måndag, februari 02, 2009

Me and my girls we stay fly

Jag lovade att blogga om gympa och det ska jag snart göra. Men först ska jag skriva lite om luv.

Igår defrostades jag i ett badkar och samtidigt samtalade med min sambo om att alla coola människor har ätstörningar eller andra psykproblem, med anledning av att jag just hade fått veta att en jävligt cool människa jag känner har matproblem. Sambon sa att det förmodligen var sant och har med krav och press att göra. Sedan övergick jag till att prata om att de flesta riktigt coola och imponerande människor jag möter nuförtiden är tjejer. Jag möter riktigt häftiga män också, men majoriteten av dem som impar på mig är tjejer, och det beror verkligen inte på att jag känner fler tjejer än killar. Jag spånade lite om ifall det är för att tjejer är häftigare eller för att jag har lägre krav på dem och därför imponeras av mindre bedrifter, men min sambo sa någonting som jag inte minns ordagrant men som jag tolkar som att han höll med om att tjejer är tuffare.

Min hypotes är att tjejer i större grad än killar övas in i att vara allsidiga och slåss på flera fronter. Allsidighet är inte tillräcklig men nödvändig egenskap för någon jag verkligen ser upp till och imponeras av, sådär nästan religiöst. Den högsta nivån i mitt personliga panteon är kvinnligare än rökrutan på dagis, men även de något lägre nivåerna (människor jag bara tycker är jävligt coola, liksom) har ordentlig överrepresentation av det täcka könet.

Och så hittar jag idag det här inlägget genom en blogg som tillhör just en sån där kvinna jag tycker är cool och häftig, och blir superlycklig. Charlotte har inte fel när hon påpekar bristen på kvinnor bland vinnarna i Årets politiska blogg, men samtidigt känner jag att de flesta intressanta bloggar jag hittar skrivs av kvinnor. Och ung begåvad bright kvinnlig skribent är ett koncept. Årets politiska blogg - årets schpolitiska blogg; vi är många och vi är jävligt bra. Jag har alltid trott på klyschan om att tjejer måste kämpa dubbelt så hårt som killarna, och det kanske leder till oplanerade bieffekter. Ni vet, som i SF när AI plötsligt muterar och blir jävligt överlägsen. Ka-blam!


Jag hittade den här idag och blev glad. Jag kan ingen koreanska (vid närmare genomlyssning, det är fan inte ens koreanska), men jag postar den här för att den säkert handlar om girl power nånstans. U-huh, minsann.

1 kommentar:

Elin sa...

Heja oss så inihelvete, Tanja! Jag blev också så glad och stärkt av Gabriels blogginlägg.
Har samma tankar som du, de flesta jag räknar upp som coola och intressanta är just tjejer. Och däribland du. (Inbördes beundran - not a bad thing in this case).