onsdag, februari 13, 2013

Länkar 2013 02 13

En berättelse om hur Kink.com funkar som arbetsplats. Svar - rätt illa. Finns också länkar i den artikeln som kan vara intressanta att följa. porr porrbranschen

Någonting med serien Girls gör att alla tycker det är viktigt att analysera den. Avsnitt fem i andra säsongen stack ut lite. Här är en artikel på Jezebel med länkar till andra som försöker diskutera den.

Annars har ju senaste veckan handlat om Uppdrag Granskning om näthat. Jag ska nu försöka lista lite texter på temat för framtida bruk. En del av texterna länkar till andra texter som kan tänkas vara intressanta.
Oscar Swartz pratar om medieelit och maktlöshet
Lisa Magnusson svarade Oscar Swartz
Paulina Neuding om att man inte ska glömma att viss hat är sanktionerad
Isobel Hadley-Kamptz skriver om skillnad mellan hat och hot och hån
Sanna Rayman svarar till Hadley-Kamptz
Hadley-Kamptz svarar
Och så kom Jan Guillou riddandes på vit häst och sa att näthatarna inte får fitta
Marika Formgren om kränkthet och näthat
Virtanen om att media premierar hård ton
Malin Nävelsö skriver också om den allmänt hatiska tonen

En person har provat att skicka ut CV:er med sitt eget ickesvenska namn samt med ett svenskklingande namn. Det gick som man tror. I en USA:sk dokumentär om våldtäkter inom militären känner manliga offer att de blivit osynliggjordainvandrare diskriminering etnicitet cv arbetsmarknad våldtäkt

Wired listar ut hur mycket Darth Vader väger. Macoto Takahashi ritar jättesött, man kan kolla på Tumblr.

Vittnen vittnar bättre om de blir förhörda av en robot. Sexual Double Standard - att det ses som negativt för kvinnor att ha många partners, men inte för män - har i en studie visat sig upprätthållas mer av män än kvinnor. Vissa sälar sover med båda hjärnhalvorna på land, men ena hjärnhalvan i taget i vattnet. En diss av evolutionspsykologi som skulle kunna vara bättre, en del intressanta länkar i, bland annat till detta i Scientific American - 5 sätt att förbättra evolutionspsykologin eller "vi kanske ska sluta dra alla slutsatser från studenter i USA?". psykologi evopsyk säl

Friend Zoner vs the Nice Guy - en serie om friendzone och att vänskap inte är en diss och att man inte får medalj för att vara snäll. En intressant text om privilegierna som parrelationer får och hur man kan låta bli att vara dum. Onlinetidningen Uni Lad är grabbig och sexistisk. Nördkultur är också sexistisk - sorry Geek culture, no free passes.


Ebba Lisberg-Jensen har skrivit en text på SR om hur dagens svenska studenter inte kan skriva eller läsa.

Jag har vart på ett apotek och såg Bulldog Skincare. Först tänkte jag att djurägare har bra för mycket pengar nuförtiden. Sedan såg jag att det var hyllan som heter Man. Denna manshylla, jag har ju pratat om det förut, varför kan inte män shoppa hudvård från hyllorna Ansikte och Hud?


4 kommentarer:

Fredrik sa...

Re: Girls

Jag tror aldrig jag har varit mer förvirrad av ett fenomen. Jag vet inte ens vad jag ska skriva mer än att jag aldrig varit med om en större skillnad mellan vad folk som skriver artiklar tycker om något och vad jag tycker. Även om man inte håller med en kritiker kan man ofta förstår deras synpunkt men i detta fall är jag helt nollställd.

När jag tittar på serien känner jag ingenting (har sett säsong 1). Jag skrattar inte, jag känner mig inte engagerad i karakäterna på något sätt. Förstår inte vad det är meningen att jag ska se. Det är obegripligt.

Anonym sa...

Och varför är det bara tjejprodukter i erotikhyllan på Apoteket?

Tanja Suhinina sa...

Anonym:
Använd smeknamn.

I övrigt kan jag tillägga att frågan du ställer har många ställt sig förr. Jag tycker förstås att det är tråkigt. Men man kan ju "trösta" sig med att apotek ytterst sällan har sexleksakshyllor.

Anonym sa...

Anledningen till att det finns en separat hylla för hudvårdsprodukter för män på apotek är samma som att det en separat hylla för parfymer riktade till män på kicks.

//Petter