när man inte behöver jaga mammut kan kvinnor välja män som inte har överlägsna alfagener.

Jag har så länge som jag kan minnas haft "androgyn yngling" som idealbild av manligt utseende. Min första spontana tanke var ungefär "nu när hetrotjejer får välja vill de ju såklart ligga med män som är snygga!".

Krishna med styvbror

Det fick mig så småningom att tänka på när jag var liten och var med i Hare Krishna. Om jag minns snacket rätt förkroppsligade Krishna (en reinkarnation av Vishnu som föddes i dagens Indien för 5 000 år sedan, för er som gick i fel söndagsskola) alla goda och bra egenskaper hos människan. Och eftersom när egenskaper fördelades mellan könen var det kvinnor som fick skönhet hade Krishna kvinnliga drag.

Såhär i vuxen ålder tycker jag att det är fascinerande hur uppenbart sensuella bilderna är, fast de kommer från ett sammanhang där sex bara fick förekomma i barnalstrande syfte. Av alla obskyra religiösa sammanhang tycker jag även att det är glädjande att jag hamnade i ett där guden visserligen var manlig, men också vacker och sminkad.

Krishna med primärpartner

Vilket får mig, bara för att koppla in fler referenser, tänka på en kommentar jag skrivit hos Saga, i ett inlägg passande nog betitlat Indiska sexobjekt. Jag var en gång moderator i en panel om YAOI och vi kom in på vackra androgyna ynglingar i manga. Jag sade att jag saknade sådana i vår kultur, och en deltagare sade att sådana fanns i den antika Grekland, men blev utpetade ur det allmänna medvetandet av kristendomen.

Krishna med Arjuna

Jag ber så mycket om ursäkt för rubriken. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Njae, forskningen kring detta säger betydligt mer än så. En första sökning på Google av den här typen av rön, gav följande artikel:

http://www.thesage-speaks.com/masculine-men-favored-during-ovulation/

Tyvärr har det väl karaktär av att vara faktoid, men visst finns en logik bakom? Har sett seriösa etologer som påvisat att det fungerar så - och ger en förklaring till varför ca 10% av alla barn har en annan pappa än vad de tror.

Tanja Suhinina sa...

Jo, jag läst en del annan forskning på ämnet, men här refererade jag bara till Mattias länk.
Sen tycker jag att det är intressant hur oproblematiskt man använder "fyrkantig haka-gener" och "bätre gener" synonymt i såna sammanhang.