fredag, december 21, 2007

Kvinnliga nördar

Jag surfade in på Nördwikin av någon bra anledning och hittade en artikel om kvinnliga nördar. Det var inte jag som skrev om yrkesnördar och slashare, men jag skrev grunden till resten. Jag minns att jag skrev det i kommentarer i Jeffs blogg, och av texten att döma var jag arg. Av tonen och ungefär när det var skrivet att döma var det på den tiden då jag förde krig mot nice guys (här är en bra sida som dealar med ämnet).
Åh, unga arga femensiter!

Andra bloggar om: , , , , ,

9 kommentarer:

P sa...

Nice guys-problemet: vilken jävla chock av igenkänning!!! D:

Tanja Suhinina sa...

Alltså, ja, det där är ju verkligen sorgligt för att det är sant. Jag var helt krigisk mot 'snälla killar' förut, nu känns det som att jag redan har sagt allt jag skulle säga. Och jag har inte umgåtts med såna på ett tag, så jag behöver inte vara alert längre.

P sa...

Nåja, den där sidan var bra terapi för mig. Innan var jag mest förvirrad och förbannad. Tack för tipset!

Anonym sa...

hmm

http://nerds.love.marisa.se/index.php/Sn%C3%A4lla_pojkar

kollade länken och... ja det var ju ännu en stereotyp

inte särskilt nynaserat och balanserat om man säger så.

hur många individer går att beskriva på ett rättvist sätt mha fem rader text?

inte mig iaf

detssto roligare att filosofera över varför stereotypen har vuxit fram och hålls vid liv.

tja... med denna stereotypen kan man framställa tjejer både på grupp- och individnivå på ett mycket bättre och fördelaktigare sätt (de "snälla" pojkarna är ju inget att ha, så då är det ju självklart att tjejerna inte vill ha dem utan faller för dem som är något att ha). och den anledningen är väl tillräckligt bra för att folk ska svänga sig med den här stereotypen?

undrar om stereotypen leder till att fler tjejer faller för "svin" och behandlas dåligt av dem.

Tanja Suhinina sa...

Det finns anledningar till varför artikeln tyck handla om en stereotyp - den handlar om en stereotyp.

Jag tror inte att stereotypen är skapad av tjejer, jag har i alla fall bara hört män använda stereotypen på allvar och då för att förklara varför de inte får chicks.
Jag tror att du förväxlar "nice guys" med genuint trevliga män. Läs materialet som länkas till i inlägget, vetja, så förstår du kanske vad det hela går ut på!

Anonym sa...

jag förväxlar inget. jag länkade ju tom till fejk-wiki-artikeln??

med snälla killar menades killar som inte vill vara snälla utan är det för att ragga alternativt för att de är så mesiga och viljelösa så de kan inte göra något annat än att vara snälla.

tja.. jag har en killkompis som pratar om stereotypen.

men på dejtingsidor som tex match.com skriver varannan tjej att hon inte vill ha en snäll kille, och det är ju självklart den här stereotypen de mellan raderna refererar till.

Tanja Suhinina sa...

Ja, jag länkade till nördwikiartikeln (fejkwiki? vafalls?), men du verkar fortfarande missuppfatta. Nice Guys-stereotypen går nämligen ut på två saker, och ingen av dem är särskilt snäll.

1. Killen förväxlar "mesig" och "viljelös" med "snäll" och tror att han är snäll när han egentligen är helt oförmögen till egna initiativ. Dels gillar få tjejer (få människor, skulle jag nog säga) folk som har noll egen initiativkraft. Dels vidtar initiativlösa killar sällan åtgärder för att lära känna tjejen de trånar efter och visa att de är intresserade, och blir sedan förvånade och arga när hon börjar dejta någon annan.

2. Killen tror på fullt allvar att han är helt exceptionell för att han är hygglig mot tjejen. När tjejen blir ihop med någon annan (som sannolikt är minst lika hygglig mot henne) blir de sura för att de var ju så snälla kompisar till tjejen och hon vill ZOMG BARA VARA KOMPIS. Att hygglighet är det minsta man kan begära av sitt umgänge är någonting som Nice Guysen inte riktigt kopplar. När de varken får medalj eller bruden börjar de prata om att tjejer är blåsta för att de bara vill ha babianer. INTE SNÄLLT. Inte ens i närheten av.

Anonym sa...

hmm jag verkar vara oförmögen att göra mig själv förstådd på den här bloggen.

Ulan sa...

Hej! Jag skrattade gott åt artikeln när jag hittade den på nördwikin (som har flyttat, här är en uppdaterad länk: http://pkmn.se/nordwiki/index.php/Sn%C3%A4lla_pojkar )!

Delvis var det för att jag känner igen mig själv i det där med att blanda ihop att vara snäll med att inte våga stå på sig och göra som man _tror_ att andra vill hela tiden. Och det är ingen bra egenskap. Jag har jobbat hårt på att få bort den. Förhoppningsvis kan din sjyssta beskrivning hjälpa "snälla killar" att stå på sig, men ändå vara hyggliga.