tisdag, april 22, 2014

Bitches be bitches

Apropå mitt inlägg om att kvinnor lätt antas vara falska rygghuggare har jag fått en kommentar om en artikel om att kvinnor kan vara bitchiga bakom ryggen på kvinnor. Jag har sett den såpass många gånger att jag vill kommentera den i eget inlägg. Särskilt nu när jag läst själva papern.

I don't even om sexy-fat...

Okej, följande har hänt. Man gjorde två delstudier. (1) Två kvinnliga deltagare trodde de skulle vara med i diskussion om kvinnlig vänskap och satt i ett väntrum. En "forskningsassistent" kom in och frågade nåt. Ibland var hon klädd som A på bilden (dvs "konservativt"), ibland var hon klädd som B på bilden (dvs "som en slampaaaaah"), men hon var alltid snygg för det var så man valde henne. Hon var nämligen ingen assistent, hon var där för att kolla om kvinnorna i väntrummet skulle reagera. Och det gjorde de. När hon såg ut som A så sa kvinnorna ingenting. När hon såg ut som B sade kvinnorna en massa bitchigheter. (2) Man tog kvinnor och visade dem de tre bilderna ovan - conservative, sexy-thin och sexy-fat. Sen frågade man kvinnorna hur "cute" de tycker att tjejen på bilden är, om de skulle vilja introducera henne för sina pojkvänner, om de ville att pojkvännerna umgicks ensamma med tjejen, och så om intervjukvinnan skulle vilja vara kompis med hon på bilden. Det visade sig att kvinnor tycker A är sötast med B sexigast. Kvinnorna ville inte att deras pojkvänner umgicks med B och C. Dessutom ville kvinnorna helst va kompis med A. Bonusfynd - A och C är enligt deltagarna i studien lika sexiga.

Det forskarna ville studera var huruvida kvinnor använder aggression för att tävla på den sexuella köttmarknaden. Slutsatserna tyder på att ja, kvinnorna använder verbal aggression bakom ryggen på konkurrenten.

Ja, okej, fullt tänkbart. Men ändå, jag har sett alla möjliga slutsatser dras av detta. Och här borde man ju ta det lite lugnt.

Till att börja med är det kanske uppenbart att B:s klädsel kommenterades bitchigt eftersom hon var klädd opassande för situationen, inte att hon var klädd just slampigt. Det tas upp i diskussionen, men väldigt konstigt. Det står nämligen att det inte hade gått att trovärdigt undersöka andra avvikelser från normen, för deltagarna hade kunnat misstänka att studien i själva verket handlade om just reaktionen på personen som kom in, och inte en diskussion om kvinnlig vänskap. Annan möjlig avvikande klädsel exemplifieras med (ja, på riktigt) clowndräkt.

Men slutty clown då?

Jag kan komma på massor av outfits som varken är slampiga, clowndräkter, eller oväntade på en forskarassistent. Väldigt uppklädd i businessdräkt. Hijabbärande. Ovårdad för att vara kvinna (inte svårt i ett samhälle där kvinnor som inte sminkar sig kallas för face nudists...). Det finns massor av andra betingelser att testa innan man kan säga så mycket om att kvinnor är bitchiga bakom ryggen på andra kvinnor för att dessa är just för sexiga. Kvinnor kanske tycker det är allmänt nice med lite social gränssättning. Ha inte fittkort kjol på högskola, och inte heller gummistövlar, och se förihelvete ut som folk, andra människor! Sluta avvika så jävligt mycket, man kan faktiskt få ångest när andra avviker och utmanar ens föreställningar av vad som är passande.

Annan grej som är jobbig när sån här forskning ska tolkas är att när man säger "kvinnor är så" blir "till skillnad från män" ofta underförstått. Fast man här bara undersökt kvinnor. Väldigt mycket slutsatser om hur män och kvinnor är dras från att man undersökt ena gruppen och antagit att den andra är motsatsen. Som i den här studien, jag skulle vilja se män inte kommentera en snubbe i pungkorta shorts och stövlar.

Jag tycker, oavsett hur korrekta studiens slutsatser är, att det är intressant att den ses som intressant och att människor gärna vill påpeka att kvinnor är kapabla till att vara bitchiga och elaka. Jag upplever att när jag skriver om att kvinnor inte alltid är falska och otrevliga så får jag kommentarer om att de visst kan va det. Tycker det är lite väl ofta jag får sådana kommentarer om ämnet. Exempelvis just att jag fick länken som kommentar till inlägg om att kvinnor kan va genuint trevliga mot varann. Studien handlar ju inte ens om hur kvinnor är mot varann, utan hur kvinnor kan vara bakom ryggen på andra. Ändå verkar det finnas ett behov av att konstatera att kvinnor kan vara elaka. Intressant. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jätteintressant studie, men som vanligt antar jag att det endast är cis-heterosexuella kvinnor som varit med i studien (eller som studien utgått från att kvinnorna är iaf). Vore intressant att se mer hbtq-perspektiv på den här studien och idén om att kvinnor "snackar skit bakom ryggen" p.g.a. att de tävlar om män.