fredag, november 16, 2007

H&M kämpar mot cybersmalhets!

Jävligt likt, men varför kan man inte ha lårstrumpor över strumpbyxorna?

Annika Marklund har uppmärksammat inkonsekvent beteende från H&Ms sida. Här kan man skapa en virtuell modell som ser ut som man själv med ens egna mått och så, och sedan prova lite virtuella kläder. När Annika Marklund skriver in sina egna mått rapporteras det att hon är för smal och att de inte kan skapa en sådan virtuell docka. Jag testade att gå ner ett par kilo, och då var jag också för smal, för att de går efter BMI, och jag har ett par kilos marginal till undervikt. Det vore förstås fantastiskt om det var ett tecken på att H&M ville sprida normalviktiga ideal, men det funkar inte nu då 1) tanken är att folk ska prova kläder på sina egna mått, och det finns underviktiga människor och 2) H&M använder underviktiga fotomodeller. Det logiska och föredömliga skulle vara motsatsen - modeller med storlek M och dockor man kan anpassa efter egna kroppen, hur "fel" den än är.

Dessutom ändrar virtuella leksaken mina mått hela tiden, och det är konsekvent neråt med en enhet. Hur mycket jag än savear vikt 52 kg kommer dockan ihåg 51. Dessutom drar den ner mina midje-, höft- och lårmått med en centimeter. Men inte insömmen, den får vara kvar. Det har säkert med att de i grund använder amerikanska mått att göra, men att dra ner min vikt med ett helt kilo när jag ligger på gränsen till icke-existerande... Inte smooth.

Positiva nyheter - väljer man Standard Model får man en kvinna i storlek M, typ. Kan bero på ett utflipp från Aftonbladet.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ah. Well said.

Anonym sa...

För övrigt så ser man inte ut som HMs provdocka gör, när man är 160cm och väger 60 kilo. Jag fattar inte riktigt vart dom har gjort av dom sista tio kilona på dockan?

Tanja Suhinina sa...

Annika: Tack!

Karro: De kanske menar att det är typ all muscle zero fett? Alla deras dockor, oavsett vikt, ser väldigt deffade ut.
Oj.. nu har jag kollat vad man får för docka att utgå ifrån. Är det där 60 kg lovar jag att äta upp... jag vet inte. Dockans vikt i hattar. Och klickar man mellan timglasform och päronform ändras hennes armar en hel del. Hmmmmm....

Silme sa...

Jag är lika rund som morfar (som jag ritade som bollar staplat på varann när jag var liten), men när jag gav HM-dockan mina mått fick jag en docka som såg ut som när jag var 17 och bigboned men vältränad.. Right! :p Amusing on a friday afternoon. De kanske borde justera lite? :)

Anonym sa...

Man får inte vara "för stor" heller. Jag fyllde i mina uppgifter men den såg för smal ut. Försökte trycka på plusknappen men då kom det ett "Så där får du minsann inte se ut". :(

David sa...

Är undre BMI-gränsen 18? Och är BMI vikt/längd^2?

Tanja Suhinina sa...

Jag tror, som sagt, att de kör för "maximal mängd muskler per kroppsvikt". Eller så är de bara dumma.

Fiphi: det där är ju i alla fall konsekvent med deras modellanvändning IRL. Men typ "VI får ha smala tjejer på affischerna, men ni får inte VARA smala" är bara.... Dummare än vanligt?

David: google, use it ^_^

Anonym sa...

Uhmm, funkade inte för mig, heller... Tanig kille...
198 cm, 63 kg ung...

(Vet inte om BMI stämmer lika väl när man är lång, iofs...)