söndag, februari 03, 2008

Hur tänkte de?

I det här avsnittet av "Hur tänkte de?" ska vi analysera föjande bild.

Ovanstående är inscannat från en broschyr om Nova T380, en kopparspiral. Det här är den enda bilden därförutom ett par tecknade bilden på själva preventivmedlet. Hur tänkte de? Jag menar då inte att alla ser förskräckligt 90-tal ut, för 90-talet är inne igen, utan VARFÖR ÄR DET EN BILD PÅ ETT LYCKLIGT LEENDE PA MED EN BÄBIS I ETT INFOBLAD OM PREVENTIVMEDEL????!?

Och apropå. Vissa av er har sett följande mästerverk en miljon gånger, andra inte, så njut. Eller förklara. Om ni kan.


Andra bloggar om: , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Ang. Always: För att folk ska klistra in bilden i sina bloggar?

    SvaraRadera
  2. "NovaT är ett bra och säkert preventivmedel för kvinnor
    som har varit gravida."

    När du fått ett barn och vill koncentrera dig på detta. Alternativt: Endast önskade barn.

    För övrigt:
    "NovaT är godkänd för fem års
    användningstid"

    Är det en och samma spiral eller metoden i allmänhet?

    /Mattias

    SvaraRadera
  3. vad är det som ska förklaras?

    utan att veta ger jag mig ändock in på detta.

    skydda-bilden är jätte bra för att den till att börja med fångar läsrens uppmärksamhet. efter det håller den kvar läsarens intresse man vill försöka förstå vad som menas. när läsaren anstränger sig förstå (och till slut förstår) leder detta till att läsaren kommer minnas budskapet i högre utsträckning.

    SvaraRadera
  4. Ser inte tjejens leende lite krystat ut…?

    SvaraRadera
  5. Reklam 1 - Gud vad glad att det här inte är vår unge, utan att vi kan lämna igen den när den börjar stinka!

    Reklam 2 - Always, för när dina bröst börjar flöda med halvkoagulerat blod!

    Mmm...

    SvaraRadera
  6. Bortsett från det uppenbara tycker jag kille i den första reklamen var bäst:
    1: Han inte bara ser ut att vara hämtad, han ÄR hämtad från valfri Jänkar-långkörartevespåa av 90-talssnitt.
    2: Hans. Händer. Helt galna, typ "Klon ger igen". Händerna i kombo med blicken känns väldigt "...Jag ska slita ut ditt väna hjärta med ett leende, gullet!".
    /"Ett långt och lyckligt liv"-Markus

    SvaraRadera
  7. Hahaha, underbar iaktagelse. Jag har sett reklamen om preventivmedel innan men den passerade förbi mig helt obemärkt, men när man ser den med din analys så blir jag bara glad. Den är helt oförståelig. Jag hade förstått den om det vore ett skrikande hemskt barn, men det är det ju inte. Men som "c" skriver så har de ju faktiskt lyckats på ett sätt. Tänker jag på spiral nu så poppar ju givetvis denna upp automatiskt efter detta (men jag är nog ändå tveksam till att det var så genomtänkt)

    SvaraRadera
  8. Jag kom på varför Always-reklamen ser ut som den gör! Alltså: vilken grupp kvinnor i könsmogen ålder har en nästan obefintlig konsumtion av bindor? GRAVIDA! Hur skapar man marknadsandelar av det? Vad händer med gravida bröst? Det kommer mjölk ur dem! Vad absorberar mjölk och andra blå vätskor? BINDOR!

    Jag är en gud bland marknadsförare.

    SvaraRadera
  9. De kanske menar att brösten är utformade för att skydda...hjärtat? Eller att bindan har samma form som bröstklyftan. Ringen i d:t kanske menar PUT MONEY HERE! och därmed skyddas hennes liv? Jag vet inte...hmm. De ville nog bara skapa uppmärksamhet. Vilken tur att jag gått över till Libresse då. Eller var det Libero?

    SvaraRadera
  10. Mycket bra reklam. Killar blir mera måna om att komma ihåg att köpa bindor till sina kvinnor. It's a win-win situation.

    SvaraRadera

Hej, kommentator! På den här bloggen får du vara anonym, men använd ett smeknamn av nåt slag, annars blir det så krångligt att diskutera. Gör du inte det raderar jag din kommentar. Och så försöker vi hålla en trevlig, saklig och sansad ton här inne, oavsett om vi tycker lika eller olika.

Don't act like I never told ya.