torsdag, april 05, 2012

Kapacitetstest och solsken

Gomorron. Eftersom jag är ensam på kontoret kan jag sitta och blogga nåtsånär jobbrelevant.

Genom en retweeet hittade jag en väldigt upplyftande historia om en svart kvinna som (trots att ca alla var skeptiska) fick kvalificerat jobb med datorer på 60-talet. Satt och log efteråt. Typisk sån grej man sitter och ler efter.

Gå å läs.

Läst? Nu kan vi gå vidare. När jag var klar med första spontana feelgoodleendet bytte jag mot ett mer yrkesmässigt leende. Jag insåg nämligen att det centrala i den dramaturgiska vändningen var kapacitetstestning. Hade de anställt på CV, referenser och magkänsla hade vi inte haft nåt blogginlägg. Fast jag tror inte att så många som inte jobbar med sånt tänker på det. Jag tror det är rätt lätt att missa.

Jag har mött en hel del skepsis mot kapacitetsmätande test. Typisk invändning att IQ-test bara mäter hur bra man är på IQ-test, och så är det elakt att inte ge folk jobb bara för att de inte kan vrida kuber i huvudet. Vad har det med saken att göra?! Fast ingen är skeptisk mot testerna när det blir en sån solskenshistoria. Jag får ofta intrycket att många med förnuftet tycker att test nog är vettiga, men det känns ändå fel i magen/själen/hjärtat. Fast i den här historien känns det bra i magen/själen/hjärtat också. Intressant. Tycker jag i alla fall.

Med detta sagt - jag har två kapacitetstest projekt på G som jag behöver folk till. Här och här.

Också kul - svensk studie som kan avgöra fotbollsframgång med test av kognitiv beslutsförmåga.

2 kommentarer:

Anonymus Maximus sa...

Njaeee.....

Relevant för detta är att testet hon gjorde var för:

"Empire Life was hiring young men for a career in "data processing," no experience required"

...alltså för ett jobb som inte var kvalificerat.

Sedan hade hon så otroliga resultat på testet att hon kom ifråga för ett annat jobb, men där anställdes hon som sagt först efter att hon hade testats på ett icke-standard sätt och övertygat intervjupersonerna (magkänsla) att hon verkligen var så smart som testet indikerade.

Så det var mer kapacitetstest-som-screening, inte kapacitetstest-för-anställning.

Sant är dock att hon aldrig skulle fått jobbet om det inte vore för kapacitetstestet. Men detta test var som sagt bara en länk i kedjan.

Jo sa...

Det där med fotbollen öppnar ju upp helt nya perspektiv. Fullt med psykologer i TV-sporten. Och nya hejarramsor:
"Nu är det fotbollsfest
för vår psykolog är bäst!"

Ligger helt i linje med min tes att psykologerna kommer att ta över världen, område för område. (Sataniskt skratt)