lördag, december 17, 2011

Bad boys, bad boys, whatchagondo?

Vecka6 har i veckan temat "manligt och kvinnligt" vilket har resulterat i ett par inlägg om bad boys (jag ska hålla mig till engelska nomenklaturen, på svenska brukar de ofta få heta "svin", men det varierar). Dessutom har bloggen No, Seriously, What About the Menz? Haft två artiklar om Nice Giys(TM) de senaste dagarna. Rekommenderar särskilt att läsa med kommentarerna, blir mer givande så.

Jag har i samband med det tänkt på ämnet bad boys. Sådana som kvinnor tydligen attraheras av. Vilka är de, egentligen?

När de beskrivs av män som hävdar att kvinnor gräver sina egna gravar eftersom de väljer otrevliga typer brukar en egenskap finnas med, och det är att bad boys ligger med många kvinnor. Och där känns det som att man allt för sällan beaktar möjligheten att man felvänt kausaliteten. Kvinnor kanske inte dras till dem för att de är players, värstingar och svin - de kanske kan vara players för att de kan? För de är attraktiva, och de lever glatt på det.

Man brukar ofta polarisera och säga att en kvinna som har många partners får negativt rykte, men en man som haft sex med många får ett positivt rykte. Men det stämmer ju inte heller. Visst anses det vara alla mäns dröm att kunna byta tjejer oftare än kalsonger. Men män med det sexuella beteendet anses ju använda kvinnor som förbrukningsvaror, man liksom antar att de lurar kvinnorna till sex. En man som har sex med många kvinnor ses kanske som lyckligt lottad, men ofta ses han också som otrevlig och en dålig människa. Så i vissa fall blir det kanske så att man anser att tjejer vill ligga med svin för att tjejer vill ligga med allmänt attraktiva män.

Andra typiska beskrivningar är att de är biffiga, kriminella och har tatueringar. Och det är nu jag börjar verkligen undra. Jag har ju alltid haft svårt att känna igen mig i att kvinnor gillar bad boys. Jag tänker genom mina vänner, och kan varken komma på ett enda svin som scorear, eller en enda tjejkompis som dras till sådana. Jag scannar närmaste umgängeskretsen för svin, och hittar inga. Eftersom den där kretsen nästan uteslutande består av högskolestudenter ger nyckelorden "kriminell", "tatuerad" och "biffig" liksom inte direkt några resultat.

Men ändå lyckas ju folk ha sex och vara ihop och så. Hur sjutton? Eller har jag bara dålig bad boy-scanner? De som känner mig privat kan väl upplysa mig om bad boys jag känner, för jag kan inte komma på ett enda patologiskt otroget aggressivt svin som kvinnorna flockas runt. Är det en klassfråga? Jag försöker på riktigt pröva den här hypotesen att tjejer gillar svin, men jag kan liksom inte applicera modellen på min verklighet.

Så svin, gå med i PQ, där har ni er chans!

In other news, här är biologistisk Newsmillartikel som levererar lulz (SALLADSÄTANDE!!!!), den här videon är asnajs plus att hon ser ut som amerikanska Salander fast blond och videon är relevant, den här låten blir bättre om den handlar om oralsex, och om man tänker att den här handlar om oralsex så blir det jättekonkret helt plötsligt.

32 kommentarer:

Mattias S sa...

Om man rör sig ute i världen, krogmiljö eller nått antar jag, tycker jag det är ganska vanligt att man ser den typen av män med armen kring någon "snygg tjej" eller så. De gånger man ser dessa personer är det allt för ofta dom har en tjej som är mycket snyggare än man tycker att dessa män förtjänar. Snygga tjejer som man själv aldrig lyckas vara i närheten av att ragga upp. Och dessa biffiga svin verkar då ha lätt för att attrahera snygga tjejer.

Men det handlar ju om att de män som klagar på detta inte ser kvinnan som en person utan som ett objekt, ett vackert objekt som dom tycker att dom själva förtjänar, eller rent av är berättigade till, eftersom dom är "snälla killar" till skillnad från de där biffmongona.

Men det man inte tänker på är att de här tjejerna är exakt samma sak som biffmongona, dom uppfyller sin könsroll i den typen av grupp.

Sen vet jag inte hur vanligt det är, jag tycker det är en ganska snäv subkultur men den är så himla lätt att iakta och att ta till sig och dra raka enkla paralleler att det är så lätt att använda den när man pratar om att kvinnor dras till svin.

Precis som du skrev någonting om ganska nyligen så är det ju också så att snygga människor har mer utrymme att bete sig dåligt.
Kvinnor som män.

L sa...

Så jäkla bra! Dessutom tror jag att det kan vara såhär: självgodhet går ofta hand i hand med självsäkerhet, självgoda personer upplevs ofta som dryga och otrevliga. Självsäkerhet är attraktivt, dessutom är det killen som förväntas ta första steget vilket kräver ett visst mått av självsäkerhet. Otrevliga och självsäkra/utåtriktade personer märks mer än otrevliga blyga personer gör, blygare killar kan säkert undra varför de får färre tjejer än den där självgoda personen som tar all uppmärksamhet där i hörnet och dra slutsatsen att tjejer dras till svin, när det egentligen handlar om att tjejerna drar sig till (ett iaf upplevt) självförtroende.

Jo sa...

Alltså, min allra första association till bad boys-myten är spindelfobi. Dels att vi allihopa i olika varianter i huvudsak ägnar oss åt medfödda program när det gäller att tolka och förhålla oss till verkligheten. Många av de här programmen är betydligt äldre än mänskligheten, och blir bara delvis justerade/reviderade utifrån livserfarenhet. Och ju starkare känslor som är inblandade, desto mer blir det de primitiva grundformerna av programmen som styr. Det kanske finns en stark tendens hos vissa män och viss tendens hos många män att blanda ihop den verklighet man ser vad gäller rivaler med en kanske mycket primitivare verklighet som vår genetik byggts upp utifrån. Och att, som är mycket vanligt vid fobier för levande varelser (inklusive social fobi), man läser in mycket mer aggressivitet (och ibland även t.ex. storlek och styrka) än vad som egentligen finns där hos den man är rädd för, i detta fall en rival.

Naturligtvis handlar det ju också om kvinnors i grunden primitiva program, men den aspekten har ju de män som ondgör sig mest över kvinnors tendens att välja bad boys redan lyft fram och överdrivit tillräckligt.

Kanske också en viss tendens till demonisering, att på något (eller flera) plan vilja svartmåla någon man är sur på. Kanske man rentav vill svartmåla både den framgångsrika rivalen och den kvinna som valde honom. I det första fallet som varandes en sämre person och i det andra som varandes korkad i sitt val.

Jo sa...

Min uppfattning om vilka män som mer generellt får ligga mycket är att de inte är konkurrenshämmade, att de inte är rädda för att chansa och riskera att bli avvisade, och att de är bra på att få kvinnorna att känna sig sedda och uppskattade både som personer och som sexobjekt samtidigt.

Sen frågan om vilka erfarenheter man bygger sina tolkningar på. Akademiska miljöer tycker jag har en ganska tydlig tendens att försvaga kroppslighet och emotionalitet och förstärka intellektualitet. Både i urvalsprocesserna till miljön och i miljöns formande verkan. Jag tyckte att min klass var betydligt torrare efter fem års psykologistudier än när vi började. Och redan första terminen blev jag rätt förfärad när jag insåg att man ALDRIG varken skrattade eller grälade i korridorerna på Frescati Hagväg 8, åtminstone inte dagtid och i nyktert tillstånd. Jag hoppas att det blivit bättre på det dryga decennium som gått, för psykologer som inte vågar skratta och gräla offentligt ser jag som en samhällsfara.

Anonymus Maximus sa...

Jag tror att det har att göra med att man gärna tillskriver en person dåliga men icke-observerade egenskaper om man redan har tillskrivit denna dåliga observerade egenskaper.

Om någon nu har begått brottet mot mig att ha tagit en tjej som jag faktiskt skulle kunna vara intresserad av - vilket minst måste räknas som ett hatbrott mot min snopp - så måste ju denna person vara helt genomrutten på alla sätt och vis.

Så nej, jag tror inte på det där att kvinnor dras till svin. Om det vore sant så skulle en majoritet av parmiddagar bli väldigt konstiga, alternativt våldsamma.

Jack sa...

Bad boy är ett spännande begrepp.
Första ord jag tänker; gränslös , spännande, ombytlig, oförutsägbar, dominant, okuvlig,vass, småelak på skämtsamt sätt,egocentrisk, stark,manlig,motsägelsfull, manipulativ,lekfull,driftstyrd

Sanningen kanske är att vi alla dras till bad boys. Zlatan är en Sveriges mest populära personer genom tiderna och i hans självbiografi växer väl bilden av en sorts bad boy fram. Han är charmig, självsäker men kan explodera när det behövs (som att ryta åt sin tränare att han inte har några pungulor, slå sönder möbler i besvikelse efter en match, knäcka revbenen på B-lagsspelare som sätter sig upp mot honom etc). Säger sig prestera bäst när han är förbannad etc. Han kan bete sig fruktansvärt illa mot folk men växlar snabbt över i charm. Han äger rummet. Sånt tror jag många män respekterar och många kvinnor attraheras av.

Jag kommer i sammanhanget också att tänaka på Quetzala Blanco som då och då pratar om sin attraktion till bad boys, ofta i betydelsen kopplingar till den kriminella världen. Polisbilar utanför hans lägenheten är porrigt, som hon beskriver det. Tatuerade grabbar som kallar henne Q-babe är hett etc. Hon är bra på att sätta ord på det.. sen om det är en fetish eller utbrett sätt at tänka bland kvinnor vet jag inte

I övrigt tror jag mycket av den sexuella spelet /identiteten grundläggs i tonåren och där är det ju tveklöst så att svåra, småstökiga, struliga killar anses coola och attraktiva av många av tjejerna. Sen ändras ju sånt när man blir äldre men faktum kvarstår ju för de killar som ansågs, mesiga, töntiga nice guys i åldern 15-20 när tjejerna hade blickarna åt annat håll; de kommer aldrig att få sin tonårstid tillbaka och de kommer sannolikt inte att få det sexuella självförtroende som "bad boysen" i vuxen ålder.Det går inte att skylla på någon för att det är så. Det bara är så. Men jag har viss föreståelse för att det föder bitterhet. Vem blir inte bitter över att bli "berövad" en del av sitt liv?

Anonym sa...

Tanja

Hade du själv läst artiklarna du refererar till så hade du också sätt exempel på att feminister är väldigt förtjusta i att kasta anklagelser om Nice Guy (tm) omkring sig, se t.ex. artikeln om Axe som refereras i den första Nice Guyartikeln, eller berättelsen om mannen som inte umgicks med sin kvinnliga bekanta längre för att det gjorde för ont. Förövrigt har även jag studerat på högskola och jag har upplevt den typen av man som skryter om att han inte har råd att köpa mat för att han har druckit upp sina pengar, han skryter om nya blåmärken han fått för att han gjort dumma saker på fyllan och dylikt. Och det värsta är att de högskoleutbildade tjejerna som umgås med honom beskriver honom som så trevlig och charmerande.

/Dr Dengroth.

Linnea sa...

Men alltså jag tror inte att det här nödvändigtvis är superkönskodat, det finns många killar som dras till pschychotjejer som är "svåra" och "mystiska" och gärna ställer till med kaos och drama. Det yttrar sig kanske på lite olika sätt men i grunden är det väl ungefär samma sak. Man vill ha det som verkar svårt och utmanande, man vill inte ha det som erbjuder sig självt för enkelt?

sven sa...

Frågas det vad kvinnor attraheras av brukar de svara självsäkra män.
Därför tänder kvinnor på "bad boys".Sådana män uppfattas som mer självsäkra än "nice guys"
Att vara snäll innebär att man har en mer ödmjuk framtoning och det betraktas inte som lika attraktivt.
"Bad boys" uppfattas också som handlingskraftiga och sådant gillar kvinnor av biologiska skäl.

monika sa...

Jag skulle vilja koppla ihop Mattias S och Jacks kommentarer här, just med avseende på tonårstiden. Jag tror att vi "snälla och blyga" tjejer som drogs till de "snälla och blyga" killarna helt enkelt inte upplevdes som lika sexuella som de, ofta stökigare, tjejer som drogs till "bad boys". (Vi kanske inte var lika mogna sexuellt heller, vad vet jag?) Jag var störtkär i en kille i min parallellklass i högstadiet som hade 4,9 i slutbetyg, spelade tre instrument bra, sportade och höll på och är polis nu. Det är mycket möjligt att han upplevde sig som en sådan där "snäll kille som aldrig får några tjejer" - för jag vågade ju aldrig närma mig. Jag skulle tro att det här scenariot är ganska vanligt.

Tanja Suhinina sa...

Oj, jätteintressant diskussion! Fortsätt gärna snacka, för jag tycker det här är spännande att läsa!

L:
Självsäkra personer upplevs för övrigt också som dryga och otrevliga, eftersom många förutsätter att "jag är bra" innebär "alla andra är dåliga".

Dr. Dengroth:
Jag har läst artiklarna. Och din kommentar. Och jag kan fortfarande inte relatera det här till verkligheten så mycket. Det finns folk som festar hårt, men jag har aldrig märkt av att de skulle vara mer eller mindre populära än nån annan som syns bland folk fast under lugnare förhållanden.

Jack sa...

Linnea:

Håller med en hel del av vad du säger men tycker ändå det finns vissa skillnader. En tjej som lägger sig till med mystik, psychobeteende och spelar svårfångad för att öka sin attraktion uppvisar ändå inte beteenden som skulle klassas som direkt "samhällskadliga" i ett större avseende. Det gör ju bad boyen. Han objektifierar kvinnor. Han är döljer inte sina drifter på ett klädsamt sätt (vilket med väluppfostrade grabbar från feministiskt medvetna hem kanske skulle göra). Bad boyen är rätt öppen med sina preferenser, kan prata om bröst, rumpor och kvinnoben utan att skämmas. Alla såna beteenden är ju sånt som i fel doser skulle kunna klassas som en del av att kvinnoförtryckarsystem (patriarkatet) som i förläningen bidrar till våldtäkter, kvinnomisshandel och allmänt elände. Psychobitch-beteenden från kvinnor tror jag inte betraktas som en del av ett större samhällssystem för att förtrycka män utan mer en sorts individuell preferens eller avart. Så när tjejer ser andra tjejer få killar genom psychobitch-fasoner så kan de ju förhålla sig till det på ett rätt neutralt vis (avfärda beteendet som inget för dem eller försöka anamma det för att få killar). Så enkelt är det ju inte för killar. En kille som ser en annan kille badboya sig till sex med tjejer blir så klart mer konfunderad. Bad boyen gör ju "fel" ur samhällsmässig och humanistisk synpunkt men blir belönad med sex iallfall. Frågan blir då ska man bli bad boy själv (och kanske då gå emot sin fostran), ska man vänta på bättre tider, eller ska man kanalisera sin förvirring och frustration genom att helt enkelt bara förakta de som uppvisar ett så kallat bad boy-aktigt beteende .

Anonymus Maximus sa...

Quetzala Blanco är även känd för att tugga kopiösa mängder medicin. Jag skulle nog beskriva henne som "trasig"; detta helt utan någon moralisk innebörd - att må dåligt är inte moraliskt förkastligt och om medicinen håller henne från att må ännu sämre är det ju bara bra.

Men hon är en "bad girl". Att hon dras till "bad boys" är nog både en konsekvens av att lika barn leka bäst, och en orsak till att hon har blivit som hon blivit.

Jag tror att man får se henne i den kontexten - om någon här är attraherad av henne, en "bad girl", så behöver den personen bara se till sig själv för att ta reda på varför en del kvinnor dras till "bad boys".

Angående tonårstiden vill jag precis som monika minnas många blyga tjejer. De som man "skulle" tända på var dock de som var närmare porrstjärne-idealet - en annan grupp kvinnor som inte precis är kända för sitt tillbakadragna, blyga beteende.

Mattias S sa...

Monika: Ja, det är ju också så att hur man drar uppmärksamhet till sig spelar stor roll.

Den typen av snygga tjejer som drar uppmärksamhet till sig dras oftast till snygga killar som drar uppmärksamhet till sig, och vice versa. (Iaf i yngre åldrar, och det är jag tror de flesta av dessa uppfattningar bildas)

I de flesta sociala sammanhang där folk umgås så är det oftast ganska stökiga miljöer, det gäller att synas för att få ragg liksom.
"Bad boys" syns mer än "nice guys".

Men jag känner mig också kluven till att diskutera sånt här, jag har så oerhört begränsade riktiga erfarenheter att koppla det här till. Det är mest mina extremt fördomsfulla uppfattningar som jag har bildat mig.

Men när jag ser tillbaka på min egen skoltid, högstadier+gymnasie, så blir jag så ledsen över att jag var så blyg och osäker. Inte bara för min egen skull utan att det fanns fina personer som jag önskar att jag hade kunnat stötta och visa intresse för på ett sätt jag inte var mogen att göra då.

Jack sa...

Monika skrev:

"Det är mycket möjligt att han upplevde sig som en sådan där "snäll kille som aldrig får några tjejer" - för jag vågade ju aldrig närma mig"

Det är mycket möjligt. Jag tycker det är fint att du beskriver hans självbild som ett resultat av hur du som tjej betedde dig (eller inte betedde dig) mot honom. För det tråkiga är ju hur stigmatiserat det är att som man beskriva sig på det där sättet numera (eller bära på den självbilden). Den där 4.9-pluggnörden du förälskade dig i är ju enligt modern (och av feminister ivrigt dyrkad) definition en Nice Guy. Creepy snubbe. En självömkande mes som fått sin galna självild på grund av social oförmåga, brist på mognad och kraft att ta ansvar för sitt eget liv. Du visar ju ändå att såna Nice Guy-freaks kanske inte alltid bara har sig själv att skylla.

Jo sa...

Jack:

Om det är ungefär den här Nice Guy-definitionen du menar

http://www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/niceguys.shtml

Så har den rätt många paralleller med Alice Millers beskrivning i bland annat boken Det Självutplånande Barnet av hur en uppväxt där självuppoffring och fokus på andras behov till priset av förnekande/negligering av de egna behoven (i typexemplet pga narcissistisk/egocentrisk förälder/-ar) blir en nödvändig social och emotionell överlevnadsstrategi som man sen bär med sig resten av livet. Enligt henne är den strategin också kraftigt predisponerande för bl.a. psykoterapiyrken, men även andra "ta hand om"-roller av olika slag.

Strategin har ju hyfsad överlappning med traditionell kvinnoroll men usel överlappning med tradtionell mansroll, vilket gör att det kanske ibland rentav kan uppfattas som attraktivt hos en kvinna, men väldigt, väldigt sällan hos en man.

Om man ska ta ut spekulativa svängar så kan det ju vara så att de mest frustrerade Nice Guysen haft, typ, rejält självcentrerade morsor, av vilka de lärt sig att vägen till att överhuvud taget få uppskattning av/vara önskvärda för kvinnor är just ovanstående strategi. Och att de sedan, när strategin slår fullkomligt fel vad gäller att ragga brudar, inte bara blir frustrerade av att de blir avvisade, utan även tycker att det är djupt orättvist att det blir fel fast de ju gör allting rätt. Och att alla känslomässiga skador och komplikationer från den ursprungliga inlärningssituationen också kommer till ytan i form av bitterhet gentemot kvinnor som är insnöade på sina egna behov och önskemål (individuellt eller kollektivt).

Och jag kan nog tycka att många feminister mer generellt är precis detta, narcissistiska kvinnor som är dåliga på att se andras önskemål och behov. De ser inte ens andra kvinnors önskemål och behov om de inte matchar de egna.

Kan också tänka mig att många radkalfeminister haft en liknande upplevelse som ovan, fast av, typ, narcisstiska farsor, och därför reagerar extra starkt på de patriarkala aspekterna av samhället.

sven sa...

Tänk så mycket män som läser om Hitler inte beror det på att han var så snäll.
Tyvärr är det så att ondskan är intressantare än godheten.

Anonym sa...

Tanja

Det var inte heller vad min kommentar handlade om utan om just det att den här typen av beteenden att skryta om sin alkoholkonsumtion när man är långt över 20 inte är något hinder för att attrahera kvinnor.

Jack sa...

Jo:

Mycket intressant inlägg.

Jag har läst den där definitionen på Heartless Bitches International av Nice Guys innan och tycker att den känns vettig. Dock känns den mest skriven som en (iofs fullt berättigat) varningstext för kvinnor och män om hur destruktiva beteenden kan ta sig i uttryck. Se upp för det här, typ.

När du tar upp Det Självutplånande Barnet försöker du ju förklara vad det där Nice Guy-beteendet kommer ifrån. Kanske behövs det mer sånt. Ett negligerat barn är ju ett känslomässigt misshandlat barn. Tragiskt att män ska behöva komma till insikt om sådant när de börjar ragga. Det är då "diagnosen" ställs. Som tur är kan de gå in på HBI och lappa ihop sig själva (ja jag är ironisk).

Läsa saker som; Get this Guys: INSECURITY ISN'T SEXY. IT'S A TURNOFF.
Get a grip!

Så lär man negligerade barn som nått vuxen ålder att sträcka på ryggen och skaka av sig sina neuroser. Låt de trasiga tjejerna gå till skolkuratorn, tjejgrupper och liknande medan killarna kan läsa på nätet vad några coola amerikanska brudar med hög SAT-score har att säga om saken. Fixat. Alla jublar.

Jo sa...

Jack:

"Så lär man negligerade barn som nått vuxen ålder att sträcka på ryggen och skaka av sig sina neuroser."

Precis.

Annan infallsvinkel: Nice Guy (TM-varianten) borde ju rimligtvis vara en underkategori till Bad Boy. Eller?

Ytterligare infallsvinkel: Om man får vara halvbiologistisk, vilket jag tycker verkar rimligt i de flesta sammanhang, så skulle nice guy (ej TM), i betydelsen bete sig traditionellt/stereotypt kvinnligt, kunna vara medfött. Jag finner det rätt sannolikt att könens respektive (genomsnittliga) beteendemönster i sökandet efter sexuella kontakter och genomförandet av dem har viss genetisk grund, eftersom det bl.a. har rätt mycket gemensamt med en massa andra däggdjurs dito (sist jag kollade lite slarvigt i alla fall. har ej stenkoll på det aktuella forskningsläget). Det vore väl inte orimligt att anta att somliga män t.ex. p.g.a. hormonella obalanser under fostertiden råkar få en, typ, kvinnoprogrammering i hjärnan angående detta, i stället för en mansdito. Och så beter de sig i enlighet med den, vilket känns rätt, riktigt, friskt och naturligt för dem. Och så blir det skitfel. Tills de träffar en kvinna som fått motsvarande "felprogrammering" fast åt andra hållet. Eller kanske tills de hunnit träffa så många sådana kvinnor att det matchar det vanliga trial and errorantalet för hur många fel det behövs innan det blir rätt för personer med matchande programmering. Och det kan ju ta rätt länge. Mycket färre nålar i höstacken, liksom.

Skulle kunna vara intressant att göra en studie på fingerlängd här. Och se om nice guys (ej TM) oftare har jämnlånga pek- och ringfingrar, vilket är standard hos kvinnor men en avvikelse hos män, och en indikator för möjlig hormonell obalans under fostertiden. Om den hypotesen på hypotesen skulle visa sig hålla åt bägge hållen skulle det ju kunna bli jätteenkelt. Nice guys (ej TM) ser till att bara stöta på kvinnor med längre ringfinger än pekfinger, som i sin tur gör samma fast tvärtom.

johanna sa...

Jag tycker det är lika absurt varje gång denna frågan dyker upp. En grupp killar som sitter och gnäller och demoniserar kvinnor och "bad boys" för deras eget misslyckande på dejtingfronten.

Men om man sitter tyst får man mindre ragg och man träffar mindre folk. Så är det bara. En del av de män som är populära är faktiskt bad boys. Men egentligen, märks sådant vid första anblicken? Fattar tjejen att han är en notorisk otrogen sexistisk idiot på första dejten? Nej antagligen inte. De flesta börjar nog visa sina sämre sidor när förälskelsen lagt sig lite.

Och de kvinnliga bad girlsen då? Varför pratar man inte om dem? Jag har en tjejkompis som skulle kunna betraktas som en sådan. Och hon har alltid fått fler killar än mig. Varför? Jo, hon är dels aningen snyggare och så är hon oftare lite mer social. Det är så det fungerar. När hon är berusad och pratar med en kille lägger hon gärna sin hand på hans arm eller liknande för att visa att hon är intresserad. Ett väldigt skickligt sätt att i en hel neutral situation som tex när en stor grupp står och pratar, försäkra sig om att hon i fortsättningen har hans odelade uppmärksamhet. Jag har inte svårt att få killar, men jag har aldrig lyckats med hennes knep. Hon är riktigt duktig på att charma män och det är därför hon får fler ragg än mig, det kommer mycker mer naturligt för henne. Sedan har hon flera gånger varit otrogen mot sina pojkvänner. Men är det en egenskap som killarna är medvetna om att hon har och något de attraheras av? Nej, såklart inte, de föll för de andra attraktiva egenskaperna som hon har.

Bland mina vänner märker jag att de som är sociala och självsäkra får ligga mycket mer än de som är tyst och blyga, oavsett kön. Och de som har utåtriktade intressen får ligga mer än de som sitter inne mycket. Att bad boys (eller bad girls) får ligga mer än människor som behandlar sina partners respektfullt har jag aldrig märkt av i min bekantskapskrets i alla fall. Jag tvivlar på att skillnaden sexuell popularitet ligger där överhuvud taget.
Den av mina kompisar som får ligga mest är en väldigt social partykille som alltid behandlat sina flickvänner med respekt. Men han är social och han är ute mycket. Det är det som gör det.

johanna sa...

Ursäkta alla stavfel, jag är trött.

Med "En grupp killar som sitter och gnäller och demoniserar kvinnor och 'bad boys' för deras eget misslyckande på dejtingfronten."
så menar jag inte några här på kommentarsfältet eller så, jag menar mer att vissa killar ute i samhället beter sig så. Inte meningen att vara en pik mot någon enskilt person alltså.

Iggy D sa...

Johanna: Alla vet att män är svin och ingen blir förvånad om de dras till lössläppta kvinnor. Anledningen till att ämnet sviniga killar ens är ett återkommande ämne är att de beter sig på ett sätt som strider mot det som våra morsor, tjejtidningar och populärpressen har lärt oss om vad tjejer vill ha hos killar – och belönas för det. Om man vill hårdra det kan man se på hur många mördare och rånare som gör tjejer på smällen medan de sitter på kåken och jämföra med hur få kärleksbrev som damerna på Hinseberg får.

För övrigt: Två av tre utvikningsbrudar uppger själva att de (ordagrant) "dras till bad boys", gärna tatuerade. Visst, de är utvikningsbrudar, men det innebär att Snälla Killar får hålla till godo med bottenskrapet medan raggarna får sätta på Fröken Värmland.

Anonymus Maximus sa...

Snälla Killar får hålla till godo med bottenskrapet medan raggarna får sätta på Fröken Värmland.

Jag håller extremt mycket inte med om detta. Som johanna skriver om "bad girls":

Och de kvinnliga bad girlsen då? Varför pratar man inte om dem? Jag har en tjejkompis som skulle kunna betraktas som en sådan. (...) Hon är riktigt duktig på att charma män och det är därför hon får fler ragg än mig, det kommer mycker mer naturligt för henne.

Men orka ha Blanco eller någon annan "bad girl" som flickvän!

Fröken Värmland må vara snygg, men palla att ha en sådan, ens som one night stand.

Att kalla resten för "bottenskrap" är helt fel.

Jo sa...

Har nu läst igenom de två inläggen, inklusive kommentarer (nästan alla) om Nice Guys TM på whataboutthemenz som Tanja länkar till alldeles i början. Puh! Tog flera timmar. Men spännande. Verkar vara grav begreppsförvirring i ämnet. Termen verkar användas om allt från allmänt blyga (och egentligen rätt friska) mjukisar till de riktigt sjuka typerna.

Tillägg till det jag skrev tidigare utifrån Alice Miller: Att växa upp med rejält narcissistisk förälder/-ar resulterar vanligtvis i en person som egentligen är rätt emotionellt narcissistisk själv, även om beteende och uppmärksamhet har fokus på andras behov och önskemål. Stämmer också rätt bra med många beskrivningar av Nice Guy TM.

Lovisa sa...

Haha, om allt utom utvikningsbrudar är bottenskrapet så är väl allt som det ska eller? De tuffaste brudarna får de tuffaste killarna, och bottenskrapstjejerna får bottenskrapskillarna. Om bad girls dras till bad boys och vice versa - vad är då problemet? Jag är inte en bad girl och jag dras inte till bad boys, jag är hur nöjd som helst med mitt bottenskrap som alldeles säkert är supernöjd med att jag inte har på mig minibikini och super skallen av mig tre dagar i veckan och behandlar honom som skit. Och jag har inga som helst problem med att han inte har vare sig motorcykel eller tatuering och inte slår mig på fredagkvällarna.

Håller för övrigt med ovanstående om att självförtroende syns och attraherar, men uppenbarligen till en viss gräns där det övergår i självgodhet. Och att dom blyga sällan märker att dom är omtyckta av någon eftersom man 1, förutsätter att ingen är det och 2, mest fokuserar på att dom coola inte bryr sig om en.

Brooke sa...

Jag försökte kommentera newsmillartikeln men gav upp. Folk som faktiskt tror att kvinnan historiskt sett har varit jämlik mannen. Man blir lite less.

Anonymus Maximus sa...

1. Kvinnor dras till svin.

2. Kvinnor dras inte till snälla män.

3. Därför är mannen i ett parförhållande oftast ett svin. (1 & 2)

4. De flesta vuxna kvinnor lever i ett förhållande.

Vilket ju leder till:

5. De flesta män är svin. (3 & 4)

Och eftersom:

6. Svin är djur.

Följer:

7. De flesta män är djur. (5 & 6)

M.a.o. verkar det som om radikalmaskulinister - som är de som mest tror att "kvinnor bara vill ha svin" - och radikalfeminister skulle kunna gosa ihop sig och läsa SCUM-manifestet tillsammans utan problem.

Anonym sa...

Anonymous Maximus

Det är redan pinnsamt uppenbart att du tillhör den försvinnande lilla delen av det manliga könet som faktiskt tjänar på den nya fria kvinnliga sexualiteten.

I det här så ingår också att trycka ned svagare män för att få sig själv att se bättre ut.

/Dr. Dengroth

Anonymus Maximus sa...

Dr. Dengroth - vad jag kan se så har de flesta män i min omgivning flickvänner, och de utgör inte "bottenskrap" på något sätt.

Den omgivningen är tillräckligt stor för att vara representativ.

Så jag kan knappast vara en av en "försvinnande liten del" - det är ju uppenbart att de flesta kan fixa tjejer (och att de flesta tjejer kan fixa killar). Eftersom snittantalet partners har gått upp (se SCB), och förmågan att ligga verkar vara hyfsat jämt fördelad, så verkar det ju som om de allra flesta har tjänat på den nya sexualiteten.

Ingen jag känner, eller jag själv, kan få napp genom att bara peka på tjejen. Ingen jag vet får napp varenda gång.

Jag vet inte hur en kokainklump som Charlie Sheen blev världens hetaste man, men inte ens han kan få alla han pekar på. Se hans Wikipedia-sida. Tjejerna lämnar honom, inte tvärtom.

Det jag däremot kan säga är att så fort någon kille ger sig in i PUA-svängen, eller börjar gnälla om hur bara svin får tjejer, så tenderar de att bli singlar länge.

Men för all del, skyll på patriarkatet, utövat genom Anonymus Maximus.

För det kan väl inte vara så att kompetens ska avgöra i det här avseendet också?

Anonym sa...

Anonymous Maximus

Eftersom du tycker om att prata maktspråk så antar jag att du inte har något emot att få samma sak tillbaka.

1) Vad är signifikansnivån när du säger att din omgivning är representativ?

2) Vad gäller SCB, vad är standardavvikelsen på de observationerna? Det kan mycket väl vara så att 20% av männen står för 80% av liggen.

Vad är poängen med att påpeka att tjejerna lämnar Charlie Sheen? Han har ett ganska digert rykte som hustrumisshandlare, någonting som borde betyda att kvinnor inte borde vilja ligga med honom överhuvudtaget eftersom kvinnor kan känna på sig att en man är ett svin, iallafall om det är en NiceGuy (tm).

Att vara singel och att inte få ligga är två helt olika saker. Vad säger att PUAfolket inte får precis vad de vill ha? Att få ligga utan att behöva ha den emotionella belastningen av förhållanden.

Jag skyller på att du Anonymous Maximus försöker få det att se ut som att du inte har haft tur utan att du vill att det ska se ut som att du har fått slita för det du har.

Vad gäller kompetens är det kanske inte så att någon som inte har koll på grundläggande statistik eller vad argumentationen egentligen handlar om är den som ska insinuera att andra är inkompetenta.

/Dr. Dengroth.

Jo sa...

Hälsan tiger still. Varje gång ett svin till karl får sig en kvinna, eller renatv är poppis bland många kvinnor, reagerar vi. För att det verkar så sjukt, så dumt. (Och kanske lite orättvist också.)Och lägger det på minnet, med ofta upprörda känslor kopplade till det. Alla de gånger vettiga karlar får sig en kvinna, eller rentav är poppis bland många kvinnor, reagerar vi knappt alls. Inget upprörande där. Inte värt att reflektera över. Alltså är det väldigt lätt att få/ha en skev bild av hur vanligt det ena och det andra är.

Samma sak är det med världen i övrigt. Den överväldigande merparten av det som försiggår världen över är ju fredligt samarbete. Men det är ju inte det som uppmärksammas. Därför får man lätt bilden av att det mest är elände här i världen.

Om man dessutom är en sådan person som får sina kickar av att klaga på saker och ting, så gör man ju en ytterligare sortering, tonar ner information som inte är beklagansvärd, och lyfter upp sånt som det går att klaga på.

För mig måste man antingen umgås i väldigt konstiga kretsar, vara väldigt upprörd (vilket är väldigt hämmande för förmågan att se saker sakligt, balanserat och nyanserat) eller ha väldigt mycket skygglappar för att på allvar tro att kvinnor överlag är mest attraherade av skitstövlar.